Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D SWB - Ještěrka

Ondřej Šuch Ondřej Šuch 10. 4. 2007
36
Zobrazit náhledy (36)
Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero
Zvenčí sympatický facelift, zevnitř nová generace – jak obratné je nové třídveřové Pajero v terénu a jak se drží na silnici?

Čtvrtá generace offroadu slavného jména má zvenčí blíže ke klasickému faceliftu – a dle našeho názoru to vozu jen prospělo. Jednoznačně identifikovatelný model totiž dostal střízlivěji tvarované přední blatníky, méně agresivní masku chladiče svázanou s novými světlomety, v zrcátkách přibyla směrová světla a na zádi se světelný park konečně sestěhoval do bočních sloupků. Rezervu na zadních dveřích už nechrání celoplošný kryt, ale jen podélná objímka, což spolu s dalším snížením závesu rezervy přispělo k lepšímu výhledu dozadu. Celkově působí auto oproti předchozí generaci lehčeji.

Podstatnější změny se odehrály v interiéru, kterému dominuje přepracovaná palubní deska s na dotek příjemnými plasty. V základní výbavě obsahuje velmi příjemně čitelný středový barevný displej, který zobrazuje údaje z palubního počítače, kompasu a výškoměru. Oproti minulé generaci se znatelně lépe a intuitivněji dá ovládat také autorádio i klimatizace. Klasickou přístrojovou kapličku nahradily v Pajeru trochu výstřední dva samostatné tubusy, ve kterých jsou ale modrobíle podsvícené přístroje dobře čitelné.

U širokého vozu se všichni testující řidiči shodli na pocitu relativní šířkové stísněnosti, kterou nezpůsobuje ani tak absolutní hodnota, ale spíše blízkost sedadel ke dveřím, podobně jako například u Land Roveru Defender. V řízení to pochopitelně nijak neomezuje, ale v kombinaci s nemožností podélného nastavení volantu a blízkosti hrany palubní desky k levému koleni to může řidiči na delších cestách připadat nepohodlné.

Samotná přední sedadla jsou ovšem velmi pohodlná, paměť polohy, a to ještě jen podélné, má ale jen to spolujezdcovo. Zadní sedáky jsou tradičně umístěny o trochu výše, slušela by jim ale větší délka a vzhledem k malému zavazadelníku (290l) i možnost podélného posuvu. Přístup do zavazadlového prostoru příliž neulehčují dosti těžké dveře se závěsy vpravo, potěší ale integrované sítě na drobnosti.

Pouze čtyřválcový turbodiesel 3.2 DI-D je standardně osazován filtrem pevných částic a v kombinaci s manuální převodovkou poskytuje stejný výkon 118 kW jako předchozí generace, kroutící moment ale dosahuje maxima 381 Nm, tedy o 8 Nm více. Verze s pětistupňovým automatem má naopak výkon zvýšený na 125 kW, krouticí moment pak zůstal na původní hodnotě. Zvuk mohutných válců se oproti minulé generaci nijak podstatně nezměnil, dunění lze s různou intenzitou očekávat v celém spektru otáček. Kupodivu nejlépe se motor projevuje okolo 3000 otáček, kdy většina nepříjemností je nahrazena velmi hladkým během a na nižší stupně i dostatkem síly.

Pajero má spíše silniční naturel, poměrně komfortním podvozkem vyžehlí mnoho nerovností a na dálnici překvapí jistotou i dosti solidní zpětnou vazbou řízení. Příčné nerovnosti dá vůz posádce poznat hlasitými ranami od náprav, více než dvě tuny pak v kombinaci s vysokým těžištěm naklánějí karoserii s podobnou samozřejmostí, jako kdysi GAZy. I v nebezpečně vypadajících zatáčkách však Pajero drží stopu statečně a nedotáčivý smyk se dostavuje až při snížené adhezi.

Důvodem koupě třídveřové verze je ale nejčastěji (kromě úspory místa) lepší manévrovatelnost v terénu a tady krátké Pajero skutečně kraluje. Obratnost, s jakou se pohybuje na omezeném prostoru, je subjektivně zlepšena velmi dobrým výhledem a netečností k malým nerovnostem. V 90% případů stačí posunutí páky voliče SuperSelect II do polohy 4x4 a vůz se samozřejmě vydrápe přes stupeň, u kterého byste měli s pětidveřovou verzí o starost více s přechodovým i zadním nájezdovým úhlem, délkou i hmotností. Systém pravuje rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola z poměru 33 : 67 až na 50 : 50. Redukce a uzávěra mazinápravového diferenciálu přijdou ke slovu skutečně asi jen v rozbahněné rokli, zadní uzávěru ovládanou samostatným tlačítkem jsme pak byli nuceni zapnout jen jednou – abychom se dostali kvůli focení mokrým sněhem do svahu, který vzdal i řetězy obdařený lesní traktor. Světlá výška 225 mm i například brodivost 700 mm jsou dobrými výchozími parametry, jediným omezením při výletech mimo silnici tak zůstávají pneumatiky.

Žíznivost motoru se drží v mezích daných způsobem pohonu i hmotností – na dálnici je standardem 11-13 l/100 km, mimo město pak lze spotřebu držet i pod osmilitrovou hranicí. Ve městě velmi záleží na jízdním stylu, pod deset litrů se ale dostanete jen v noci bez semaforů a kolon.

První cena vozu999.900,- (3.2 DI-D 118 kW Invite)
První cena vozu s testovanou motorizací999.900,- (3.2 DI-D 118 kW Invite)
Základní cena testovaného vozu999.900,- (3.2 DI-D 118 kW Invite)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.014.900,- (3.2 DI-D 118 kW Invite)

Plusy:

  • schopnosti v terénu
  • silný a relativně úsporný motor
  • velmi dobrá základní výbava
  • komfortně odpružený podvozek

Minusy:

  • hlučný motor
  • boční náklony v zatáčkách
  • poloha sedadel blízko dveřím

Témata
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D SWB
Cena základní sestavy 999 900 Kč
Cena testované sestavy 1 014 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3200
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 381 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.4 / 7.9 / 9.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 290 / 1119
Objem nádrže (l): 88
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2085 / 580
Rozměr pneu: 265/65 R17
Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D SWB
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4385
b) šířka (mm): 1875
c) výška (mm): 1880
d) rozvor (mm): 2545
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1030
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 500