Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MG X80 - zaostřeno nejen na Porsche

Michal Fokt
Tradiční výrobci sportovních automobilů, třeste se! V létě příštího roku se ve vašem teritoriu objeví nový dravec ze stáje MG. Jeho pracovní název je zatím X80 a zdá se, že z renomované konkurence nemá vůbec strach.

Když se před nedávnem rozhodla automobilka BMW ponechat tradiční britskou značku Rover svému osudu, vypadalo to na smutný konec slavného výrobce. Toho se však ujalo britské konsorcium Phoenix a zachránilo jej před pádem. V rámci boje o přežití po bok roverů postavilo legendární značku MG, která má doplňovat paletu o sportovní verze automobilů s vikingským drakarem ve znaku, a vznikla tak společnost MG Rover Group. Činnost MG začala výrobou nadupaných verzí všech typů od malého Roveru 25 až po typ 75, přičemž v nabídce zůstal sice již letitý, přesto však stále atraktivní roadster MGF. Této paletě výrobků však chyběl významný nositel image značky, který se však nyní již objevil na frankfurtském autosalonu.

Vyvinout supersportovní automobil v době finančních obtíží vlastními silami je naprosto nemožné, proto se Britové obrátili se žádostí o pomoc do USA. Tam sídlí společnost Qvale, vlastněná miliardářem stejného jména, vlastnící továrničku na výrobu supersportovního automobilu Mangusta, což je vůz původně vyvinutý firmou De Tomaso. Z tohoto malosériového sporťáku převzalo nové MG podvozek a motor, takže stačilo jen vytvořit interiér spolu s karoserií, a nový automobil byl na světě. Tato spolupráce bude jistě výhodná i pro firmu Qvale, protože malosériová produkce vozů je jen výjimečně schopná si na sebe vydělat, takže zvýšené množství výroby komponentů může zajistit této firmičce dlouhodobější existenci bez finančních injekcí Qvaleho impéria. A jednotlivé díly to nebudou mít do Británie zas tak daleko, neboť výroba automobilů Qvale probíhá v italské Modeně.

Když už je řeč o komponentech Qvale pod karoserií X80 - podvozek má víceprvkové zavěšení vpředu i vzadu, rozvor 2670 mm, rozchod je 1590 vpředu a 1580 mm vzadu. Jeho nastavení si však provedou technici v Británii podle svých představ. Všechna osmnáctipalcová kola, na kterých bude stát i X80 jsou osazena kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, poháněná je zadní náprava. Palivová nádrž pojme 80 litrů paliva.

Vidlicový osmiválec s řadami válců sevřenými pod úhlem 90 stupňů s objemem 4,6 l se nachází za přední nápravou. U mangusty disponuje výkonem 235 kW při 6000/min a točivým momentem 425 N. m při 4800/min, MG si však troufá z něho dostat dokonce 283 kW. K dispozici však bude údajně širší spektrum výkonů tohoto motoru, které bude začínat u 191 kW.

Na britského výrobce tak zbylo "pouhé" vytvoření "skořápky" a interiéru, jenž by měl být 2 + 2místný. Vyrobit karoserii sice není žádný velký problém a dobře se tím živí spousta drobných úpravců, ta u X80 je však není právě obvyklá. Je totiž kompletně zhotovena z hliníku. Její tvary má na svědomí šéfdesignér MG Rover Group Peter Stevens a X80 při pohledu zepředu nezapře, že se do značné míry podobá roadsteru MGF, i když vyhlíží podstatně agresivněji. Záď jakoby se inspirovala výrobky další britské značky Tuscan.

Vůz s kódovým označením X80 se objeví na trhu v létě příštího roku, jeho otevřená verze pak v průběhu roku 2003, a to jak s manuální, tak samočinnou sekvenční převodovkou. K dispozici bude elektronický systém kontroly trakce, diferenciál s omezenou svorností, ABS, elektrické ovládání oken a nastavení sedadla řidiče, spolu s interiérem v kůži. Měl by podle tvrzení svých tvůrců zaútočit na pozice automobilů jako je Maserati 3200GT, Jaguar XK, nebo Porsche 911 Carrera, ale rád by nejspíš hodil rukavici také sportovním vozům značky BMW, kterou mají u Roveru rozhodně důvod nemilovat. To však opravdu nejsou skromné cíle a jsme zvědavi, jak se jich podaří dosáhnout.



Michal Fokt