Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi ASX – Lidový jet fighter pro všechny druhy cest

21. 6. 2010 • 21:49
73
Zobrazit náhledy (73)
Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX Mitsubishi ASX
ASX dostalo design Lanceru, techniku Outlanderu a zcela nový revoluční diesel. Konkurovat chce především autům jako Qashqai od Nissanu, stejně jako on nabídne samozřejmě i pohon všech kol.

Mitsubishi si vydobylo všeobecné uznání především modely Pajero a Lancer Evolution. Zákazníci ale stále více žádají auta, která mají jen některé prvky klasických off-roadů, především podobné pojetí designu a nějakou formu pohonu všech kol. Evo je zase pro běžné zákazníky příliš radikální. Mitsubishi ale nalezlo řešení – agresivní styling Evolutionu se postupně přenesl i na další modely a Pajero je postupně doplňováno o crossovery.

Outlander, v aktuální generaci představený v roce 2005, proto doplňuje menší model ASX. S větším a starším sourozencem sdílí podobné zaměření, design i techniku – 70 % součástí mají oba modely společné. Důkazem je mimo jiné rozvor, který mají obě auta shodně 2,67 metru, i přes rozdíl celých 370 mm v celkové délce!

Kromě zásadního rozdílu v délce je Outlander o 30 mm širší a o 65 mm vyšší. Navíc se nabízí i v sedmimístném provedení, v případě pětimístné verze může zavazadlový prostor pojmout až 882 litrů. Lancer Sportback je další alternativou v portfoliu Mitsubishi. Také ten je delší než ASX – o 290 mm – zároveň je ale o 10 mm užší a o 100 mm nižší. I přes praktický tvar karoserie se Lancer Sportback nevyrovná zavazadlovému prostoru v ASX.

Mitsubishi ASX - srovnání rozměrů s dalšími Mitsubishi
Model ASX Outlander Lancer Sportback
Délka [mm] 4295 4665 4585
Šířka [mm] 1770 1800 1760
Výška [mm] 1615 1680 1515
Rozvor [mm] 2670 2670 2635
Objem zav. prostoru [l] 442 220/774-882 276-344

Největším konkurentem pro malý crossover od Mitsubishi bude Nissan Qashqai, který je i téměř stejně velký. V podmínkách českého trhu je nezbytné za hlavního konkurenta počítat také Škodu Yeti, která je však o 72 mm kratší než ASX a má především o 92 mm kratší rozvor. Na podobnou cílovou skupinu se orientuje i žilinský Hyundai ix35, naopak Kia Soul osloví především ty, kdo preferují více stylu a nevyžadují pohon všech kol.

Mitsubishi ASX - srovnání rozměrů s konkurencí
Model Mitsubishi ASX Kia Soul Hyundai ix35 Nissan Qashqai Škoda Yeti
Délka [mm] 4295 4105 4410 4315 4223
Šířka [mm] 1770 1785 1820 1780 1793
Výška [mm] 1615 1610 1670 1615 1691
Rozvor [mm] 2670 2550 2640 2630 2578
Objem zav. prostoru [l] 442 340 465 410 405-510

Mitsubishi ASX začalo svoji životní pouť před dvěma a půl lety. V září 2007 se na frankfurtském autosalonu souběžně se světovou premiérou Lanceru představil Concept-cX. Kompaktní studie kombinující prvky hatchbacku a SUV naznačila směr, jakým se vydá chystaný model. Automobilka nakonec vsadila na poněkud robustnější design (s většími vnějšími rozměry), který byl definitivně schválen v létě 2008.

mitsubishi yeti design predstavujeme crossover mitsubishi yeti design predstavujeme crossover

 

Na konci roku 2009 pak byly zveřejněny první fotografie. V Japonsku se nový model prodává od února 2010 pod názvem RVR, v Evropě se premiéra odehrála na březnovém autosalonu v Ženevě a nyní ASX postupně míří k evropským zákazníkům. Výroba probíhá v japonské továrně Okazaki a do Evropy má ročně zamířit zhruba 30 tisíc aut.

ASX míří do tržního segmentu, který za posledních pět let zažil růst o 300 % (z 104 tisíc ks celosvětově v roce 2005 na předpokládaných 458 tisíc ks v roce 2010). Za stejnou dobu vzrostl také počet konkurentů – ze dvou na patnáct. Outlander přinesl Mitsubishi 82 % nových zákazníků a podobný vývoj automobilka očekává i u ASX.

Revoluční MIVEC diesel

Hlavní technickou inovací u Mitsubishi ASX je zcela nový turbodiesel. Jako vůbec první osobní automobil na světě má turbodieselový motor vybavený variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů. Díky technice MIVEC, známé již ze zážehových motorů Mitsubishi, se motor 4N13 vyznačuje mimořádně nízkým kompresním poměrem – 14,9:1.

