Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz zdokonalil aerodynamiku řady Actros pro nižší spotřebu paliva

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Mercedes-Benz vyzdvihuje propracovanou aerodynamiku modernizované modelové řady Actros. Zároveň prostřednictvím série fotografií odhaluje průběh vývoje v aerodynamickém tunelu.

Mercedes-Benz Actros se představil v roce 1995 a od roku následujícího, kdy byla jeho první generace uvedena na trh je vlajkovou lodí v nabídce nákladních vozidel své značky. Premiéra aktuální generace se odehrála v roce 2011 s širokou paletou provedení kabin i pestrou nabídkou moderních vznětových šestiválců s výkony od 175 do 460 kW (238 do 625 k).

Mercedes-Benz na IAA v Hannoveru na podzim roku 2018 představil modelovou řadu Actros v jejím nejnovějším provedení, v němž ji zařadil na jaře roku 2019 do sériové výroby. Exteriér sice zůstává na první pohled věrný vzhledu z roku 2011, ale Mercedes-Benz v rámci modernizace pracoval i na dalším zdokonalení aerodynamických vlastností vozidel modelové řady Actros.

Mercedes-Benz zmiňuje, že velký význam aerodynamiky dokumentuje skutečnost, že u moderních nákladních vozidel s kabinou nad motorem, určených pro evropskou dálkovou dopravu, je k překonání odporu vzduchu potřeba asi jedna třetina dostupné mechanické síly.  

V rámci modernizace modelové řady Actros bylo zlepšení aerodynamických vlastností dosaženo za pomoci počítačových modelů a rovněž i testováním v aerodynamickém tunelu a na silnicích. Tento vývoj přinesl snížení spotřeby paliva až o 5 % pouze za pomoci úprav aerodynamiky ve srovnání s provedením před modernizací z roku 2018.

Na zmiňovaném snížení spotřeby paliva za pomoci úprav v oblasti aerodynamiky se podílí řada prvků, z nichž lze zmínit například nové deflektory na bocích kabiny nebo systém MirrorCam, nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka. V případě tohoto systému Mercedes-Benz uvádí, že jeho podíl na zmiňovaném snížení spotřeby paliva je 1,5 %.

Mercedes-Benz při modernizaci modelové řady Actros využíval i již zmiňovaný aerodynamický tunel a to zařízení v Untertürkheimu, které dokáže vytvořit vítr o rychlosti 250 km/h. Vozidlo umístěné v tomto tunelu je umístěno na točně o průměru 12 metrů, což znamená, že být vystaveno proudu vzduchu nejen čelně, ale i pod nejrůznějšími úhly.

Zdroj: Daimler AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
9. 3. 2020 13:26
Re: Cx???
Tak tak, poslední dvaja mohykáni čo robili nosáče to zabalili v EU už dávno. Najprv to zabalilo Volvo a po ňom aj Scania. To čo ešte dnes jazdí po cestách sú už pomaly "veteráni". A aj v dobe keď sa vyrábali a predávali, tvorili nosáče mizivé percento oproti trambusom.
9. 3. 2020 13:05
Re: Cx???
Nosáče sa prevádzkujú aj u nás, ale pravdaže s kratšími návesmi, zväčša vídam dumpre a cisterny.
9. 3. 2020 12:06
Re: Cx???
V EU si limitovany dlzkou supravy. Mimo specialne aplikacie tu nik Nikolu, alebo Teslu nekupi. Ak za to zapnes klasicky naves, tak uz si nadrozmerne vozidlo a platia pre teba ine pravidla.
9. 3. 2020 09:20
Re: Cx???
Bežné ťahače resp. súpravy sa pohybujú v hodnotách 0,6-0,8, pričom horšie hodnoty majú súpravy s plachtou. Ťahače od Colaniho mali Cx 0,32-0,34. https://autoperiskop.cz/…irak_vystava.jpg
9. 3. 2020 08:52
Cx???
Je výborné, že na tom pracují. Jaké je Cx? Nikola One 0.37 Cx a Tesla Semi Truck 0.36 Cx.