Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi ASX 2.2 DI-D AT – Outlander v převleku

Jan Mička
Diskuze (15)
Čtyři roky po uvedení Mitsubishi ASX na trh došlo k rozšíření palety pohonných jednotek. Vrcholnou verzí je nyní agregát, který pohání i větší Outlander.

Modernizované Mitsubishi ASX jsme na konci loňského roku otestovali se základním zážehovým čtyřválcem MIVEC s výkonem 86 kW a pohonem předních kol. Nedlouho na to automobilka rozšířila nabídku agregátů o verzi, která byla dosud k vidění pouze ve větším Mitsubishi Outlander.

Objem je větší, výkon zůstal zachován

Agregát 2.2 DI-D, vyvinutý ve spolupráci Mitsubishi Motors Corporation a Mitsubishi Heavy Industries, dosahuje stejného výkonu jako stávající čtyřválec 1.8 DI-D. Jeho 110 kW je však dostupných už v 3.500 otáčkách za minutu a v souvislosti s větším objemem přichází také navýšení točivého momentu na 360 N.m. Mohutný zátah pocítíte především při rozjezdech a pružném zrychlení, celkovou dynamikou však nováček na „starého mazáka“ lehce ztrácí.

Mitsubishi ASX - Srovnání vznětových motorů
Motor2.2 DI-D AT1.8 DI-D
Převodovka6A6M
Zdvihový objem [cm3]22681798
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]110/3500110/4000
Nejvyšší toč. moment [N.m/min-1]360/1500-2750300/2000-3000
Max. rychlost [km/h]190198
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,810,0
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,85,6
Cena Intense [Kč]630.000595.000

Odlišnosti nehledejme pouze v technických parametrech, ale hlavně v přenosu točivého momentu na kola. Zatímco osmnáctistovka je v nabídce výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou, silnější čtyřválec z Outlanderu preferuje automat o stejném počtu rychlostních stupňů. Samočinná skříň častěji uzavírá hydrodynamický měnič momentu pro omezení třecích ztrát, což se mimo jiné podepisuje na příznivé spotřebě. Přestože nová verze oproti osmnáctistovce „přibrala“ 25 kilogramů, v průměru si nárokuje pouze o dvě deci nafty na 100 kilometrů více. Jednou z dalších odlišností obou motorů je systém stop/start – zatímco pro agregát 1.8 DI-D se stal standardem, dva-dvojka jej nemůže mít vůbec.

suv mitsubishi testy crossover suv mitsubishi testy crossover  

Kultivovaný čtyřválec nemá s automobilem o hmotnosti 1595 kilogramů příliš práce, nastavení automatické převodovky však dává jasně najevo, že pro sportovnější svezení musíte jinam. Za normálních okolností totiž řadí vyšší rychlostní stupně překvapivě brzy, což se například ve městě projevuje jízdou na pětku již v rychlostech okolo 50 km/h. Agregát v tu chvíli točí 1.100 min-1 a nebrání se přenosu vibrací do kabiny, zároveň se však dokáže odvděčit příznivou spotřebou – ani v české metropoli nebyl problém jezdit za osm, mimo ni klidně i za 5,5 l na 100 km, a obávat se není třeba ani dálnice. Díky dlouhé šestce totiž motor při 130 km/h točí jen 2.200 otáček a nárokuje si 6,5 l na 100 km.

Lehké změny uvnitř i navenek

Loňská modernizace přinesla patrné změny designu exteriéru. Mitsubishi ASX dostalo přepracovanou příď s usedlejší maskou chladiče a novým nárazníkem, v podobném duchu byl navržen také ten zadní. Aby i váš vůz vypadal tak hezky jako na fotografiích, je třeba nahlédnout do nabídky originálního příslušenství a sáhnout hlouběji do kapsy. Jen za kontrastní prvky karoserie totiž připlatíte bezmála 30.000 korun a dalších 14.000 slupne příplatek za metalízu. Inu, lepší styl něco stojí.

Lehkých změn doznal také interiér. Volantu z Mitsubishi Outlander a přepracovaného panelu autorádia si nelze nevšimnout, ti bystřejší odhalí nahrazení otočného ovladače pohonu všech kol jednoduchým tlačítkem. Jinak ASX stále zůstává rodinným vozem s dostatkem prostoru v podélném směru a zavazadelníkem o základním objemu 442 litrů, který lze koupí originální sady za 3.890 korun zvětšit až na 488 litrů. Kritika menší šířky interiéru zůstává, stejně jako slabší komfort řidičova pravého kolene kvůli ostřejší hraně spodní části středové konzoly.