Takto nízký kompresní poměr (nejnižší mezi dieselovými motory v osobních autech) byl jedním z cílů konstruktérů. Důvodem byla snaha o co nejkultivovanější chod, nízkou úroveň hluku a vyšší spolehlivost. Omezení na 14,9:1 také pomohlo udržet pod kontrolou vnitřní síly a vysoké teploty uvnitř bloku motoru.

Díky technice MIVEC je možné i při nízkém kompresním poměru dosáhnout uspokojivého startování za studena a stabilního spalování. Předsunutí načasování zavření sacích ventilů zlepšuje efektivní kompresní poměr, zmenšení zdvihu na jednom sacím ventilu při nízkých otáčkách motoru zase vyvolá intenzivnější víření a s tím související regulaci teploty ve válci na konci komprese i proudění ve válci.

mitsubishi yeti design predstavujeme crossover mitsubishi yeti design predstavujeme crossover

 

Agregát o objemu 1798 cm 3 sdílí se vznětovými i zážehovými motory Mitsubishi nejen variabilní časování ventilů, ale také mnoho dalších konstrukčních principů. Má například blok motoru odlívaný pod tlakem nebo víko hlavy válců vyrobené z plastu. K nižší spotřebě paliva přispívá klikový hřídel odsazený o 15 mm a vstřikovací systém common-rail s pracovním tlakem 2000 bar.

Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo Mitsubishi TF 035 s variabilní geometrií rozvaděcích lopatek. Turbo od koncernového partnera Mitsubishi Heavy Industries má hliníkové kolo kompresoru s 8 namísto obvyklých 12 lopatek.

Motor 1,8 DI-D MIVEC se bude nabízet ve výkonových variantách 85 a 110 kW. Později bude zařazen i do nabídky dalších modelů Mitsubishi a chystá se také varianta o objemu 2,0 litru.

Dodávat se bude také s úsporným balíčkem ClearTec, který se skládá z automatického vypínání motoru AS&G, elektrického posilovače řízení, rekuperace energie při brzdění pomocí alternátoru a pneumatik s nízkým valivým odporem. K úsporám paliva také přispívá olej s nízkou viskozitou (0W-30).

Mitsubishi ASX - technická data a ceny na českém trhu (červen 2010)
Model 1,6 MIVEC 1,8 DI-D MIVEC 1,8 DI-D MIVEC 1,8 DI-D MIVEC
Pohon 4x2 4x2 4x4 4x4
Převodovka 5M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm 3] 1590 1798 1798 1798
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min -1] 86/6000 85/3750 85/3750 110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min -1] 152/4000 300/2000-2500 300/2000-2500 300/2000-3000
Max. rychlost [km/h] 183 188 185 198
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,4 10,2 10,6 10,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 5,5 5,7 5,7
Cena Inform [Kč] 429.900,- - - -
Cena Invite [Kč] - - - 599.900,-
Cena Intense [Kč] - - - 659.900,-
Cena Instyle [Kč] - - - 719.900,-
Cena Instyle Navi [Kč] - - - 769.900,-

Mitsubishi nabídne i zážehový motor – nový 1,6 MIVEC. Jedná se o agregát odvozený od známého 1,5 MIVEC, oproti němu má šestnáctistovka zdvih prodloužen z 84,4 na 90,0 mm. Kompaktní pohonná jednotka váží jen 88 kg. Má řetězový rozvod a systém variabilního časování sacích ventilů MIVEC. K úspornému chodu napomáhá nízké vnitřní tření a malý objem chladicí kapaliny.

Pohon všech kol AWC je odvozen od modelu Outlander. Nabízí výběr mezi třemi režimy: 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. V režimu 2WD jsou poháněna jen přední kola, při automatické činnosti se poměr rozdělení momentu mění od 98:2 ve prospěch přední nápravy až k 50:50.

Podvozek vpředu využívá vzpěru MacPherson, vzadu víceprvkové uspořádání s vlečným ramenem. Proti Outlanderu byla upravena tuhost pružin a tloušťka stabilizátorů.

mitsubishi yeti design predstavujeme crossover mitsubishi yeti design predstavujeme crossover

 

Pro ASX jsou na výběr čtyři stupně výbavy. Na českém trhu se zpočátku bude prodávat jen silnější (110 kW) 1,8 DI-D MIVEC s pohonem všech kol. Později přibude 1,8 DI-D MIVEC o výkonu 85 kW s pohonem předních nebo všech kol a 1,6 MIVEC (86 kW) s pohonem předních kol.

Letos by chtěla značka prodat v Evropě 30.000 kusů ASX, na českém trhu by mělo najít nové zákazníky asi 400 vozů.

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku