Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Městské autobusy: Citywide a další

AutoProfi
Diskuze (4)
Autobusy Scania pro město se vyznačují skeletem z plechů z lehké slitiny. Výbornou kvalitu a odolnost karoserie provází velmi pestrá nabídka typů.

Švédský výrobce disponuje prakticky vším, co se v oboru městských hromadných vozidel dá nabídnout. Jde o délkové a nápravové varianty, stejně jako množství pohonů včetně hybridního.

Výroba v Polsku

Hlavní podíl na výrobě městských typů OmniCity, Citywide a univerzálního OmniLink má montážní linka v polském Slupsku.

Na českém trhu se městské typy autobusů Scania dosud neuplatnily. Několik vozidel řady OmniLink v provozu sice jezdí, ale jde především o autobusy dovezené v rámci pohybu vozidel vlastněných mezinárodními firmami jako například Veolia. Čeští dopravci totiž zdůrazňují zejména pořizovací cenu vozidla s nízkou úrovní vybavení a již méně hledí na provozní náklady a zůstatkovou hodnotu autobusu pro další prodej.

Vše pro město

V evropském měřítku je nejžádanější řada OmniCity. Hlavní hodnoty tvoří provozní parametry v čele s technickou úrovní podvozků a hnacích řetězců (včetně dopadu na životní prostředí ve městech) i vybaveností prostorů pro cestující. Oceňována je také spolehlivost a minimální servisní náročnost při výrazně nadprůměrné životnosti, což v celkové bilanci vykazuje výbornou úroveň provozních nákladů.

Základní řadu kapacitních OmniCity tvoří tři typy dvounápravové a jeden kloubový. Jejich celková délka činí 10 885, 11 985 a 17 997 mm s jednotnou výškou 3000 mm. Provedení CNG s nádržemi na střeše je samozřejmě vyšší. Uspořádání interiéru lze volit s 24 až 38 sedadly, u kloubových až 53 + 2. Počty míst k stání upravují národní předpisy.

Dvounápravové autobusy jsou k dispozici s počtem dveří 2-0-0 až 2-2-2, kloubové od 2-0-2-0 po 2-2-2-1. Všechny jsou nízkopodlažní s hnacím agregátem i převodovkou uloženými v zádi svisle napříč a poháněnými koly zadní nápravy.

Motory EEV

Základní agregáty představují přeplňované vznětové řadové pětiválce (s elektronicky řízeným vysokotlakým vstřikováním XPI a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek) o zdvihovém objemu 9300 cm3. Poskytují největší výkon 169, 206 a 235 kW (1050, 1400 a 1600 N.m), vesměs využívají technologii EGR a plní normu EEV.

Pro městský provoz jsou k dispozici také dva plynové motory, které vynikají emisemi na úrovni hluboko pod požadavky EEV. Jejich největší výkon činí 199 nebo 224 kW, točivý moment dosahuje hodnot 1100 či 1250 N.m. Samostatnou kategorii tvoří pětiválec o objemu 8900 cm3 spalující etanol o výkonu 199 kW. Všechny využívají technologie recirkulace výfukových plynů bez aplikace katalytického činidla AdBlue, s výjimkou obou "plynových“ s lambda sondou. Převodovky jsou pětistupňové nebo šestistupňové samočinné planetové ZF s integrovaným retardérem.

Unikátní skelet

Ojedinělý konstrukční prvek řad OmniCity a OmniLink představuje koncepce skeletu. Ten se vyrábí jako mimořádně tuhý prostorový celek tvořený soustavou robustních tažených a válcovaných profilů z lehké slitiny. Jsou spojovány šroubovanými litými nebo kovanými spojovacími prvky. Také opláštění se skládá z plechů z lehké slitiny.

Z ostatních pozitivních hodnot připomeňme široké dveře pro snadný a rychlý pohyb cestujících, výrazně nízkopodlažní koncepci, několik verzí funkce kneeling a důsledně ergonomické uspořádání pracoviště řidiče. K dalším výhodám náleží široce nastavitelný volant a výkonné vytápění i klimatizace s přetlakovým větráním samostatně i pro prostor řidiče.

Deset až osmnáct metrů

Nejmladším typem do městského provozu je řada Citywide, která se kompletuje v polském Slupsku. Vyrábí se jako nízkopodlažní LF a nízkonástupní LE, se znakem náprav 4x2 o délce 10 100 mm (LF), respektive 4x2 a 6x2 a délce 12 000 mm (LE). V obou případech také v kloubové kombinaci 6x2/4 o délce 18 100 mm. Výška činí 3000/3100 mm (plynové verze +300 mm). Počet sedadel zahrnuje 24-55 v řadě LF, respektive 35-66 v řadě LE. Přeplňované vznětové devítilitrové řadové pětiválce jsou instalovány v zádi napříč (LF) nebo podélně (LE). Plní s využitím technologie EGR limity normy EEV, jsou k dispozici ve výkonovém rozpětí 196-209 kW pro LF, respektive 169-235 kW pro LE. Jejich sortiment zahrnuje typy spalující etanol, plynná paliva či bionaftu. Samočinnou převodovku ZF lze volit pětistupňovou nebo šestistupňovou, respektive progresivní osmistupňový samočinný systém Opticruise - vše s integrovanými retardéry. Také v tomto případě je použita nosná struktura ze šroubovaných profilů z lehkých slitin.

Nejširší záběr

Pochopitelně nejpočetnější varianty poskytuje řada OmniLink pro městský a příměstský provoz. Používá velké množství společných prvků nosné konstrukce s řadou OmniCity. V řadě OmniLink nabízejí vozidla dvounápravová, třínápravová a kloubová. Třínápravové podvozky jsou vybaveny standardně zadní nápravou řízenou. Celkové délky jsou shodné s OmniCity s rozdílem několika milimetrů. Také tato řada je poháněna shodnými motory uloženými v zádi, ale v tomto případě podélně.

OmniLink používá vedle samočinných převodovek ZF i osmistupňové ústrojí GR875R s přímým řazením, respektive automatizovaný Opticruise.

Speciály

Produkční program Scanie zahrnuje kromě standardních autobusů také velký podíl konstrukcí specifických. Jedná se o například několik variant doubledeckerů například pro Londýn a „vlaků“ pro Brazílii či JAR. Vedle standardních pohonů používají rovněž hybridní či motory spalujícími etanol, stoprocentní bionaftu či alternativní paliva LPG či CNG.

AutoProfi
Diskuze (4)
Avatar - Bubáq
13. 6. 2013 23:35
Re: Scania Bus
Tok tohle se Ti, Micino, fakt povedlo :-) :-) :-) !
Avatar - Pekelná Micinka
13. 6. 2013 11:29
Re: OmniCity vs. OmniLink
No není to v článku řečeno, ale vypadá to, že OmniLink by mohlo mít více variant interiéru, což by dávalo smysl, má-li sloužit i jako příměstský/linkový. EDIT: tak podle stránek Scanie je OmniCity celonízkopodlažní, zatímco OmniLink jen částečně, k prostředním dveřím.
Avatar - Pekelná Micinka
13. 6. 2013 11:21
Scania Bus
Ach ten interiér... dokonce i s "pražským" typem strojků. Ach Praho, proč??? SORry!?!
Avatar - PlumJelinek
13. 6. 2013 09:39
OmniCity vs. OmniLink
Jaký je tedy rozdíl mezi OmniCity a OmniLink, kromě uložení motoru? Mají stejné motory, stejně vypadají, nabízejí se ve stejných variantách...