Mercedes vyhrál u soudu právo zničit falešný 300 SL
Stuttgartský Daimler, respektive jeho prestižní značka Mercedes-Benz, si na své klenoty zkrátka sáhnout nenechá. Koho zajímá, že tvůrce nemá na originální Gullwing 300 SL W198? Jeho ceny, pravda, šplhají do astronomických výšek, ale pokud si chcete postavit kopii, musíte požádat výrobce o souhlas.
Nejen protože nejste zrovna Číňan, ale hlavně z pádného a logického důvodu. Oni totiž v roce 1954 u Mercedesu nebyli úplně hloupí a geniální tvar karoserie téhle legendy si jaksi neopomněli nechat patentovat. Ochranná známka je ochranná známka a nenaděláte nic. Technika vaší repliky klidně může být moderní a ani nemusí pocházet z jakéhokoli jiného modelu trojcípé hvězdy, ale pokud dodržíte design, máte zaděláno na hodně velký problém.
Jedna nejmenovaná německá firma si takový kousek postavila. Daimleru to ovšem nezůstalo dlouho utajeno. Výsledkem byl soud, který automobilka pochopitelně vyhrála. Odpovědní pánové (a možná i nějaká ta dáma) v talárech ale nenařídili jen nelegálně vyrobené auto sešrotovat, ale zároveň zničit i veškerou fotografickou dokumentaci z jeho vzniku a prezentací. Celní úředníci tak ilegální kopii zabavili a nechali ji zlikvidovat. Čtveřice oficiálních snímků z vykonání rozsudku pořízená firemním fotografem Daimleru je jediná, která po ní zbyla.
Sám tvůrce originálu se k celému incidentu neopomněl oficiálně vyjádřit: „Tvar karoserie legendárního Gullwingu je stále ochrannou známkou Daimler AG. Každý subjekt, který staví nebo prodává repliky tohoto vozu, se dostává do rozporu s autorskými právy naší společnosti. Toto platí dokonce i tehdy, jestliže na těchto replikách nejsou žádná loga nebo registrované obchodní značky. Daimler AG praktikuje již dlouho k výrobcům takovýchto vozidel nesmlouvavý přístup. Tak a je to. Prostě, pokud chcete stavět SL třeba s motorem z nějaké novější řady, svěřte se ve Stuttgartu. Samozřejmě, že vám souhlas dát nemusí, nikdo jim tuto povinnost neukládá. Dokonce i v Bruselu jsou na ně ještě krátcí, alespoň prozatím.
Kupé 300 SL série W198 se vyrábělo v letech 1954-1957 a navazovalo na uhlazený sportovní prototyp stejného jména, ale s kódem W194. Kupé s křídlovými dveřmi připomínajícími racka (odtud pochází dnes ve všech jazycích poměrně běžně užívaný anglický termín „gullwing“) nahradil roadster, který se stavěl dalších šest let. Celkem vzniklo takřka 1.400 uzavřených a dalších zhruba 1.800 otevřených vozů. O jejich dnešní historické hodnotě se určitě není třeba nějak sáhodlouze rozepisovat.