Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínský Xpeng P5 je první produkční elektromobil s LiDARem. Prý dorazí i do Evropy

Ondřej Mára
Diskuze (45)

Díky použití LiDARu slibuje Xpeng P5 sofistikovaný systém částečně autonomního řízení, který si nejspíš budeme moci vyzkoušet i v Evropě.

Prvním produkčním a masově vyráběným automobilem, který bude standardně osazen LiDARem, měl být podle plánů automobilky Volvo nástupce modelu XC90. Čínská automobilka Xpeng ovšem toto prvenství Volvu nedopřála a titul si přivlastnila se svým konečně oficiálně uvedeným modelem P5, který by měl být zajímavým konkurentem Tesly Model 3.

Elektrický sedan měří 4,81 metru na délku, 1,84 metru na šířku, 1,52 metru na délku a rozvor kol má hodnotu 2,77 metru. Vůz by tak měl nabídnout solidně prostorný interiér, současně se však díky aerodynamicky tvarované karoserii chlubí koeficientem odporu vzduchu s hodnotou 0,223, což by mělo pozitivně ovlivnit dojezd.

Ten se však bude odvíjet také od zvolené verze, kterých budou mít zákazníci na výběr celkem šest. Dvě nejnižší (460G a 460E) by měly být osazeny LFP bateriemi s kapacitou 55,9 kWh, které zaručí odhadovaný dojezd 460 kilometrů – ovšem pozor, jde o hodnotu dle staršího systému měření NEDC, takže ve skutečnosti očekávejme spíš méně.

Vyšší verze 550G, 550E a 550P jsou již osazeny bateriemi typu NCA nebo NMC s kapacitou 66,2 kWh a jejich dojezd by měl být 550 km (opět dle NEDC). Vrcholný model 600P je pak osazen opět lepší baterií, tentokrát s kapacitou 71,4 kWh, a slibuje dojezd cca 600 kilometrů.

Automobilka bohužel nikde nezmiňuje parametry pohonného ústrojí, podle všeho ale budou k dispozici modely s pohonem pouze zadních, nebo všech kol. Nejvyšší výkon by se pak měl pohybovat okolo 155 kW a 310 Nm, což sice není špatné, ale současně ani nikterak oslnivé.

Velmi působivá je však technologická výbava vozu, respektive systému částečně autonomního asistenta řízení XPILOT. Ten je podle Xpeng na vyšší úrovni, než Tesla Autopilot nebo Tesla FSD. K tomu mu ostatně pomáhá i řada senzorů.

Modely 550P a 600P jsou vybaveny například dvojicí již zmiňovaných LiDARů, i nižší verze ale disponují dvanácti ultrasonickými radary, pěti milimetrovými radary, třinácti kamerami s vysokým rozlišením a hlavně řídící jednotkou, která s vysokou přesností určuje pozici vozu na silnici.

Dvojice zmiňovaných vrcholných modelů s LiDARem pak nabídne funkci Navigation Guided Pilot (NGP), která bude schopna plně ovládat řízení i rychlost vozu dokonce i v městských podmínkách. Stále však půjde pouze o semi-autonomní asistent řízení.

Video se připravuje ...

Zajímavé jsou pak i první zveřejněné ceny, které startují od 157.900 RMB (525.000 Kč) za základní verzi 460G, respektive 223.900 RMB (cca 745.000 Kč) za vrcholnou verzi 600P. Uvedení ceny ovšem počítají s čínským bonusem na podporu elektromobility, takže samotná cena elektromobilů bude jistě vyšší.

Xpeng přitom počítá s tím, že nový elektrický sedan P5 nabídne i v Evropě. Kdy a na jaké trhy model dorazí, to zatím bohužel nevíme, rozhodně ale bude zajímavé sledovat, jak se změní parametry dojezdu a cena při evropské premiéře.

Ondřej Mára
Diskuze (45)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
20. 9. 2021 14:34
Re: Vynechme Čínu
Kto tu niečo vraví o tradícii? Názov Tesla alebo hoci aj Rimac je vždy lepšie zapamätateľnejší ako nejaký Dong Feng, XPENG, Hongqi a podobne. Očividne to v číne, či juhovýchodnej ázii nie je problém, ale u nás či v severnej amerike to problém bude.
Avatar - Barrichello
19. 9. 2021 23:07
Re: Pro informaci
A náhradní kapacita pro období sezonních výpadků obnovitelných zdrojů se nějak řeší?

Ne. Mohou to řešit plynové kogenerační jednotky, které by se stavěly v teplárnách. Ale aby se opravdu stavěly, musí se k tomu stát nějak postavit a garantovat investorům výkupní cenu elektřiny. Protože proč by jinak firmy jako Veolia kogenerace stavěly? Pokud jim nevychází návratnost takových investic, tak řeknou: „Jdeme pryč, tady máte klíče od teplárny a dělejte si s tím, co chcete“. V Česku se zatím žádný systém kapacitních rezerv nechystá. Ona by s tím musela souhlasit Evropská unie, jinak by šlo o nedovolenou veřejnou podporu. Ale aby s tím souhlasila, musel by ji o to někdo požádat. Poláci to stihli, Češi ne, ta jednání jsme propásli.
Takže zatím tu není žádné řešení. Všichni strkají hlavu do písku, všichni se tváří, že problém nenastane, všichni říkají: Soláry nás zachrání. Ale nezachrání. Já říkám – jediné, co nás opravdu nakopne, bude první blackout. Pak se to řešit začne.

Do té doby, pokud skončí těžba v OKD napřesrok, se do tepláren v Karviné nebo Ostravě bude dovážet uhlí ze zahraničí?

Ano. Jiná možnost není. Jinak tady lidi zmrznou, bez legrace.


Takže nejdřív musí lidi zmrznout a pochcípat hlady, pak se to začne řešit :-) :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
19. 9. 2021 22:45
Re: Pro informaci
https://www.mix24.cz/…vme-na-nejhorsi/

Těse na na blackouty a rabování a pozdravuje tě Kovanda :-) :-)
Avatar - Barrichello
19. 9. 2021 22:44
Re: Pro informaci
https://www.mix24.cz/…vme-na-nejhorsi/

:-) :-) :-)

Už je to tady
19. 9. 2021 22:25
Re: Pro informaci
Dúfajme, že sa nedohodnú a u nás to ani neuvidíme.