Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Carisma 1,8 GDI - Zážehový motor se spotřebou vznětového

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Prvním Mitsubishi, které jsme měli možnost v redakci AUTO.CZ otestovat je model nižší střední třídy Carisma. Navíc s prvním sériově vyráběným zážehovým motorem s přímým vstřikováním paliva. U Mitsubishi dali tomuto systému název GDI...

U Mitsubishi dali tomuto systému název GDI (Gasoline Direct Injection). GDI motory pracují s extrémně chudou směsí benzinu a vzduchu (až 40:1). Problémem však je, že v tomto režimu motor pracuje jen při nižším zatížení. Pokud stisknete pedál plynu více nebo točíte motor ve vyšších otáčkách, elektronika po vyhodnocení dalších údajů přepne vstřikování na "vyšší výkon", které je ovšem realizováno snížením poměru vzduch - benzin. "Díky tomu" ale spotřeba v daném okamžiku stoupne prakticky na úroveň běžných vozů. Přesto by však při běžné jízdě měla být průměrná spotřeba o 1-2 litry nižší než u srovnatelného vozu s běžným nepřímým vstřikováním. Výkon tohoto HI-TECH motoru je 92 kW a točivý moment je 174 Nm při 3750 ot/min. Nejvyšší rychlost je 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Carisma 1,8 GDI za 10 slušných sekund.

Interiér vozu je poměrně prostorný a ani cestující vzadu nijak nestrádají (viz foto). Ovládání vozu je takřka bezproblémové, po několika minutách jízdy se cítíte "jako doma". Jediným menším problémem v ergonomii interiéru je ovládání palubního počítače, který se ovládá tlačítkem přímo v "kapličce" u jeho displeje. Za jízdy to může být dosti nebezpečné (viz foto). Co však interiéru vůbec nesluší je přemíra šedých plastů jak na přístrojové desce, tak ve výplních dveří. Šedá přístrojová deska také způsobuje poměrně značný odraz v předním skle. Hluk motoru v interiéru je do cca čtyř tisíc otáček velmi nízký, po překonání této hranice však poměrně rychle stoupá. Určitou nevýhodou je také to, že pokud více přidáte plyn, začne motor "bručet". Tuto vlastnost však již u mnohých automobilek eliminovali.

Výhled vzad vnitřním zrcátkem je díky vysoké zádi hatchbacku omezený, naopak potěší levé boční zrcátko s eliminací tzv. mrtvého úhlu.

Zavazadlový prostor je dobře přístupný díky rozměrným pátým dveřím. Jeho velikost je 430 l je průměrná. Lze jej samozřejmě zvětšit sklopením sedadel (viz foto). Za zmínku stojí precizní uchycení plata nad zavazadlovým prostorem, které bývá u jiných vozů často zdrojem drnčení.

Jízdní vlastnosti i brzdy jsou u tohoto vozu na vysoké úrovni, poměrně dobře je potlačena "vrozená" nedotáčivost vozu s koncepcí vše vpředu. Brzdy s pomocí ABS zpomalují Carismu intenzivně a bez uhýbání do stran. Ani po čtyřech intenzivních brzděních ze 100 km/h na nulu nejevily brzdy známky únavy.

Výbava vozu je téměř úplná a obsahuje například: ABS, airbag řidič a spolujezdec + 2x boční airbag, imobilizér, elektrické ovládání přeních i zadních oken s ochranou proti přivření, centrální zámek, elektricky ovládané a vyhřívané vnější zrcátka, klimatizaci, posilovač řízení, metalízu a litá kola.

Cena testované Carismy 1,8 GDi LX s nejlepší výbavou je 693.900 Kč. Základní model s motorem 1,6 16V (66 kW) je možno koupit o 227.000 Kč levněji.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 466 900 Kč
Cena testované sestavy 693 900 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1834
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 3750 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.1 / 6.3
Emise CO2: 152
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 520
Rozměr pneu: 185
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4435
b) šířka (mm): 1710
c) výška (mm): 1405
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne