Mitsubishi Pajero definitivně končí. A s ním celá továrna
Osud dalšího legendárního off-roadu byl zpečetěn již dávno, definitivní konec však přichází až s uzavřením jeho domovského japonského závodu.
O konci Mitsubishi Pajero jsme psali již v srpnu roku 2018, kdy jeden z ikonických off-roadů mizel z evropského trhu. Kromě toho už jsme ale věděli, že se slavný vůz nedočká přímého nástupce a jeho jméno tak časem zmizí z trhu definitivně. Nikdo ale nevěděl, kdy přesně se tak stane.
I po stažení z evropských trhů, ze kterých vyhnaly Pajero především přísné emisní normy, totiž pokračovala výroba pro domácí trh a několik exportních trhů. Poptávka však neustále klesala a v roce 2019 následovalo ukončení výroby pro trh domácí. Definitivní ukončení výroby pak přijde v roce 2021.
Automobilka se totiž v rámci úsporných opatření a snižování výrobní kapacit rozhodla zcela uzavřít závod Pajero Manufacturing poblíž města Sakahogi. Zde v současnosti probíhá i výroba modelů Outlander a Delica D:5, jejich produkce by však měla být přesunuta do závodu Okazaki, čímž dojde ke zvýšení efektivity výroby.
Pro automobilku Mutsibishi Motors to znamená první uzavření domácího závodu po téměř dvaceti letech. Rozhodně v tom ale není sama. K uzavření některých domácích závodů se totiž rozhodly i automobilky Honda a Toyota, které tak snižují zbytečně vysokou výrobní kapacitu pro domácí trh, který se v posledních letech výrazně smrsknul.
Model Mitsubishi Pajero byl poprvé představen na tokijském autosalonu v roce 1981 a jeho výroba byla zahájena v roce následujícím. V současnosti vyrábí Mitsubishi již čtvrtou generaci, jejíž premiéra se odehrála v roce 2006 na pařížském autosalonu. Pajero se tak řadilo k nejstarším stále vyráběným modelům na světě a příliš mu nepomohlo ani několik průběžných omlazovacích procedur.
Během posledních let totiž výrazně klesala poptávka, kdy za rok 2018 dodala automobilka na domácí trh pouze necelých 1.000 kusů. Ostatně i proto byla výroba pro domácí trh v roce 2019 ukončena. Ještě předtím však automobilka představila Outlander v sedmisetkusové limitované edici Final Edition, která předznamenávala definitivní konec modelu.
Pokles popularity Pajera, tedy tradičního rámového off-roadu, bývá nejčastěji přičítán rostoucí popularitě moderních SUV, která často nabídnou sofistikovanější design, modernější technologie a výrazně příznivější provozní náklady.