Mercedes-Benz třídy S (1991-1998): Mamut
Když v roce 1982 byli inženýři stuttgartské automobilky postaveni před úkol nahradit starou dobrou „čínu“ novým revolučním modelem, měli laťku nastavenou hodně vysoko. V dubnu 1985 byly definitivně uzavřeny plány na novou řadu W140 a o dva roky později 9. prosince padlo konečné rozhodnutí o konceptu a formě. Následovalo několik let vývoje a testování, výsledkem bylo představení nového modelu řady W140 na ženevském autosalonu v roce 1991. Oproti předchůdci byl u řady W140 kladen větší důraz na dynamičtější vzhled vozu. Maska byla zešikmená s užším žebrováním a znak Mercedesu byl posunut hlouběji do kapoty. Pohodlí pro cestující bylo vždy u této automobilky velmi důležité a jinak tomu nebylo ani u tohoto modelu. Pro svoje rozměry si vysloužil přezdívku „Mamut“.
Původně byl model nabízen s šestiválcem v S 280 (142 kW) a s osmiválci S 400 (210 kW) resp. S 500 (240 kW), v roce 1993 přibyl i šestiválcový komůrkový turbodiesel o objemu 3,5 l s označením S 350TD (110 kW), v roce 1996 jej vystřídal menší dieselový motor o objemu 3,0 l se čtyřventilovou technikou. Ten disponoval o 20 kW větším výkonem než původní 350 TD. Lahůdkou byl model S 600, který byl poháněn benzinovým dvanáctiválcem o objemu 6,0 l s výkonem 300 kW. Tento agregát byl v nabídce od března 1994. V průběhu první poloviny 90. let došlo ke zpřísnění předpisů, takže novější modely mají nižší emise, ale také výkony.
Převratnou novinkou byl systém CAN. Tento systém spojoval současně řídicí jednotky pro plynový pedál, automatickou převodovku, ASR a systém vstřikování paliva. Díky vzájemné komunikaci došlo k větší harmonii při jízdě, převodovka rozeznávala jízdní režimy a přizpůsobovala se jim. Přestože předával jednoduché číselné hodnoty, byl desetkrát rychlejší, než například telefonní připojení ISDN. Kromě individuálních karosářských variant, jako jsou např. pullman nebo landaulet, byly vyráběny karoserie se dvěma rozvory. Krátká verze SE (později S) délce karoserie 5.113 mm a dlouhá verze s označením SEL (později např.S 500 L) s délkou 5.213 mm. Automobilů řady W140 bylo do roku 1998, kdy byla jeho produkce ukončena, vyrobeno ve všech karosářských variantách, výbavách a motorizacích 406.688 kusů.
Dodnes je vyhledáván nejen pro reprezentativnost a luxus, který nabízí, ale také pro vysoké bezpečí. Ve výbavě je až 6 airbagů, poloautomatická nebo u posledních ročníků i automatická klimatizace, parkovací senzory nebo vysunovací „tykadla“ (ta se vysunovala při zařazené zpátečce ze zadních blatníků), elektricky nastavitelná sedadla, tempomat, xenonové světlomety, ABS, ASR, ESP, elektronicky nastavitelný volant, LCD displej zobrazující jízdní informace, vyhřívaná sedadla i vzadu, elektrické sluneční clony atd. Poprvé se u tohoto vozu objevil vystřelovací klíč, který je dodnes hojně používán v koncernu Volkswagen. Raritou, která předběhla dobu, byla dvojitá skla v bočních oknech, která obrovskému interiéru zajišťovala hrobové ticho i ve vyšších cestovních rychlostech. Následník generace W140 se musel na konci 90. let této vymoženosti vzdát.
Z motorizací je nejvhodnější ke koupi osmiválcový agregát o objemu 5,0 l (S 500 nebo 500 SE). Tato velmi spolehlivá pohonná jednotka je vzhledem ke svému výkonu 240 kW (později 235 kW) a točivému momentu 470 Nm i relativně málo nákladná na provoz. V kombinovaném provozu si řekne průměrně o 12 l benzinu na 100 km. Je konstrukčně velmi podobná agregátu ve verzi S 420, díky čemuž není problém sehnat i použité náhradní díly. Ostatní benzinové jednotky jsou na takovouto hmotu příliš slabé a spotřeba paliva se moc neliší od pětilitrového motoru. Vrcholná verze S 600 je doporučena spíše těm, kteří si potrpí na velký luxus (některé výbavové položky byly dostupné jen v této verzi) a láká je zvuk dvanáctiválce. Motor je natolik složitý a konstrukčně jedinečný, že potenciální opravy, kterých nebude málo, budou majitele stát velké peníze. Obrovská hmotnost tohoto modelu navíc přetěžuje přední nápravu, která tímto předčasně odchází. Současně s ní trpí i brzdy. Kotouče se po častém přehřívání snadno zkroutí a brzdové destičky nevydrží mnoho kilometrů.
Pokud jste příznivcem naftových motorů, můžete vybírat ze dvou jednotek. Slabší a konstrukčně starší S 350 TD je velmi citlivá na předchozí zacházení a obecně nepatří ke spolehlivým dieselům značky Mercedes-Benz. Častou poruchou je zde prasklá hlava válců. Další závada, která se tomuto motoru nevyhýbá, je defekt turbodmychadla. Jeho repasování přijde zhruba na 12.000,- Kč a mnoho firem na něj dá i záruku několik měsíců. Svoji poruchovost nevykoupí ani spotřebou. Ta se v kombinovaném provozu pohybuje kolem 10 l.
