Mercedes-Benz Viano: První jízdní dojmy
Ačkoliv někdo může označovat nejnovější Viano a Vito za novou generaci, jedná se spíše o velmi rozsáhlý facelift, spojený i s konstrukčními úpravami. Nový totiž není jen exteriér, či interiér vozidel. Modernizovány byly nápravy, celé šasi a novinkou jsou také úspornější pohonné agregáty.
Vnější podoba Viana byla omlazena spíše decentně, netrénované oko by mohlo mít problém o sebe obě verze odlišit. Hlavními rozdíly jsou nově tvarované světlomety (v jejich spodní části nalezneme po vzoru osobních vozů značky jakousi vlnku) a pozměněný přední nárazník s novou přední maskou, obsahující trojici podélných žeber místo původních čtyř. Světla určená k dennímu svícení jsou standardem u všech modifikací, na přání pak Mercedes nabízí například bi-xenony, denní světla z LED, či možnost přisvěcování vrcholu zatáčky. Na pozměněné zádi oko nejvíce upoutají nižší, lépe viditelné zadní svítilny.
Interiér je kompletně osvětlen diodami a optickými kabely, jejichž jas lze korigovat. Nové je čalounění sedadel, ovladače na přístrojové desce včetně jejich rozmístění i čtyřramenný volant. Přibylo také několik příjemných drobností jako třeba jedna dvanáctivoltová zástrčka. Pasažéři si mohou užívat více komfortu díky vyspělejší hlukové izolaci, ti zadní pak na delších cestách jistě ocení systém RSE (Rear Seat Entertainment). Ten se může v případě rodinného výletu proměnit v malé domácí kino, při cestě s obchodními partnery je zase můžete zaujmout svou propracovanou prezentací.
Komu interiéry současných osobních Mercedesů vyhovují, bude ve Vianu naprosto spokojen. Velmi dobrou ergonomii předchozí verze se zde podařilo dotáhnout téměř k dokonalosti, navíc je rozmístění ovladačů velmi intuitivní, a tak jsme se za volantem Viana velmi rychle zabydleli. Své zde pochopitelně udělala i široká možnost nastavení sedadel. Na palubě jsme se opravdu cítili spíše jako ve velkém MPV než jako v osobní dodávce.
Velkým plusem Viana je možnost výběru ze tří délek – 4763 mm, 5008 mm (oba s rozvorem 3200 mm) a konečně nejdelší provedení „extra-long“ o délce 5238 mm s rozvorem 3430 mm. Každý si tak může zvolit, jak prostorný interiér mu bude vyhovovat. Celková výška vozu je 1875 mm což Vianu umožňuje bezproblémový vjezd do podzemních garáží, či mytí v klasické automyčce. Větší pozor si pak musíte dát s karavanovou verzí Marco Polo, ta totiž měří 1960 mm.
Mercedes-Benz Viano – čtyřválcové agregáty | ||
Vznětové motory | CDI 2.0 (4MATIC) | CDI 2.2 (4MATIC) |
Emisní norma | Euro 5 | Euro 5 |
Převodovka | 6M/5A | 6M/5A |
Zdvihový objem [cm3] | 2.143 | 2.143 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 100/3800 | 120/3800 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 310/1400–2600 | 360/1600-2400 |
Max. rychlost [km/h] | 174 (161) | 188 (174) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,1 (16,0) | 12,2 (13,0) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,1 (8,8) | 8,1 (8,8) |
Viano je možné objednat jak se čtyřválcovými, tak se šestiválcovými agregáty. Všechny motory využívají v základní výbavě balíček BlueEfficiency. Díky němu konzumují čtyř i šestiválce méně paliva. BlueEfficiency obsahuje například start/stop systém Eco.
Základní turbodiesel CDI 2.0 má výkon 100 kW a točivý moment 310 Nm, silnější verze CDI 2.2 (o shodném zdvihovém objemu 2.143 cm3) pak 120 kW a 360 Nm. Oba čtyřválce mohou být vybaveny pohonem všech čtyř kol 4MATIC (pouze s automatickou převodovkou), pyšní se také až o 15 procent nižší spotřebou při vyšším výkonu než u předchozí verze, či vyvažovacími hřídeli pro tišší a hladší chod.
Pod kapotou může být i šestiválcový agregát a to jak vznětový CDI 3.0 (165 kW, 440 Nm) tak i jediný benzin, 3.5 V6. A právě s tímto motorem jsme si Viano při cestě po Hamburku vyzkoušeli.
Mercedes-Benz Viano – šestiválcové agregáty | ||
Vznětové motory | CDI 3.0 V6 | 3.5 V6 |
Emisní norma | Euro 5 | Euro 5 |
Převodovka | 5A | 5A |
Zdvihový objem [cm3] | 2.987 | 3.498 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 165/3800 | 190/5900 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 440/1800–2400 | 340/2500-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 201 | 217 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,1 | 8,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,5 | 12,0 |
Hned první metry ukázaly, že přenést 190 kW a 340 Nm na mokrý asfalt rozhodně není samozřejmá záležitost – s plynem jsme tak museli být při rozjezdu opatrní, jinak následovalo efektní protočení kol. Při podřazení vystřelilo Viano vpřed s obrovskou chutí, která s otáčkami neuvadala – spojení dodávky a silného šestiválce má určitě něco do sebe. Bohužel, zatímco kolegové s vznětovými čtyřválci objeli městskou testovací trasu za přibližně deset litrů paliva, náš výsledek byl o celou polovinu horší. Nemáme možnost objektivně srovnat jízdní komfort a jízdní vlastnosti s předchozí verzí Viana, zde by nám pomohl leda mezigenerační srovnávací test, pocitově ale přepracované nápravy odvádějí dobrou práci a veškeré nástrahy městského asfaltu vůz překonal bez obtíží. Nebylo sice příliš času na testování jízdních vlastností (trasa vedla stále v intravilánu), vypadá to ale, že šestiválcové agregáty (resp. vozy jimi vybavené) budou trpět nezanedbatelně větší nedotáčivostí.
V galerii také můžete vidět důmyslnou cestovní verzi Marco Polo, ve které nechybí lednice, vařič či možnost sprchy z interního tanku na vodu. Vyzkoušeli jsme si manipulaci se zvedací střechou (která ukrývá širokou postel s nosností 150 kilogramů) i s rozkládací matrací v interiéru a můžeme konstatovat, že práci s nimi zvládne opravdu každý.
Na poli bezpečnostní výbavy je Viano srovnatelné s osobním automobilem. Ve standardu nechybí ESP, ABS, ASR, BAS (brzdový asistent) či stabilizační asistent bránící rozkmitání přívěsu. Zákazník si pak může dokoupit například boční (ve verzi Ambiente standardně) a hlavové airbagy.