Modernizovaná Škoda Enyaq RS přijíždí s lepší technikou. Už jsme v ní seděli
Na první pohled jde u faceliftovaného enyaqu RS o masku a zadní lampy, ale změny se udály také v útrobách. Novinka má dojet dál díky lepší aerodynamice a také se rychleji nabíjet.
Pár měsíců po premiéře faceliftovaného enyaqu konečně dochází i na výkonnou verzi RS. Světu se představuje rovnou v obou karosářských variantách. Jak jsme se dozvěděli při osobním setkání s novinkou, rozdíl je i jinde než jen v designu zádě.
Začneme-li zvenčí, velkého překvapení se nedočkáme – „ereso“ dostalo, stejně jako civilní verze, novou masku s názvem Tech-Deck v designovém jazyce Modern Solid, příbuznou s menším elroqem. Za černým panelem se skrývá radar a další senzory, po jeho stranách trůní denní svícení spolu s blinkry a hlavní světlomety – u RS už ve standardu s technologií LED Matrix – jsou o patro níž.

Při podrobnějším pohledu si možná všimnete, že z přídě zmizely aktivní klapky před chladičem. V minulosti tu byly kvůli zlepšení aerodynamiky v případě, že není třeba tolik chladicího vzduchu. Podle Škodovky nestojí za jejich vypuštěním snaha ušetřit na výrobě, nýbrž fakt, že se aerodynamika přídě zlepšila natolik, že už nejsou klapky potřeba. U coupé je součinitel odporu vzduchu 0,239, u SUV to je 0,251.
Na bocích zaujmou nová kola v průměrech 20“ standardně a 21“ za příplatek; detailem, který stojí za povšimnutí, je zelená linka na plastovém aero-krytu větších kol. Také jen na bocích vozu nově nacházíme loga RS – z přídě i zádě zmizela. Vzadu je ovšem absence loga RS jedinou novinkou, snad kromě dělené linky obrysovek v lampách, kterou už však představily levnější verze při svém lednovém odhalení.
Dvě varianty interiéru
Interiér bude k mání ve dvou provedeních – standardního RS Lounge, které je kombinací semiše Suedia a černé umělé kůže s charakteristickým zeleným prošíváním, a příplatkového RS Suite, který nabídne kombinaci pravé a umělé kůže s šedým prošíváním. Právě tento interiér nabídne ventilované přední sedačky; základ dostane jen vyhřívání.
Při osobním seznámení jsem se posadil do šedého kupé s příplatkovým interiérem RS Suite. Možnost mít výhradně černou barvu trochu zamrzí, protože černý je úplně celý interiér. V kombinaci s šedým prošíváním působí luxusně mnohem víc než sportovně – což je samozřejmě účel, který tedy příplatkový interiér plní skvěle – ale mému detailistickému oku docela dost omezuje možnosti nastavení ambientního osvětlení, aby k sobě všechno hezky ladilo.
Jinak je v interiéru všechno při starém. Pádly pod volantem upravujete intenzitu rekuperačního brzdění, startovací tlačítko na sloupku řízení vůbec nemusíte používat, stačí nasednout, připoutat se, šlápnout na brzdu a zařadit, a v infotainmentu je možné si manuálně předpřipravit baterii na nabíjení, tedy aniž byste zadávali trasu k nabíječce do navigace. Jízdní asistenty, leckdy otravné, lze vypnout skrz tlačítko na volantu a panelu s pár fyzickými klávesami pod výdechy ventilace se Škodovka nezbavila.
Kromě zmíněných matrixů a černých 20“ kol je ve standardní výbavě hromada dalších prvků. Je tu head-up displej s rozšířenou realitou, třízónová klimatizace, manuální rolety zadních bočních oken, audiosystém Canton, panoramatický kamerový systém nebo elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí, masážní funkcí a bederní opěrou. Bezdrátová nabíječka mobilu slibuje ventilaci už ve standardu, naopak tepelné čerpadlo je pořád za příplatek.
Právě v kabině je také největší rozdíl mezi coupé a SUV. Coupé bude mít, jako dosud, ve standardu prosklenou střechu bez možnosti otvírání a bez elektrické rolety, v nabídce však zůstává síťové stínítko s pérem v okrajích, které můžete do střešního okna vložit. SUV bude mít mezi příplatky menší, avšak otvírací střešní okno s elektrickou roletou.
Větší baterie, lepší podvozek
Sportovní podvozek, snížený vpředu o 15 mm a vzadu o 10 mm oproti běžnému enyaqu, je standardem, připlatit se musí za adaptivní podvozek DCC. Ve srovnání s předchozí verzí má nový enyaq RS dynamičtější nastavení tlumičů a umožňuje nastavení jejich tuhosti ve větším rozsahu.
„Umožňuje nastavení podvozku od velmi sportovního až po velmi komfortní v závislosti na preferencích řidiče,“ říká Johannes Neft, člen představenstva Škodovky za technický vývoj. K mání bude, stejně jako u elroqu rs, potlačování bočních náklonů karoserie přitvrzením odpružení na vnější straně zatáčky.
Volba jízdního režimu nabízí také mód Traction pro jízdu za snížené adheze. Za zmínku stojí i výkonnější brzdy s dvoupístkovými třmeny vpředu či dvě varianty umělého zvuku, Sport a Futuristic. Jsou přiřazeny různým jízdním režimům a v módu Individual si z nich můžete vybrat. Na palubě je také progresivní řízení.
Pohon všech kol je samozřejmostí, nejvyšší výkon zůstává na 340 koních (250 kW) z kombinace zadního synchronního a předního asynchronního, citelně slabšího elektromotoru. Co se však o chloupek zlepšilo, je baterie. Přibyly 2 kWh čisté kapacitě, nově to tedy je 79 kWh, také se o 10 kW zlepšil nejvyšší nabíjecí výkon na 185 kW a o 2 minuty klesl čas potřebný k dobíjení z 10 na 80 %, tedy na 26 minut v ideálních podmínkách.
Přesný dojezd na jedno nabití zatím znám není, předběžné hodnoty jsou přes 560 km u SUV a přes 570 km u coupé. Jsou to samozřejmě ideální hodnoty, v realitě dojezd bude záviset na vnější teplotě, profilu trasy, zatížení a dynamičnosti jízdy, jako vždy u jakéhokoliv auta, elektrického i spalovacího.
Pro ty z nás, kteří rádi taháme přívěsy, stojí za zmínku nárůst nejvyšší povolené hmotnosti vleku na 1.400 kg, a to pro všechny varianty modernizovaného enyaqu. Škodovka pracuje na zvýšení papírového maxima na 1.800 kg.
Novinka bude v prodeji zanedlouho. Podle vyjádření automobilky se má krátce po světové premiéře otevřít konfigurátor na webu a s ním přijít na svět i ceník.
Zdroj: Autorský text s využitím informací od Škody Auto | zdroj foto, videa: Škoda Auto