Mercedes řízený Čínou? Největší čínský výrobce bude Němcům dodávat Lidary
S čím dál větším důrazem na samořídící schopnosti aut se do popředí dostávají také nové komponenty. Lidary se už nějakou dobu v autech používají, ale dnes jsou důležitější než kdy předtím. Mercedes bude jako první evropská značka spoléhat na jejich dodávky z Číny.
Lidary jsou jednou z moderních komponent, které získávají na důležitosti. V mnoha automobilech jde o nepostradatelnou součást systémů autonomního řízení. Ne u všech, některé značky se totiž rozhodly spolehnout pouze na kamery, nejznámějším příkladem je Tesla. Ale většina opravdu spoléhá na lidary.
Lidar, což je zkratka pro "Light Detection and Ranging" (detekce a měření světlem), je dálkový detekční systém, který používá laserové světlo k měření vzdáleností. Tato technologie vysílá krátké pulsy laserového světla, které se odrazí od objektů a vrátí zpět k lidaru. Na základě doby, kterou světlo stráví cestou tam a zpět, je možné určit vzdálenost a tvar objektů. A tedy dát autu představu o tom, kde se nachází a kam může jet.
Jak už to tak u moderních komponent bývá, v jejich produkci dominuje Čína. Autonomní řízení je mezi tamními výrobci oblíbené a čínské elektromobily mají velmi často lidar prominentně umístěný v bouli nad čelním oknem. Evropské značky je samozřejmě využívají také, zatím však spoléhaly výhradně na západní technologie.
Změní to Mercedes, který ve svých budoucích autech pro globální trhy začne využívat lidary od čínského výrobce Hesai. Ten je největším dodavatelem lidarů pro domácí automobilky, ale loni ohlásil také plán na stavbu továrny v Evropě. Je to poprvé, co zahraniční značka plánuje využít čínský lidar mimo Čínu.
Hesai zprávu v podstatě potvrdil, v tiskovém prohlášení totiž firma uvedla, že uzavřela významné víceleté exkluzivní dodavatelské partnerství s předním evropským automobilovým OEM, název automobilky však nebyl zmíněn. Podle Hesai jde o dlouhodobé partnerství prozatím potvrzené do roku 2030. Po zveřejnění zprávy akcie Hesai na americké burze posílily o více než 50 %.

Na západě se ale Hesai setkal také s problémy. V lednu 2024 přidalo Ministerstvo obrany Spojených států Hesai na seznam "čínských vojenských společností" působících v USA. Firma se bránila a během roku ji ministerstvo ze seznamu vyřadilo, ale brzy ji zase zařadilo zpátky a Hesai se tak dodnes brání, mimo jiné i tím, že většina investorů do firmy má být mimo Čínu. Zařazení na seznam pro firmu znamená omezení investic z USA a také možná obchodní omezení.