Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini se přizpůsobuje postiženým už z výroby. Elektromobil je prý ideální

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Tovární úpravy jsou přizpůsobeny postiženým řidičům. Pomůcky v interiéru umožňují jezdit bez pocitu méněcennosti, bezmoc způsobuje až potřeba doplnit energii.  

Automobilka Mini myslí na nemohoucí zákazníky, které potkalo nepříjemné omezení způsobené zdravotními indispozicemi. Pohybové postižení není překážkou konfigurace nového vozu.

Na tradici poskytování služeb invalidům Mini navazuje novým plně elektrickým modelem Cooper SE. Kromě klasického přizpůsobení barevných kombinací, tvaru disků a materiálů automobilka oficiálně poskytuje volitelné úpravy vstřícné například vozíčkářům. „Rozmanitost znamená umožnit každému sdílet charakteristický zážitek z jízdy v Mini, což platí i pro elektrifikované provedení. Naším cílem je poskytnout všem rovný přístup k takovým inovacím,“ řekla Stefanie Wurst z vedení společnosti.

Individuální ovládací prvky Mini Cooperu SE lze přizpůsobit specifickým potřebám řidiče. Mezi základní tovární modifikace patří prstenec akcelerátoru a brzdová páka dostupné rukama. První jmenovaný prvek je bezdrátové zařízení namontované na vnitřním kruhu volantu, akceleraci určuje tlak palce, prstů nebo dlaně. K dispozici je také snížená odezva plynu platná při popojíždění, respektive parkování vyžadující přesné pohyby. Brzda vychází z pod volantu vpravo, funguje standardně jako v každém elektromobilu – nejprve rekuperuje energii a poté třením kotoučů a destiček zastavuje vozidlo.

Zajímavé je ponechání standardního ovládání pro řidiče bez handicapu. Pokud je například jen jeden z manželů na vozíku, mohou se oba střídat v řízení, protože mají k dispozici potřebné pedály. Zástavbu invalidní verze nepodmiňuje odstranění běžných součástí, brzda a plyn na podlaze jsou přítomny pod krytem zabraňujícím nechtěné sešlápnutí. Akcelerační kroužek nemá dráty, v případě potřeby ho stačí vyjmout a uložit bokem.

Modifikace Mini pomáhala vyšperkovat Tina Schmidt-Kiendl, která je instruktorkou BMW Driving Academy od roku 2003 navzdory nepohyblivým dolním končetinám. Schmidt-Kiendl ztratila schopnost chodit po lékařském zákroku, osudový zvrat odmítla oplakávat výměnou za předávání zkušeností. Pozitivně naladěná dáma dokázala poskytnout praktické rady do tvorby úprav a ovládacích prvků pro nemohoucí, změnit pozice ovladačů byla jedna věc, ale doladit bezpečnost a pohodlí na maximum vyžadovalo profesionální přístup nejlépe z kolečkového křesla.

Instruktorka pochválila výběr elektrického modelu kvůli absenci řazení a možnosti lépe dávkovat brzdy. Největší problém už není jízda, inženýrské vychytávky odsunuly starosti na život spojený s provozem. Potíže i pro Mini tvoří aktuálně nedostatečná infrastruktura. Kritický nedostatek nabíjecích stanic dramatizuje absence bezbariérových portů, kabely bývají pověšeny vysoko nebo na vyvýšeném podstavci bez nájezdu z parkovacího místa. Výhrady platí pro velká města jako Mnichov, úroveň menších obcí není třeba dále popisovat.

Cenou útěchy pro zákazníky invalidního Cooperu SE je kurz řízení a bezpečnosti na polygonu BMW and Mini Driving Experience Center poblíž Mnichova. Zájemci mohou cvičit brzdění, vyhýbací manévry a dynamiku, aby každý kilometr v Mini probíhal v bezpečí a nejlépe s úsměvem na rtech.

Mirek Mazal
Diskuze (1)

Doporučujeme