Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Viano: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (25)
Úspěšná dvojice dodávek Vito/Viano prošla tento rok rozsáhlejší modernizací. Zjistili jsme, jak se s oběma vozy nyní jezdí. Nejprve je na řadě Viano.

Ačkoliv někdo může označovat nejnovější Viano a Vito za novou generaci, jedná se spíše o velmi rozsáhlý facelift, spojený i s konstrukčními úpravami. Nový totiž není jen exteriér, či interiér vozidel. Modernizovány byly nápravy, celé šasi a novinkou jsou také úspornější pohonné agregáty.

Vnější podoba Viana byla omlazena spíše decentně, netrénované oko by mohlo mít problém o sebe obě verze odlišit. Hlavními rozdíly jsou nově tvarované světlomety (v jejich spodní části nalezneme po vzoru osobních vozů značky jakousi vlnku) a pozměněný přední nárazník s novou přední maskou, obsahující trojici podélných žeber místo původních čtyř. Světla určená k dennímu svícení jsou standardem u všech modifikací, na přání pak Mercedes nabízí například bi-xenony, denní světla z LED, či možnost přisvěcování vrcholu zatáčky. Na pozměněné zádi oko nejvíce upoutají nižší, lépe viditelné zadní svítilny.

Interiér je kompletně osvětlen diodami a optickými kabely, jejichž jas lze korigovat. Nové je čalounění sedadel, ovladače na přístrojové desce včetně jejich rozmístění i čtyřramenný volant. Přibylo také několik příjemných drobností jako třeba jedna dvanáctivoltová zástrčka. Pasažéři si mohou užívat více komfortu díky vyspělejší hlukové izolaci, ti zadní pak na delších cestách jistě ocení systém RSE (Rear Seat Entertainment). Ten se může v případě rodinného výletu proměnit v malé domácí kino, při cestě s obchodními partnery je zase můžete zaujmout svou propracovanou prezentací.

Komu interiéry současných osobních Mercedesů vyhovují, bude ve Vianu naprosto spokojen. Velmi dobrou ergonomii předchozí verze se zde podařilo dotáhnout téměř k dokonalosti, navíc je rozmístění ovladačů velmi intuitivní, a tak jsme se za volantem Viana velmi rychle zabydleli. Své zde pochopitelně udělala i široká možnost nastavení sedadel. Na palubě jsme se opravdu cítili spíše jako ve velkém MPV než jako v osobní dodávce.

Velkým plusem Viana je možnost výběru ze tří délek – 4763 mm, 5008 mm (oba s rozvorem 3200 mm) a konečně nejdelší provedení „extra-long“ o délce 5238 mm s rozvorem 3430 mm. Každý si tak může zvolit, jak prostorný interiér mu bude vyhovovat. Celková výška vozu je 1875 mm což Vianu umožňuje bezproblémový vjezd do podzemních garáží, či mytí v klasické automyčce. Větší pozor si pak musíte dát s karavanovou verzí Marco Polo, ta totiž měří 1960 mm.

Mercedes-Benz Viano – čtyřválcové agregáty
Vznětové motoryCDI 2.0 (4MATIC)CDI 2.2 (4MATIC)
Emisní normaEuro 5Euro 5
Převodovka6M/5A6M/5A
Zdvihový objem [cm3]2.1432.143
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]100/3800120/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]310/1400–2600360/1600-2400
Max. rychlost [km/h]174 (161)188 (174)
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,1 (16,0)12,2 (13,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]8,1 (8,8)8,1 (8,8)

Viano je možné objednat jak se čtyřválcovými, tak se šestiválcovými agregáty. Všechny motory využívají v základní výbavě balíček BlueEfficiency. Díky němu konzumují čtyř i šestiválce méně paliva. BlueEfficiency obsahuje například start/stop systém Eco.

Základní turbodiesel CDI 2.0 má výkon 100 kW a točivý moment 310 Nm, silnější verze CDI 2.2 (o shodném zdvihovém objemu 2.143 cm3) pak 120 kW a 360 Nm. Oba čtyřválce mohou být vybaveny pohonem všech čtyř kol 4MATIC (pouze s automatickou převodovkou), pyšní se také až o 15 procent nižší spotřebou při vyšším výkonu než u předchozí verze, či vyvažovacími hřídeli pro tišší a hladší chod.

Pod kapotou může být i šestiválcový agregát a to jak vznětový CDI 3.0 (165 kW, 440 Nm) tak i jediný benzin, 3.5 V6. A právě s tímto motorem jsme si Viano při cestě po Hamburku vyzkoušeli.

Mercedes-Benz Viano – šestiválcové agregáty
Vznětové motoryCDI 3.0 V63.5 V6
Emisní normaEuro 5Euro 5
Převodovka5A5A
Zdvihový objem [cm3]2.9873.498
Válce/ventily6/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]165/3800190/5900
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]440/1800–2400340/2500-5000
Max. rychlost [km/h]201217
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,18,7
Komb. spotřeba [l/100 km]8,512,0

Hned první metry ukázaly, že přenést 190 kW a 340 Nm na mokrý asfalt rozhodně není samozřejmá záležitost – s plynem jsme tak museli být při rozjezdu opatrní, jinak následovalo efektní protočení kol. Při podřazení vystřelilo Viano vpřed s obrovskou chutí, která s otáčkami neuvadala – spojení dodávky a silného šestiválce má určitě něco do sebe. Bohužel, zatímco kolegové s vznětovými čtyřválci objeli městskou testovací trasu za přibližně deset litrů paliva, náš výsledek byl o celou polovinu horší. Nemáme možnost objektivně srovnat jízdní komfort a jízdní vlastnosti s předchozí verzí Viana, zde by nám pomohl leda mezigenerační srovnávací test, pocitově ale přepracované nápravy odvádějí dobrou práci a veškeré nástrahy městského asfaltu vůz překonal bez obtíží. Nebylo sice příliš času na testování jízdních vlastností (trasa vedla stále v intravilánu), vypadá to ale, že šestiválcové agregáty (resp. vozy jimi vybavené) budou trpět nezanedbatelně větší nedotáčivostí.

