Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi Lancer - první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (211)
Poslední generace civilního Lanceru se podobala verzi EVO jako králíček bucharu. Teď má občanská verze výraz, který si s rallyeovým speciálem budou plést nejen spolujezdkyně – vzhledem to totiž jen začíná.

Design s vévodící opačně skloněnou mřížkou chladiče a rovnými boky známe už ze studie Koncept-X, kterou Mitsubishi představilo před dvěma lety v Tokiu – sériový model takto definované tvary převzal téměř bezezbytku a nezaměnitelnost přídě a boční siluety bude zřejmě i pro Evropany dobrým lákadlem.

Úspory a mezifiremní kooperace se pochopitelně dotkly i Lanceru, který byl postaven na platformě Project Global. V rozporu s trendem “jedna platforma = jeden segment”, používá dnes tuto platformu Mitsubishi a Chrysler u širokého spektra vozů několika segmentů, (SUV, osobní vozy segmentu C/D, MPV, sportovní vozy). Platforma byla dosud osazena 12 motory, 6 různými převodovkami, pohonem předních i všech čtyřech kol.

Na palubě poznáváme přístrojovou desku z modelu Outlander, podobné je i minimalistické pojetí ovladačů na středovém panelu. Žádné “komunikační rozhraní“, žádné multifunkční ovladače, jen pár jednoúčelových tlačítek a prajednoduché ovládání klimatizace a autorádia. Dojem kazí pouze výškově nastavitelný volant, a místy až nepříjemně tvrdé výplně dveří.

Sedadla jsou překvapivě široká a opěradlo poskytuje oporu i nestandardním tělům, poněkud méně místa je jen na výšku – se 193 centimetry jsme se dostali na hranu komfortu. Vzadu je opticky místa ještě méně, ve skutečnosti si stejně rozměrný jedinec sedne „za sebe“ sice s koleny na opěradle, ale jinak relativně pohodlně. Zadní dělené opěradlo lze sklápět, jde ale jen o nouzové řešení – rovná podlaha stejně nevznikne a průchozí otvor je poměrně nízký. Zavazadlový prostor o základním objemu 400 litrů není ve třídě sedanů nižší střední třídy nijak závratný a lze jej otevřít jen tlačítkem na dálkovém ovládání nebo ve dveřích u řidiče.

Z trojice nabízených motorů jsme vyzkoušeli nejprve zážehový čtyřválec 1.8 MIVEC s výkonem 105 kW a upřímně řečeno, postaral se o velké překvapení. Poměrně lehký agregát s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů vyvážil kombinaci s pouze pětistupňovou převodovkou a v hornatém terénu severní Sardinie názorně předváděl téměř ukázkové možnosti srůstu jezdce s vozem. Motor jde skvěle za plynem a jediným jeho nedostatkem tedy bude pravděpodobně spotřeba: I když není problém jezdit klidně i za výrobcem průměrně udávaných necelých 8 litrů, sportovní ambice jsou vyváženy až polovičním nárůstem.

Naopak turbodiesel s výkonem 103 kW, pocházející z produkce VW, je i přes mohutný zátah ve středních i nízkých otáčkách určen přece jen k trochu méně agresivnímu stylu jízdy. Charakteristický bručivý zvuk motoru je utlumen podstatně lépe než u koncernových aplikací, lehké vibrace jsou ale cítit stále. Větší hmotnost motoru také způsobuje výraznější zaklekávání v zatáčkách, naopak mezi výhody počítáme příznivější rozsah apetitu: V týchž vlásenkách proteklo vozem jen 9,5 litru nafty na 100 km, jízda po rovině bez excesů pak odměnila řidiče méně než šestilitrovou spotřebou.

Lancer ale budou zákazníci kupovat velmi pravděpodobně i kvůli podvozku – víceprvková zadní náprava udrží vůz i v absurdních situacích, 4570 mm dlouhý sedan se nevlní a záď neodskakuje. Volant má ostrý převod a vůz skvělý rejd - řízení navíc umožňuje dost přesný kontakt s povrchem, své do celkově pozitivního dojmu vnáší i hydraulický posilovač s příjemně tuhým nastavením.

Sedan je pouze prvním z rodiny Lancer – zatímco v červnu 2008 přijde na český trh jubilejní desáté EVO, v září téhož roku se můžeme těšit na Sportback a také verzi Ralliart, která bude kompromisem mezi běžným sedanem a EVO.

