Mitsubishi: Nechceme, aby Lancer Evolution pokračoval v roli konkurenta Imprezy WRX STI
Na mezinárodní prezentaci nového Mitsubishi Lancer Evolution došlo i na marketing nové generace populární ikony. K překvapení mnoha přítomných byla přednesena nová vize, osvětlující kam výrobce hodlá nový Lancer Evolution posunout.
"Od roku 1992, kdy se na trhu objevila první evoluční verze Lanceru, jsme začali rozevírat nůžky mezi obyčejným Lancerem a ikonou, která sbírala trofeje ve světových soutěžích. Zákazníci, kteří kupovali Evo byli nadšení, ale oni si nechodili pro Mitsubishi, kupovali něco, co byla v podstatě samostatná značka," začal svou řeč šéf vnější komunikace Mitsubishi Motors Europe Daniel Nacass. "Ti, co si kupovali obyčejné Lancery, nepřišli kvůli tomu, že jsme měli Evo, jejich motivy byli mnohdy úplně jiné, už proto, že ty auta neměly mnoho společného. To teď chceme změnit."
Nový Lancer je postaven na platformě, kterou sdílí již teď s modely Outlander, Delica D5 (MPV, v prodeji pouze mimo Evropu) nebo Lancer Evolution. Chystá se Lancer Ralliart (v prodeji v závěru roku 2008) a také pětidveřový Lancer Sportback. Nový Lancer Evolution bude na většině trhů prodáván s označením bez pořadového čísla 10. Důvodem k tomu je revoluční přístup v zacílení nového evolučního modelu. Desítka se v názvu objeví z historických důvodů např. na britském trhu, který je v Evropě pro Evo nejdůležitější. "Spolu se Subaru Impreza WRX STI se Lancer Evo dostal do jakéhosi automobilového ghetta. Technika se za poslední roky neuvěřitelně posunula kupředu, ale my už nehodláme soupeřit v kategorii jednoúčelového zboží se Subaru. Chceme nabízet automobil pro každodenní ježdění, který ale neztratil nic z rychlosti a schopností původního konceptu řady evolucí Lanceru," zaznělo na tiskové konferenci ve španělské Granadě.
Při vývoji Lanceru byla stanovena poněkud jiná měřítka, než dosud. Nová koncepce má přinést zvýšení odbytu značky na silných trzích v Evropě. Z hlediska dynamických a jízdních vlastností byla vzorem ještě Alfa Romeo 156, pod termínem "aspirational target" byly prezentovány modely značek Volvo, Audi a BMW. Není to však tak, že by Lancer měl nyní konkurovat uvedeným značkám a jejich modelům. Automobilka sama se v Evropě cítí být mimo hlavní mainstreamovou skupinu značek a stejně tak chce zůstat neprémiovou značkou. Změnit by se měl charakterový profil Lancerů, který už nebude tak racionální a zaměřený na kriterium hodnota za peníze, ale mnohem více na dynamické vlastnosti a emoce. Evolution je na vrcholu řady Lancer, pod ním bude seškrcená kompromisní verze Ralliart se stejným motorem, ale nižší výkonem. I obyčejné Lancery by na trhu měly těžit z vizuální podobnosti s Evem.
Mitsubishi loni prodalo v Evropě necelých 228 tisíc aut, v krátkodobém horizontu by se tento údaj měl díky novým modelům na platformě Lanceru zvýšit asi na 250 tisíc vozů.
Mitsubishi Lancer Evolution je již možné objednávat, cena ale zatím nebyla stanovena. První vozy jsou v ČR očekávány v červnu. K dispozici budou dvě úrovně výbavy. Levnější GSR bude dodávána s novou pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, vrcholná MR pak se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
A jaké nové Evo je? Jsou ústupky, které po výše uvedených odstavcích asi očekáváte, zásadní překážkou v životaschopnosti Eva jak jej známe? To zatím neprozradíme, první dojmy ze svezení zveřejníme v nejbližších dnech.
Mitsubishi Lancer Evolution vs. Subaru Impreza WRX STI | |||
Model | Lancer Evo GSR | Lancer Evo MR | Impreza WRX STI |
Motor | 5MT | 6 SST | 6MT |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 2457 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 217/6500 | 217/6500 | 221/6000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 366/3500 | 366/3500 | 407/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 240 | 242 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,4 | 6,3 | 5,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 10,2 | 10,5 | 10,3 |
Cena [Kč] | ? | ? | 1.148.800,- |