Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi ASX – Lidový jet fighter pro všechny druhy cest

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
73 Fotogalerie
ASX dostalo design Lanceru, techniku Outlanderu a zcela nový revoluční diesel. Konkurovat chce především autům jako Qashqai od Nissanu, stejně jako on nabídne samozřejmě i pohon všech kol.

Mitsubishi si vydobylo všeobecné uznání především modely Pajero a Lancer Evolution. Zákazníci ale stále více žádají auta, která mají jen některé prvky klasických off-roadů, především podobné pojetí designu a nějakou formu pohonu všech kol. Evo je zase pro běžné zákazníky příliš radikální. Mitsubishi ale nalezlo řešení – agresivní styling Evolutionu se postupně přenesl i na další modely a Pajero je postupně doplňováno o crossovery.

Outlander, v aktuální generaci představený v roce 2005, proto doplňuje menší model ASX. S větším a starším sourozencem sdílí podobné zaměření, design i techniku – 70 % součástí mají oba modely společné. Důkazem je mimo jiné rozvor, který mají obě auta shodně 2,67 metru, i přes rozdíl celých 370 mm v celkové délce!

Kromě zásadního rozdílu v délce je Outlander o 30 mm širší a o 65 mm vyšší. Navíc se nabízí i v sedmimístném provedení, v případě pětimístné verze může zavazadlový prostor pojmout až 882 litrů. Lancer Sportback je další alternativou v portfoliu Mitsubishi. Také ten je delší než ASX – o 290 mm – zároveň je ale o 10 mm užší a o 100 mm nižší. I přes praktický tvar karoserie se Lancer Sportback nevyrovná zavazadlovému prostoru v ASX.

Mitsubishi ASX - srovnání rozměrů s dalšími Mitsubishi
ModelASXOutlanderLancer Sportback
Délka [mm]429546654585
Šířka [mm]177018001760
Výška [mm]161516801515
Rozvor [mm]267026702635
Objem zav. prostoru [l]442220/774-882276-344

Největším konkurentem pro malý crossover od Mitsubishi bude Nissan Qashqai, který je i téměř stejně velký. V podmínkách českého trhu je nezbytné za hlavního konkurenta počítat také Škodu Yeti, která je však o 72 mm kratší než ASX a má především o 92 mm kratší rozvor. Na podobnou cílovou skupinu se orientuje i žilinský Hyundai ix35, naopak Kia Soul osloví především ty, kdo preferují více stylu a nevyžadují pohon všech kol.

Mitsubishi ASX - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelMitsubishi ASXKia SoulHyundai ix35Nissan QashqaiŠkoda Yeti
Délka [mm]42954105441043154223
Šířka [mm]17701785182017801793
Výška [mm]16151610167016151691
Rozvor [mm]26702550264026302578
Objem zav. prostoru [l]442340465410405-510

Mitsubishi ASX začalo svoji životní pouť před dvěma a půl lety. V září 2007 se na frankfurtském autosalonu souběžně se světovou premiérou Lanceru představil Concept-cX. Kompaktní studie kombinující prvky hatchbacku a SUV naznačila směr, jakým se vydá chystaný model. Automobilka nakonec vsadila na poněkud robustnější design (s většími vnějšími rozměry), který byl definitivně schválen v létě 2008.

mitsubishi yeti design predstavujeme crossovermitsubishi yeti design predstavujeme crossover | Zdroj: acz
 

Na konci roku 2009 pak byly zveřejněny první fotografie. V Japonsku se nový model prodává od února 2010 pod názvem RVR, v Evropě se premiéra odehrála na březnovém autosalonu v Ženevě a nyní ASX postupně míří k evropským zákazníkům. Výroba probíhá v japonské továrně Okazaki a do Evropy má ročně zamířit zhruba 30 tisíc aut.

ASX míří do tržního segmentu, který za posledních pět let zažil růst o 300 % (z 104 tisíc ks celosvětově v roce 2005 na předpokládaných 458 tisíc ks v roce 2010). Za stejnou dobu vzrostl také počet konkurentů – ze dvou na patnáct. Outlander přinesl Mitsubishi 82 % nových zákazníků a podobný vývoj automobilka očekává i u ASX.

Revoluční MIVEC diesel

Hlavní technickou inovací u Mitsubishi ASX je zcela nový turbodiesel. Jako vůbec první osobní automobil na světě má turbodieselový motor vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů. Díky technice MIVEC, známé již ze zážehových motorů Mitsubishi, se motor 4N13 vyznačuje mimořádně nízkým kompresním poměrem – 14,9:1.

