Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini 2011: Modernizace hatchbacku, kombi i kabrioletu

Aleš Dragoun
Diskuze (2)

Druhá generace nového Mini a třetí celkově se vyrábí od roku 2006. Po čtyřech letech přichází modernizace.

Dotkla se všech základních modelů, tedy Mini, Clubmanu a kabrioletu. Designové změny jsou minimální, vše se točí hlavně kolem vznětových motorů, které jsou méně žíznivé. Mini One D a Cooper D se čtyřválci 1,6 litru spotřebují v kombinaci dle norem EU shodně pouhých 3,8 l nafty na 100 km. Turbodiesely jsou k dispozici i jako kombi Clubman a kabriolet.

Optimalizované turbodiesely

Základní Mini One D nabízí výkon 66 kW (90 k)/4000 min-1, točivý moment 215 Nm/1750-2500 min-1, z klidu dosáhne stovky za 11,4 s a rozjede se až na 184 km/h. Kombi One D Clubman je o 0,4 s a 2 km/h pomalejší, na 100 km pak žádá 3,9 l nafty. Ostrý Cooper D dává řidiči k dispozici 82 kW (112 k)/4000 min-1 a 270 Nm/1750-2250 min-1. Z 0 na 100 km/h vystřelí za 9,7 s a jede až 197 km/h. Praktičtější Cooper D Clubman je v akceleraci na stovku o půl vteřiny pomalejší a ve spotřebě o decilitr žíznivější, ale dosahuje stejné maximální rychlosti. Clubman Cooper D Convertible zvládá sprint z 0 na 100 km/h za 10,3 s a umí uhánět až 194 km/h při průměrné čtyřlitrové spotřebě.

Té je dosaženo i díky funkci Auto Start / Stop, tedy samočinnému vypínání motoru. Turbodieselové modely disponují také regenerací brzdné energie, nebo elektromechanickým posilovačem řízení. Šestistupňová přímo řazená převodovka signalizuje okamžik vhodný ke změně rychlosti. Vstřikování typu common-rail a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, stejně jako hliníková konstrukce přeplňovaných vznětových jednotek pochopitelně zůstaly. V základu dostanete i filtr pevných částic a oxidační katalyzátor.

Na benzin

Paleta zážehových agregátů sahá stále od verze One s 55 kW (75 k) přes variantu se 72 kW (98 k) až po Cooper (90 kW/122 k) a Cooper S, který poskytuje 135 kW (184 k). Všechny pohonné jednotky plní emisní normu Euro 5, jsou to rovněž čtyřválce s objemem 1,6 litru a proměnným časováním ventilů Valvetronic, které pochází z dílen BMW, majitele Mini.

Nejvýkonnější Mini Cooper S s turbodmychadlem typu twin-scroll akceleruje z klidu na 100 km/h za 7 s a za své služby žádá 5,8 l benzinu na 100 km. Mini One je samozřejmě úspornější, ten potřebuje k ujetí stejné vzdálenosti 5,1 l, a to v obou výkonových provedeních. Technici optimalizovali třecí ztráty, doba zážehu agregátů byla zkrácena na minimum. Rovněž Mini s těmito pohonnými jednotkami mají regenerační funkci při brzdění, start-stop systém, shodný posilovač řízení a signalizaci změny převodu.

Decentní změny

Vizuálně se nejvíc proměnila spodní část nárazníků, zejména toho předního, kde najdeme jiné vstupy vzduchu. Při návrzích byl brán také ohled na bezpečnost chodců a cyklistů při případných srážkách. Nesmí chybět nová provedení litých kol i barvy karoserie. Koncová a brzdová světla standardně u všech modelů používají LED diody, u Clubmanu mají od modelového roku 2011 chromované rámečky. Ukazatele směru na předních blatnících se také mírně změnily. Zadní mlhovky a couvací světla jsou usazena níže v nárazníku.

Uvnitř jsou nově navrženy ovladače audia a klimatizace, dostaly černé lakování, respektive chromování. Zavazadlový prostor kombi Clubman kryje praktická stahovací roletka. Značka Mini je proslulá tím, že interiér lze přizpůsobit svému vkusu a k dispozici je nepřeberné množství kombinací a možností. Pro všechny verze nabízí třeba designové balíčky Rally, Classic a Scene. Sedadla mohou být čalouněna károvanou látkou, nebo hýřit všemi barvami, jak je libo.

Audio se vstupem AUX-IN v základu přehrává CD a MP3 a má šest reproduktorů. Připlatit si lze za USB, Bluetooth a navigaci. Připojení iPodu včetně využití všech jeho podporovaných funkcí je tím pádem samozřejmostí. Mapy lze nahrávat do interní flash paměti. Extras dále představují například xenonové výbojky s adaptivní funkcí, či samozatmavovací vnitřní i vnější zpětná zrcátka.

Opravdu ostré koření

Ultimativní Mini s přídomkem John Cooper Works a 155-kilowattovým motorem můžete mít v červené Chili jako kontrastní barvě k bílé, stříbrné, černé, šedé, nebo tradiční British Racing Green. Obzvláště poslední kombinace tmavě zelené karoserie a sytě červených zrcátek a střechy musí vypadat hodně divoce. K tomu si lze jen těžko představit například sedmnáctipalcová litá kola v bezpříplatkové černé. Rudá pak dominuje také vnitřku vozu.

Na trh se Mini pro modelový rok 2011 dostane 18. září 2010, kdy proběhne globální uvedení. Novinka tak nebude představována postupně v jednotlivých zemích, jak tomu většinou bývá zvykem.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - positivemind
29. 6. 2010 16:05
Re: OT: test VW Touareg 4,2 TDI V8
Taky mi nepřijde interiér nic extra... (pro rýpaly: ano, viděl jsem ho na vlastní oči) měkké plasty mám v autě také, je to paráda - ale za 1.8m chci něco víc.

Dále je úsměvná hláška "prémiové SUV" - ne, tohle vážně není prémie!
29. 6. 2010 12:53
OT: test VW Touareg 4,2 TDI V8
Bože, vynikající sedadla? Po přesednutí z POLA asi ano, v rámci třídy jedny z těch horších. Nemožnost seřízení délky sedáku u auta v zc 1,8 mio!!! Audi a zejména BMW jsou (pravda, za příplatek) někde jinde.

Dojem z luxusu, opět, po přesednutí z POLA asi ano...:o( Oproti minulé verzi člověk vnímá v interiéru posun od exkluzivního k praktickému, velké plastové plochy, civilní ovladače.

Bylo by fajn vztahovat posuzované parametry v testech k referenčnímu vzorku v dané třídě, zde asi k BMW X5, a ne k autorovu poslednímu přibližovadlu. Jinak se z těch testů moc nedozvíme. A na přepisování PR materiálů výrobců jsou tady jiná média.

Nechci zde shazovat nový Touareg, znám pouze staticky. Poukazuji pouze na dvě výše zmíněné, do očí bijící nesrovnalosti, svědčící o autorově nezkušenosti s dalšími vozidly v této třídě.

Dynamické parametry tedy nemohu popsat, udávané výkony však vypadají opravdu VELMI dobře. Design je OBROVSKÁ trefa, nekonfliktní a přitom elegantní. Dobře se bude nakupovat do fleetů, nejnižší cena atakuje iX55.

Pro redakci: díky za dobrý web, často zde relaxuji, ale do očí bijící přešlapy se Vám občas nevyhýbají...:o)