Mercedes-Benz S (model 1995) | ||||||
Model | S 280 | S 320 | S 420 | S 500 | S 600 | S 350 TD |
Motor | R6 | R6 | V8 | V8 | V12 | R6 |
Zdvihový objem [cm3] | 2799 | 3199 | 4196 | 4973 | 5987 | 3449 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 8/4 | 12/4 | 6/2 |
Max. výkon [kW/ot/min] | 142/5500 | 170/5600 | 205/5700 | 235/5600 | 290/5200 | 110/4000 |
Max. toč. mom. [Nm/ot/min] | 270/3750 | 315/3750 | 400/3900 | 470/3900 | 570/3800 | 310/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 215 | 225 | 245 | 250 | 250 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,8 | 8,9 | 8,3 | 7,3 | 6,6 | 12,9 |
Spotřeba [l/100 km] | 11,6 | 11,9 | 12,5 | 13,0 | 15,4 | 9,7 |
Pohot. hm.[kg] | 1890 | 1890 | 1990 | 2000 | 2180 | 1940 |
Přední náprava s dvojitým uchycením a zadní nezávislé zavěšení kol typu Multi-link zaručuje kvalitní jízdní vlastnosti. I přes obrovskou hmotnost je vůz poměrně dobře ovladatelný, v zatáčkách se chová lehce nedotáčivě. S výkonnějším agregátem není problém vůz udržet v řízeném smyku.
Třída S řady W140 se musí jako ojetina pečlivě vybírat. Vůz není příliš náchylný na korozi karoserie. Pokud nebyla neprofesionálně opravená po havárii, nebývá problémová. Pozor na uchycení nárazníků. To může být všelijak poškozené, jelikož díky své velikosti má „Mamut“ problém v městském provozu a nejvíce to jde znát právě na rozích nárazníků a na jejich upevnění ke karoserii. S brzdovým systémem nebývají rovněž potíže. Občasnými poruchami trpí poslovač brzd a může za ně většinou špatná vývěva. Od roku 1996 si zákazník mohl objednat i brzdového asistenta, což do té doby většina výrobců nenabízela.
Díky obrovskému množství elektroniky ve voze - ve většině případu byly tyto systémy průkopnické - je elektroinstalace náchylnější na poruchy. Často se můžete setkat se špatně fungující klimatizací nebo nefunkčním ABS. Díky větší hmotnosti vozu se poměrně často vyskytují i vůle na přední nápravě. Mohou to být vymačkané silentbloky ramen nebo vytlučené čepy na nich. Pokud nebudete trvat na originálních dílech, jejich výměna nemusí být drahá. Ve spolehlivosti se „Mamut“ v žebříčcích řadí velmi vysoko, ovšem pouze v benzinové verzi. Díky široké nabídce neoriginálních dílů různých výrobců jsou ceny většiny náhradních dílů příznivé. Pokud správně vybíráte, můžete koupit díl kvalitativně podobný originálnímu kusu.
Ceny náhradních dílů | Neoriginální díly | Originální díly |
Sada brzdových destiček, přední náprava | 1 545 Kč | 2 827 Kč |
Olejový filtr | 381 Kč | 339 Kč |
Přední tlumič | 3 844 Kč | 5 052 Kč |
Horní rameno přední nápravy, kompletní | 5 917 Kč | 5 917 Kč |
Sada ložisek na jeden náboj, přední náprava | 1 478 Kč | - |
Spodní rameno přední nápravy bez čepu | 9 400 Kč | - |
Znak MB na kapotu | 699 Kč | - |
P/L blikač | 655 Kč | - |
Přední část výfuku s tlumičem | - | 19 912 Kč |
Zadní část výfuku s tlumičem | - | 16 397 Kč |
Prachový filtr topení | - | 4 493 Kč |
Přední brzdový kotouč | - | 2 867 Kč |
Zadní tlumič | - | 5 808 Kč |
Zdroj: Autokelly, Centrum Moravia s.r.o.
Model třídy S řady W140 je možné koupit i za cenu pod 100 tisíc korun, ale s největší pravděpodobností se bude jednat o zubožený exemplář. Pokud někdo chce vůz v dobrém technickém stavu s relativně malým počtem najetých kilometrů, měl by počítat s cenou okolo 250 až 300 tisíc korun. Za tu cenu dostanete reprezentativní limuzínu s obrovským vnitřním prostorem, kde se pohodlně usadí pět cestujících a nebudou unaveni ani po dlouhém cestování. Díky stolitrové nádrži není i přes vyšší spotřebu benzinových agregátů nucen řidič často zastavovat u čerpacích stanic. Vzít plnou ale také znamená mít připraveny asi 3 tisíce korun. Prvotřídně zpracovaný interiér předčí některé současníky a díky vybraným materiálům nejeví známky opotřebení ani po několika letech.
Když budete mít štěstí, dostane se vám do rukou kus s bohatou historií. Tyto vozy byly totiž velmi oblíbeny politiky, celebritami a známými podnikateli. Svého času tento vůz používal prezident Havel, neslavně se W140 zapsal do života princezny Diany, která v tomto modelu tragicky zahynula při nehodě v Paříži.
Plusy:
- Reprezentativní vzhled
- Luxusní výbava
- Velký vnitřní prostor
- Bezpečnost
- Výkonné benzinové pohonné jednotky
- Spolehlivost benzinových variant
Mínusy:
- Poruchovost verze 350 TD
- Slabý výkon menších benzinových jednotek
- Časté závady na elektroinstalaci
- Drahé originální díly a servis
- Vysoké provozní náklady
Časté závady:
- Vůle přední nápravy
- Praskání hlav válců dieselového motoru 350 TD
- Koroze výfukového systému
- Netěsnost chladicího systému motoru
- Netěsnosti motoru, převodovky, převodky řízení
- Problémy se žhavením u dieselových jednotek