Takto nízký kompresní poměr (nejnižší mezi dieselovými motory v osobních autech) byl jedním z cílů konstruktérů. Důvodem byla snaha o co nejkultivovanější chod, nízkou úroveň hluku a vyšší spolehlivost. Omezení na 14,9:1 také pomohlo udržet pod kontrolou vnitřní síly a vysoké teploty uvnitř bloku motoru.

Díky technice MIVEC je možné i při nízkém kompresním poměru dosáhnout uspokojivého startování za studena a stabilního spalování. Předsunutí načasování zavření sacích ventilů zlepšuje efektivní kompresní poměr, zmenšení zdvihu na jednom sacím ventilu při nízkých otáčkách motoru zase vyvolá intenzivnější víření a s tím související regulaci teploty ve válci na konci komprese i proudění ve válci.

mitsubishi yeti design predstavujeme crossovermitsubishi yeti design predstavujeme crossover | Zdroj: acz
 

Agregát o objemu 1798 cm3 sdílí se vznětovými i zážehovými motory Mitsubishi nejen variabilní časování ventilů, ale také mnoho dalších konstrukčních principů. Má například blok motoru odlívaný pod tlakem nebo víko hlavy válců vyrobené z plastu. K nižší spotřebě paliva přispívá klikový hřídel odsazený o 15 mm a vstřikovací systém common-rail s pracovním tlakem 2000 bar.

Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo Mitsubishi TF 035 s variabilní geometrií rozvaděcích lopatek. Turbo od koncernového partnera Mitsubishi Heavy Industries má hliníkové kolo kompresoru s 8 namísto obvyklých 12 lopatek.

Motor 1,8 DI-D MIVEC se bude nabízet ve výkonových variantách 85 a 110 kW. Později bude zařazen i do nabídky dalších modelů Mitsubishi a chystá se také varianta o objemu 2,0 litru.

Dodávat se bude také s úsporným balíčkem ClearTec, který se skládá z automatického vypínání motoru AS&G, elektrického posilovače řízení, rekuperace energie při brzdění pomocí alternátoru a pneumatik s nízkým valivým odporem. K úsporám paliva také přispívá olej s nízkou viskozitou (0W-30).

Mitsubishi ASX - technická data a ceny na českém trhu (červen 2010)
Model1,6 MIVEC1,8 DI-D MIVEC1,8 DI-D MIVEC1,8 DI-D MIVEC
Pohon4x24x24x44x4
Převodovka5M6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1590179817981798
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]86/600085/375085/3750110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]152/4000300/2000-2500300/2000-2500300/2000-3000
Max. rychlost [km/h]183188185198
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,410,210,610,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,55,75,7
Cena Inform [Kč]429.900,----
Cena Invite [Kč]---599.900,-
Cena Intense [Kč]---659.900,-
Cena Instyle [Kč]---719.900,-
Cena Instyle Navi [Kč]---769.900,-

Mitsubishi nabídne i zážehový motor – nový 1,6 MIVEC. Jedná se o agregát odvozený od známého 1,5 MIVEC, oproti němu má šestnáctistovka zdvih prodloužen z 84,4 na 90,0 mm. Kompaktní pohonná jednotka váží jen 88 kg. Má řetězový rozvod a systém variabilního časování sacích ventilů MIVEC. K úspornému chodu napomáhá nízké vnitřní tření a malý objem chladicí kapaliny.

Pohon všech kol AWC je odvozen od modelu Outlander. Nabízí výběr mezi třemi režimy: 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. V režimu 2WD jsou poháněna jen přední kola, při automatické činnosti se poměr rozdělení momentu mění od 98:2 ve prospěch přední nápravy až k 50:50.

Podvozek vpředu využívá vzpěru MacPherson, vzadu víceprvkové uspořádání s vlečným ramenem. Proti Outlanderu byla upravena tuhost pružin a tloušťka stabilizátorů.

mitsubishi yeti design predstavujeme crossovermitsubishi yeti design predstavujeme crossover | Zdroj: acz
 

Pro ASX jsou na výběr čtyři stupně výbavy. Na českém trhu se zpočátku bude prodávat jen silnější (110 kW) 1,8 DI-D MIVEC s pohonem všech kol. Později přibude 1,8 DI-D MIVEC o výkonu 85 kW s pohonem předních nebo všech kol a 1,6 MIVEC (86 kW) s pohonem předních kol.

Letos by chtěla značka prodat v Evropě 30.000 kusů ASX, na českém trhu by mělo najít nové zákazníky asi 400 vozů.