V galerii také můžete vidět důmyslnou cestovní verzi Marco Polo, ve které nechybí lednice, vařič či možnost sprchy z interního tanku na vodu. Vyzkoušeli jsme si manipulaci se zvedací střechou (která ukrývá širokou postel s nosností 150 kilogramů) i s rozkládací matrací v interiéru a můžeme konstatovat, že práci s nimi zvládne opravdu každý.

Na poli bezpečnostní výbavy je Viano srovnatelné s osobním automobilem. Ve standardu nechybí ESP, ABS, ASR, BAS (brzdový asistent) či stabilizační asistent bránící rozkmitání přívěsu. Zákazník si pak může dokoupit například boční (ve verzi Ambiente standardně) a hlavové airbagy.

Aleš Jungmann
Diskuze (25)
28. 7. 2011 21:42
Re: :-)
kůže, prádelna, závěsy :-)
13. 10. 2010 09:22
Re: Viano
Já jsem o tom V6 taky přemejšlel...ale rozhodlo, že občas táhnu vozejk s koňma (cca 2200kg) a bál jsem se, že ten automat to nezkousne...jinak ve všech dalších autech (já osobák, drahá polovička osobák) máme automat...jen tady jsem radši volil, že si budu rychlostní stupně vybírat sám, abych to neodpálil.... Ten novější model podle mě stejně přijde ...auta cca ve 140tis.km obnovuju a posílám ty své dál do světa...tam i ta 2,2CDI je posílená na 120kW...škoda, že V6 není v manuálu...tam by byla volba naprosto jasná...
Avatar - Kolouš
12. 10. 2010 21:52
Re: Viano
...cece o tom narustu o 8 mm jsem ani nevedel. Osobne by mi to zily zas az tak netrhalo, je ale pravda, ze kdyz narazis na tupy organ tak ani 8mm neukecas :-) Jinak naprosty souhlas co se tyka manipulace se sedackami. Bejt slabej na plice tak nevim jak bych vyndal zidle ven... Pri pripadne obmene zkus popremyslet o V6. Novej model ma oproti staremu o vice nez 20k navrch a ver, ze i se starym petikvaltem taha pekne. Pravdou je, ze petikvalt neni zrovna vydobytek posledni techniky, ale pokud najedes na jeho vlnu a poznas jak je prevodovka naprogramovana, tak to jde a da se jet i "kudla" bez toho, ze by se prevodovka hadala sama se sebou. Tim netvrdim, ze bych pohrdnul 7G-tronikem. >:D
VW je hezky a urcite i dobry auto, ale ty nejvetsi plusy kvuli kterym by stalo o nem uvazovat Viano timhle faceliftem smazalo.... A zustavaji uz jen sama pozitiva a socialni jistotyyyyy
Avatar - Kolouš
12. 10. 2010 21:33
Re: ???
jojo, dalky prevladaj. Remeslne nasazeni ale mozna nahradi dva 45kg psi a zabahněná kroska...
12. 10. 2010 12:21
Viano
Shodou okolností jsem majitelem MB Viana 2,2CDI 110kW (long), paket acitivity, paket life. Mám jen pár komentářů...Koupil jsem to auto asi před půl rokem...Za tu dobu najeto cca 20tis km (hlavně výlety, dovolený apod. - proto jsem to kupoval). Musím to zaklepat, ale zatím všechno naprosto super...jedna z cest byla v 7 lidech (basketbalisti, takže 2 metry výšky, 100kg průměr na osobu) naloženej až po střechu po dálnici do Německa (cca 590km) na tempomat 140km/h za 9,4 litru nafty/100 km. Uvnitř interiér neuvěřitelně variabilní. Taky jsem slyšel kecy o nespolehlivosti, ale musím za sebe říct, že v autě nic neskřípe, nevrže...motor krásně šlape...3. a 4. rychlostní stupeň dlouhej a silnej...K nový verzi mám jen jednu připomínku...Je to hezký a přemýšlel jsem, jestli nepočkat, ale krátká verze byla pro mě malá a ta střední u nového modelu přesahuje 5m délky (5008 mm), což je pak bráno jako větší auto a při platbě mýtného je cena vyšší...u verze, kterou mám je délka střední 4993 mm, což je pak bráno na mýtnicích jako osobní auto...výška je stejná 1875 mm u obou modelů...každopádně Viano můžu vřele doporučit...Rozhodnoval jsem se mezi Multivan a Viano a vyhrálo Viano...Cenová politika byla lepší a taky byl nesrovnatelně lepší přístup prodejce...VW mě zklamalo...Jediné, čím poráží Multivan Viano je je lehčí manévrování s variabilitou interiéru (sedačky při otáčení musím u Viana vyndavat z kolejnic, u Multivanu lze otočit velmi snadně)...motorově je lepší MB...jen nechápu politiku autamoatu a 5 stupňů u Viana...Proto jsem vzal manuál...