Mercedes-Benz zastavil vývoj nového motoru V12
Poslední vývoj v automobilovém průmyslu přeje downsizingu – snižování zdvihových objemů, zvyšování měrných výkonů, nahrazování atmosférických motorů menšími přeplňovanými, které dosahují podobného výkonu, ale nižší normované spotřeby paliva. Stejný postup je také budoucností velkoobjemových motorů Mercedes-Benz. Prvním případem asi bude vidlicový dvanáctiválec ve třídách S, CL a SL.
Dlouhá desetiletí od konce 2. světové války byl motor konfigurace V12 v případě Mercedesu pouze vzpomínkou na období 30. let. Změna přišla v roce 1991, kdy byl představen model 600 SE (W140) jako odpověď na dvanáctiválcové BMW 750i a Jaguar XJ12. Motor typu M120 měl objem 6,0 l, čtyři ventily na válec a výkon 290-300 kW.
V roce 1999 ho nahradil motor M137 s objemem 5,8 l a výkonem 270 kW, který v roce 2002 podstoupil modernizaci. Od té doby se vyrábí motor M275, který má objem zmenšený na 5,5 l, ale zároveň je osazen dvěma turbodmychadly. Díky tomu dosahuje v různých aplikacích výkonu mezi 367 a 380 kW.
Vývoj plánovaného nástupce (M 295) aktuálního dvanáctiválce byl zastaven. Místo toho Mercedes-Benz současný motor zmodernizuje a v další generaci se s V12 opět rozloučí. Nástupcem – a to i ve verzích AMG – bude dvakrát přeplňovaný V8, který se bude vyrábět ve dvou objemech a čtyřech výkonových variantách. Vedle nižší hmotnosti a menších rozměrů přinese nová pohonná jednotka nižší normovanou spotřebu a s tím i sledované snížení emisí CO2.
Motory V12 jsou prestižní disciplínou, která má nevelkou, ale majetnou cílovou skupinu. Velkou popularitu mají tyto verze například na Blízkém východě, tedy v zemích, kde emise oxidu uhličitého ani spotřebu paliva jako problém zatím nevidí.
Původně zvažované řešení převzít V12 od BMW bylo zavrženo. Tento motor je totiž o 70 mm delší než Mercedes M275, takže by jeho zástavba byla v třídách S a CL obtížná a v případě SL úplně vyloučená.