Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes vyhrál u soudu právo zničit falešný 300 SL

Aleš Dragoun
Diskuze (16)
Postavit si repliku oblíbeného auta není jen tak. Bez souhlasu automobilky můžete také skončit před soudem a váš nový miláček ve šrotu. Bez náhrady, pochopitelně.

Stuttgartský Daimler, respektive jeho prestižní značka Mercedes-Benz, si na své klenoty zkrátka sáhnout nenechá. Koho zajímá, že tvůrce nemá na originální Gullwing 300 SL W198? Jeho ceny, pravda, šplhají do astronomických výšek, ale pokud si chcete postavit kopii, musíte požádat výrobce o souhlas.

Nejen protože nejste zrovna Číňan, ale hlavně z pádného a logického důvodu. Oni totiž v roce 1954 u Mercedesu nebyli úplně hloupí a geniální tvar karoserie téhle legendy si jaksi neopomněli nechat patentovat. Ochranná známka je ochranná známka a nenaděláte nic. Technika vaší repliky klidně může být moderní a ani nemusí pocházet z jakéhokoli jiného modelu trojcípé hvězdy, ale pokud dodržíte design, máte zaděláno na hodně velký problém.

Jedna nejmenovaná německá firma si takový kousek postavila. Daimleru to ovšem nezůstalo dlouho utajeno. Výsledkem byl soud, který automobilka pochopitelně vyhrála. Odpovědní pánové (a možná i nějaká ta dáma) v talárech ale nenařídili jen nelegálně vyrobené auto sešrotovat, ale zároveň zničit i veškerou fotografickou dokumentaci z jeho vzniku a prezentací. Celní úředníci tak ilegální kopii zabavili a nechali ji zlikvidovat. Čtveřice oficiálních snímků z vykonání rozsudku pořízená firemním fotografem Daimleru je jediná, která po ní zbyla.

Sám tvůrce originálu se k celému incidentu neopomněl oficiálně vyjádřit: „Tvar karoserie legendárního Gullwingu je stále ochrannou známkou Daimler AG. Každý subjekt, který staví nebo prodává repliky tohoto vozu, se dostává do rozporu s autorskými právy naší společnosti. Toto platí dokonce i tehdy, jestliže na těchto replikách nejsou žádná loga nebo registrované obchodní značky. Daimler AG praktikuje již dlouho k výrobcům takovýchto vozidel nesmlouvavý přístup. Tak a je to. Prostě, pokud chcete stavět SL třeba s motorem z nějaké novější řady, svěřte se ve Stuttgartu. Samozřejmě, že vám souhlas dát nemusí, nikdo jim tuto povinnost neukládá. Dokonce i v Bruselu jsou na ně ještě krátcí, alespoň prozatím.

Kupé 300 SL série W198 se vyrábělo v letech 1954-1957 a navazovalo na uhlazený sportovní prototyp stejného jména, ale s kódem W194. Kupé s křídlovými dveřmi připomínajícími racka (odtud pochází dnes ve všech jazycích poměrně běžně užívaný anglický termín „gullwing“) nahradil roadster, který se stavěl dalších šest let. Celkem vzniklo takřka 1.400 uzavřených a dalších zhruba 1.800 otevřených vozů. O jejich dnešní historické hodnotě se určitě není třeba nějak sáhodlouze rozepisovat.

Aleš Dragoun
Diskuze (16)
Avatar - Astene
25. 3. 2012 19:07
Re: Me to prijde dementni...
Když to vyženu do extrému, kdyby se v každém větším městě postavila replika Eifelovky, takže bys ji viděl před první cestou do Paříže mnohokrát, budeš se pak při návštěvě Paříže ještě těšit na její návštěvu?
Avatar - Pekelná Micinka
24. 3. 2012 00:40
Re: Me to prijde dementni...
Souhlas. Auto a hodinky je něco jiného, byť laik originál a repliku nerozliší. Co se týká tržní hodnoty, tak replika auta určitě cenu originálu nesnižuje. Pěknou repliku auta, třeba D-Type, bych si za určitých okolností klidně pořídil. Originál je myslím i pro slušně movitého člověka dost nedostupný, ale ta možnost se projíždět na takto koncipovaném stroji je lákavá, pokud to je ruční práce, tak to myslím ani neznevažuje původní dělníky, co auto vytvořili. Soudný člověk by nikdy netvrdil, že je to originál, protože by to každý zasvěcený poznal a na laika takové auto udělá/neudělá dojem ať je to originál nebo replika. S hodinkami je to trochu jinak, což je prostě dáno rozdílem mezi hodinkami a automobilem.

[odkaz]
Avatar - Pekelná Micinka
24. 3. 2012 00:16
Re: Me to prijde dementni...
:yes:
Avatar - T613
23. 3. 2012 22:45
Re: Me to prijde dementni...
Nelze srovnávat něco jedinečného co je kopírováno, a něco co se neustále vyrábí a je kopírováno. Jsou to dva světy, které spolu nesouvisí.
Avatar - Astene
23. 3. 2012 22:17
Re: Me to prijde dementni...
A těžko přijdeš do prodejny luxusních hodinek a řekneš jim, že bez slevy si koupíš radši repliku... Ano, cenu již nevyráběného auta replika nesníží. Morálně ale podle mě cenu originálu replika sráží. I když prakticky samozřejmě vzhledem k počtu originálů i replik ten dopad nebude moc velký narozdíl od hodinek.
Když by se ale čistě teoreticky začaly po ulicích producírovat mraky nekvalitních replik, klesne v očích běžných lidí i kvalita originálu, protože jednoduše často nepoznají, že nejde o originál nebo jim díky množství replik originál zevšední. Toť můj pohled.