Ceny vypadají lákavě zejména po tom, co si pročtete seznam standardní výbavy. V základním stupni Inform budou mít všechny Lancery ABS, EBD, přední, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče, manuálně regulovanou klimatizaci, elektricky ovládaná okna, bezklíčový přístup do vozu a rádio s CD a MP3 přehrávačem. Standardem jsou kola s pneumatikami 205/60 R16.

Výbava Invite přidává navíc kola z lehkých slitin, kůží potažený věnec volantu, hlavici řadicí páky a madlo ruční brzdy, ovládání rádia na volantu, handsfree sadu s Bluetooth nebo automatickou klimatizaci.

Výbava Intense obsahuje ještě větší kola s pneumatikami 215/45 R18, agresivnější aerodynamickou sadu vnějších dílů karoserie, světelný a dešťový senzor, audiosoustavu Rockford Fosgate s 9 reproduktory nebo přední mlhovky.

Podrobný popis Mitsubishi EVO X + video, vám nachystal server Autofun

Mitsubishi Lancer na českém trhu
Motor1.5 MIVEC 5M1.5 MIVEC 4A1.8 MIVEC 5M1.8 MIVEC CVT2,0 DI-D 6M
Zdvihový objem [cm3]14991499179917991968
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]80/600080/6000105/6000105/6000103/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]143/4000143/4000177/4250177/4250310/1750-2500
Max. rychlost [km/h]191178209194207
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,614,310,212,39,6
Komb. spotřeba [l/100 km]6,477,77,96,4
Cena Inform [Kč]449.900,-§469.900,-§529.900,-
Cena Invite [Kč]509.900,-549.900,-529.900,-§589.900,-
Cena Intense [Kč]§§569.900,-609.900,-629.900,-
Cena Instyle [Kč]§§699.900,-739.900,-759.900,-

Ondřej Šuch
Diskuze (211)
11. 12. 2007 11:26
Re: No konečně
Linea je sedan patrici do tridy malych vozu, je postavena na zaklade GP, kterezto rozhodne neni konkurentem octavie, ale Fabie, Resp. Fabie sedan. Pro jistotu si o tom aute napred neco precti, jo? ;)
11. 12. 2007 11:22
Re: Japonska auta jsou o nicem.KRADOU patenty !!!!
To jiste ano. Vyjadri se k Lanceru a ja si to opet rad prectu a svuj nazor budu klidne konfrontovat s tvym, ale nestrpim to co jsem napsal vyse - ze jakoukoli kritiku na svou osobu povazujes za nesmyslny blabol a to je spatne.
11. 12. 2007 06:13
Re: Tfujky!
Myslim, ze mas pravdu v tom, ze je jista marketingova nedotazenost, nabizet vuz, ktery vzhledem jasne odkazuje na sportovni koreny rady bez adekvatni moznosti volby motorizace hned od zacatku. Bereme-li to obecne, vetsina aut teto tridy ma ambice spise hrat ulohu praktickeho premistovadla, proto je logicke, ze pri uvedeni na trh je tento zamer naplnen existenci verze hatch/liftback. Postupem casu pak pribyvaji vykonnejsi verze, jeste praktictejsi verze (kombi), zdanlive praktictejsi verze (MPV), kabrio... Pokud ale stavis image na sportovnich korenech (s vedomim toho, ze vykryvas daleko uzsi segment a diky v Evrope v teto kategorii skutecne malo oblibene verzi sedan take ztracis dalsi body v prodejich), OK, ale videl bych jako nezbytnost dat hned od zacatku volbu motoru (Ralliart), o kterem mluvis, kolem 140-150 kW, prestoze je jasne, ze po nem sahne jen malokdo a pak pridavat praktictejsi verze. S takovouhle, ikdyz 1.8 bude urcite dobra alternativa a pro tento vuz mozna idealni, je to jako by G6 vyjel nejdriv v kabriu, s tim, ze 5D bude pristi rok.
11. 12. 2007 06:04
Re: Stručne
Nevidím veľkú možnosť akejkoľvek konfrontácie. Kto chce Octaviu, kúpi si ju a kúpi si ju pre iné prednosti ako ten, čo vezme Lancera a na Octaviu vôbec nepomyslí.
Avatar - pallas
10. 12. 2007 23:37
Re: 2.0TDI - common-rail ?
Ja ten dovod presne poznam. Skus ho napisat sem.