suv mitsubishi testy crossover suv mitsubishi testy crossover  

Vrchol si žádá 4x4

Nejsilnější motor z nabídky není automaticky spojen pouze se samočinnou převodovkou, ale také pohonem všech kol. Osvědčený systém s elektromagnetickou mezinápravovou spojkou si ASX vypůjčilo od Outlanderu a v praxi funguje výborně. V režimu 2WD jsou poháněna pouze přední kola, přepnutím na 4WD do akce připojíte také zadní nápravu. Na tu jdou i za dokonalých trakčních podmínek minimálně dvě procenta točivého momentu a v případě náhlé změny povrchu se poměr dokáže rovnoměrně rozdělit mezi obě nápravy. Pro zcela výjimečné případy nechybí režim 4WD Lock (shodné otáčky kol přední a zadní nápravy), ten však v praxi skoro nevyužijete. Nad rámec běžného denního provozu vůz limituje snad jen přední nájezdový úhel 19,5°, zadní dosahuje díky krátkému převisu karoserie úctyhodných 31°.

Naladěním podvozku se Mitsubishi ASX (také díky upravené zadní víceprvkové nápravě) řadí mezi špičku svého segmentu. Auto je mimořádně komfortní a vzhledem k tomu, jak hluboké výmoly dokáže bez ztráty důstojnosti zdolat mimo zpevněný povrch, není třeba se obávat ani typicky „jarního“ asfaltu připomínajícího ementál. Za všechno se ale platí a v zatáčkách je proto vlivem měkčího odpružení nutné počítat s většími náklony karoserie. Automobilka však naštěstí nezapomněla na pojem ovladatelnost, díky čemuž je ASX velmi agilní a řidiči přináší dostatek informací skrze řízení s elektrickým posilovačem.

suv mitsubishi testy crossover suv mitsubishi testy crossover  

Závěr

V rámci výbavové linie Intense si za objemnější turbodiesel s automatickou převodovkou oproti osmnáctistovce DI-D připlatíte 35.000 korun. Spojení čtyřválce 2.2 DI-D se nám líbí. Kultura běhu a rychlost řazení k charakteru Mitsubishi ASX skvěle pasuje a díky přepracované zadní víceprvkové nápravě je modernizace znát také po stránce jízdních vlastností. Základní cena verze Intense může na první pohled vypadat lehce přehnaná, bohatá standardní výbava však hodnotu vyrovnává.

Nejlevnější verze modelu369.900 Kč (1.6 MIVEC/86 kW Inform)
Základ s testovaným motorem630.000 Kč (2.2 DI-D/110 kW Intense)
Testovaný vůz s výbavou673.325 Kč (2.2 DI-D/110 kW Intense)

Plusy

  • Prostorný interiér v podélném směru
  • Silný a úsporný motor, komfortní převodovka
  • Příjemné naladění podvozku
  • Přesné řízení

Minusy

  • Prostor v příčném směru
  • Vetší náklony karoserie v zatáčkách
  • Tvar spodní části středové konzoly
  • Přenášení vibrací motoru do kabiny

Foto: David Rajdl

Jan Mička
Diskuze (15)
Mitsubishi ASX 2.2 DI-D AT
Cena základní sestavy 630 000 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, stabilizační systém, asistent pro rozjezd do kopce, automatická klimatizace, elektrické ovládání bočních oken a vyhřívaných zpětných zrcátek, tempomat, dešťový senzor, nastavitelný sklon u zadních opěradel, autorádio s CD a mp3, šest reproduktorů, litá 17” kola, mlhové světlomety, bluetooth handsfree, kožený multifunkční volant, přípojky AUX a USB, parkovací čidla vzadu a další. Kč
Cena testované sestavy 673 325 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+14.000,-), spodní kryt předního nárazníku (+4.593,-), spodní kryt zadního nárazníku (+4.593,-), kryty zrcátek (3.886,-), kryty sloupků B a C (+4.240,-), lišta zadních dveří (+ 1.767,-), spodní lemy dveří + polep (+10.246). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2268
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.1 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 442 / 1219
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 465
Rozměr pneu: 215/60 R 17
Mitsubishi ASX 2.2 DI-D AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4295
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 2. 2014 14:24
Re: Přííííšerná reklama
To je fakt, jako by ji spíchnul žák páté třídy ZŠ o přestávce >:D
25. 2. 2014 14:22
Re: Garážníci radí
Houby, když se dá jíst, tak jak by mola uškodit autu?
25. 2. 2014 11:09
Re: Přííííšerná reklama
Naprostý souhlas. Ta "slepičí reklama" na ASX je opravdu strašná, to si tak dobré auto určitě nezaslouží. Agentura, která to vyráběla by měla Mitsubishi ČR vrátit peníze!
P.S. Jinak ASX za těch 369 000 Kč (nebo tak nějak) je velmi lákavá nabídka. Zvláště v bílé barvě se mi toto auto hodně líbí!
Avatar - Midlosek
24. 2. 2014 23:28
Přííííšerná reklama
na tohle auto. Nic horšího jsem ještě asi neviděl....
24. 2. 2014 21:33
hrdza
Pravda je -hrdzavie:))