Mitsubishi GT-PHEV: Exkluzivní hybrid podle Japonců
Mitsubishi vypustilo první ukázku svého konceptu pro autosalon v Paříži již koncem června a navázalo na ni představením interiéru i prvními informacemi o jeho výkonech v polovině září. Nyní si můžeme koncept GT-PHEV prohlédnout detailně.
Zvolený název přesně vystihuje charakter automobilu. GT je zkratkou pro ground tourer, která má vyjadřovat fakt, že studie je exkluzivní SUV navržené pro překonávání dlouhých vzdáleností v různém terénu.
PHEV pak odkazuje na pohon. GT-PHEV je plug-in hybridem, který spalovací motor kombinuje hned se třemi elektromotory, z nichž jeden je u přední nápravy, zatímco zbývající dva u té zadní.
Pohonný systém tedy tvoří zážehový čtyřválec o objemu 2,5 litru, který může pracovat jako generátor a je spolu s elektromotorem o výkonu 90 kW uložen vpředu, zatímco kola zadní nápravy roztáčí dvojice elektromotorů, z nichž každý disponuje výkonem 45 kW.
Mitsubishi GT-PHEV díky tomuto rozmístění disponuje pohonem všech kol Super All Wheel Control (S-AWC) s aktivním předním diferenciálem (AFD), elektrickým systémem Active Yaw Control (AYC), regulujícím přísun točivého momentu k zadním kolům v závislosti na povrchu vozovky a aktivní kontrolou stability (ASC).
Potřebnou energii poskytuje elektromotorům v první řadě akumulátor nové generace s kapacitou 25 kWh, který je uložen pod podlahou a umožňuje v čistě elektrickém režimu dojezd 120 km. Při zapojení spalovacího motoru lze ujet až 1200 km. Dynamické schopnosti konceptu automobilka neuvádí, ale zmiňuje, že emise CO2 se pohybují pod 26 g/km.
Design GT-PHEV má podle automobilky navazovat na koncepty XR PHEV II z loňského autosalonu v Ženevě a eX z Tokyo Motor Show pořádané před necelým rokem na přelomu října a listopadu.
Příď tvoří tzv. dynamický štít, který doplňují rozdělené světlomety – ty vertikálně orientované jsou opravdu výrazné, zatímco ty horizontální, navazující na masku chladiče, jsou skoro nenápadné.
Karoserie je horizontálně tvarovaná, což platí také pro palubní desku. Přístrojový štít s vysokým středovým panelem připomíná kokpit, jenž se ovíjí kolem posádky.
Unikátem je pak on-line sledování dění před vozidlem. Informační sítě, palubní senzory nebo kamery poskytují vozu informace o trase, data o počasí nebo informace o stavu vozovky, na jejichž základě GT-PHEV reguluje spotřebu energie (elektřiny i paliva) a řídí systém pohonu všech kol.