TEST Mitsubishi Lancer - první jízdní dojmy
Design s vévodící opačně skloněnou mřížkou chladiče a rovnými boky známe už ze studie Koncept-X, kterou Mitsubishi představilo před dvěma lety v Tokiu – sériový model takto definované tvary převzal téměř bezezbytku a nezaměnitelnost přídě a boční siluety bude zřejmě i pro Evropany dobrým lákadlem.
Úspory a mezifiremní kooperace se pochopitelně dotkly i Lanceru, který byl postaven na platformě Project Global. V rozporu s trendem “jedna platforma = jeden segment”, používá dnes tuto platformu Mitsubishi a Chrysler u širokého spektra vozů několika segmentů, (SUV, osobní vozy segmentu C/D, MPV, sportovní vozy). Platforma byla dosud osazena 12 motory, 6 různými převodovkami, pohonem předních i všech čtyřech kol.
Na palubě poznáváme přístrojovou desku z modelu Outlander, podobné je i minimalistické pojetí ovladačů na středovém panelu. Žádné “komunikační rozhraní“, žádné multifunkční ovladače, jen pár jednoúčelových tlačítek a prajednoduché ovládání klimatizace a autorádia. Dojem kazí pouze výškově nastavitelný volant, a místy až nepříjemně tvrdé výplně dveří.
Sedadla jsou překvapivě široká a opěradlo poskytuje oporu i nestandardním tělům, poněkud méně místa je jen na výšku – se 193 centimetry jsme se dostali na hranu komfortu. Vzadu je opticky místa ještě méně, ve skutečnosti si stejně rozměrný jedinec sedne „za sebe“ sice s koleny na opěradle, ale jinak relativně pohodlně. Zadní dělené opěradlo lze sklápět, jde ale jen o nouzové řešení – rovná podlaha stejně nevznikne a průchozí otvor je poměrně nízký. Zavazadlový prostor o základním objemu 400 litrů není ve třídě sedanů nižší střední třídy nijak závratný a lze jej otevřít jen tlačítkem na dálkovém ovládání nebo ve dveřích u řidiče.
Z trojice nabízených motorů jsme vyzkoušeli nejprve zážehový čtyřválec 1.8 MIVEC s výkonem 105 kW a upřímně řečeno, postaral se o velké překvapení. Poměrně lehký agregát s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů vyvážil kombinaci s pouze pětistupňovou převodovkou a v hornatém terénu severní Sardinie názorně předváděl téměř ukázkové možnosti srůstu jezdce s vozem. Motor jde skvěle za plynem a jediným jeho nedostatkem tedy bude pravděpodobně spotřeba: I když není problém jezdit klidně i za výrobcem průměrně udávaných necelých 8 litrů, sportovní ambice jsou vyváženy až polovičním nárůstem.
Naopak turbodiesel s výkonem 103 kW, pocházející z produkce VW, je i přes mohutný zátah ve středních i nízkých otáčkách určen přece jen k trochu méně agresivnímu stylu jízdy. Charakteristický bručivý zvuk motoru je utlumen podstatně lépe než u koncernových aplikací, lehké vibrace jsou ale cítit stále. Větší hmotnost motoru také způsobuje výraznější zaklekávání v zatáčkách, naopak mezi výhody počítáme příznivější rozsah apetitu: V týchž vlásenkách proteklo vozem jen 9,5 litru nafty na 100 km, jízda po rovině bez excesů pak odměnila řidiče méně než šestilitrovou spotřebou.
Lancer ale budou zákazníci kupovat velmi pravděpodobně i kvůli podvozku – víceprvková zadní náprava udrží vůz i v absurdních situacích, 4570 mm dlouhý sedan se nevlní a záď neodskakuje. Volant má ostrý převod a vůz skvělý rejd - řízení navíc umožňuje dost přesný kontakt s povrchem, své do celkově pozitivního dojmu vnáší i hydraulický posilovač s příjemně tuhým nastavením.
Sedan je pouze prvním z rodiny Lancer – zatímco v červnu 2008 přijde na český trh jubilejní desáté EVO, v září téhož roku se můžeme těšit na Sportback a také verzi Ralliart, která bude kompromisem mezi běžným sedanem a EVO.
Ceny vypadají lákavě zejména po tom, co si pročtete seznam standardní výbavy. V základním stupni Inform budou mít všechny Lancery ABS, EBD, přední, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag pro řidiče, manuálně regulovanou klimatizaci, elektricky ovládaná okna, bezklíčový přístup do vozu a rádio s CD a MP3 přehrávačem. Standardem jsou kola s pneumatikami 205/60 R16.
Výbava Invite přidává navíc kola z lehkých slitin, kůží potažený věnec volantu, hlavici řadicí páky a madlo ruční brzdy, ovládání rádia na volantu, handsfree sadu s Bluetooth nebo automatickou klimatizaci.
Výbava Intense obsahuje ještě větší kola s pneumatikami 215/45 R18, agresivnější aerodynamickou sadu vnějších dílů karoserie, světelný a dešťový senzor, audiosoustavu Rockford Fosgate s 9 reproduktory nebo přední mlhovky.
Podrobný popis Mitsubishi EVO X + video, vám nachystal server Autofun
Mitsubishi Lancer na českém trhu | |||||
Motor | 1.5 MIVEC 5M | 1.5 MIVEC 4A | 1.8 MIVEC 5M | 1.8 MIVEC CVT | 2,0 DI-D 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1499 | 1799 | 1799 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 80/6000 | 80/6000 | 105/6000 | 105/6000 | 103/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 143/4000 | 143/4000 | 177/4250 | 177/4250 | 310/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 191 | 178 | 209 | 194 | 207 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,6 | 14,3 | 10,2 | 12,3 | 9,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 7 | 7,7 | 7,9 | 6,4 |
Cena Inform [Kč] | 449.900,- | § | 469.900,- | § | 529.900,- |
Cena Invite [Kč] | 509.900,- | 549.900,- | 529.900,- | § | 589.900,- |
Cena Intense [Kč] | § | § | 569.900,- | 609.900,- | 629.900,- |
Cena Instyle [Kč] | § | § | 699.900,- | 739.900,- | 759.900,- |