Mitsubishi Pajero: Legenda prošla modernizací, zatím jen pro Japonsko
Pajero V80 je sice mnohými pokládáno jen za radikální modernizaci předchozího modelu V60, prvního se samonosnou karoserií místo tradičního rámu (1999-2006), ale automobilka jej vždy prezentovala jako novou generaci. V Paříži 2006 se představilo s notně upravenými „šaty“, které nemají shodný jediný díl. Prodávalo se od října téhož roku. Změnil se interiér, pohon všech kol Super Select 4 WD II dostal elektronické pomocníky v podobě kontroly stability a trakce a distributoru brzdné síly. Pro Evropu důležitý čtyřválcový diesel Di-D obřího objemu 3,2 l se od té doby chlubí vstřikováním common-rail. Pod kapotou se objevily i zážehové vidlicové šestiválce 3,0 a 3,8 l, později nabídku rozšířil také prostřední o objemu 3,5 l a někde se prodával dokonce starší turbodiesel 2,8 l, rovněž čtyřválec. První úpravy vzhledu samonosné karoserie a podvozku přišly na řadu pro modelový rok 2012, kdy dvě chromované lišty na masce chladiče dostaly „vroubky“.
A nyní se Pajero podrobuje dalším modifikacím. Znamená to, že ani po osmi letech se ještě na odpočinek nechystá. Restyling přídě je výraznější, logo tří diamantů už nemá černý podklad ve tvaru kosočtverce a místo dvou silnějších blyštivých vodorovných lamel zde najdeme tři tenčí místo dvou silnějších. Přibyly navíc i vodorovné. Značně modifikován byl přední nárazník s mlhovkami více po stranách, u vyšších výbav je doplňují denní diody. Také grafika čirých koncových světel je odlišná, dosud měly bílé kryty. Exkluzivnější verze dostaly jiný aerodynamičtější kryt zadního náhradního kola s třetím brzdovým světlem.
Motorová paleta pro japonský trh se skládá z třílitrového benzinového vidlicového šestiválce a zmíněné čtyřválcové turbodieselové klasiky, kterou známe dobře i my. První motor poskytuje z objemu 2792 cm3 výkon 131 kW/5250 min-1 a točivý moment 261 N.m ve 4000 otáčkách. Druhý má přesně 3200 cm3, 140 kW/3500 min-1 a masivních 441 N.m je k dispozici už od dvou tisíc otáček!
Kabina získala lepší odhlučnění díky novým tlumícím materiálům, varianty VR II mají ve standardu prvky v klavírním laku, luxusnější Exceed a Super Exceed zase pro změnu interiér obložený pravým dřevem a světlé kožené čalounění. Nechybí ani moderní displej a dvoubarevné provedení vnitřku i karoserie v závislosti na výbavě. U základních modelů však zeje v palubní desce, která se tvarově prakticky nezměnila, msto obrazovky „díra“. Je však nově z měkčených materiálů stejně jako dveřní výplně. Volant se nachází u japonských modelů vpravo, tudíž mají i prohozenou řadicí páku (respektive volič samočinné převodovky), ovládání redukce i parkovací brzdy. Pajero se doma už dá objednat od 17. července za částky v rozmezí od 2.921.400 do 4.930.200 jenů (585.800 - 988.600 Kč). Včetně daně...
Název Pajero (správně se vyslovuje „pachero“) mimochodem značí ve spisovné španělštině obchodníka se slámou. Jenže slangově nemá ovšem zrovna lichotivý význam, takže se například v Latinské Americe, kde nastal právě onen problém, jmenuje Montero (hajný, myslivec, lovec). V Británii mu zase dlouhé roky říkají Shogun. To ovšem nic nemění na faktu, že jde o opravdovou legendu, která se nezalekne ani těžkého terénu. A navíc u ní ještě nezemřela krátká třídveřová verze s rozvorem 2545 mm a celkovou délkou 4385 mm. A ta je i u větších off-roadů čím dál vzácnější. Delší pětidveřová měří rovných 4,9 m, nápravy jsou vzdáleny přesně 2,78 m a může mít až tři řady sedadel. I modernizovaná klasika se stále vyrábí v továrně Pajero Manufacturing Co. Ltd. ve městě Sakahogi (prefektura Gifu). Kdy se jí dočkáme v Evropě, není zatím známo. Určitě to ale dlouho trvat nebude.