Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Modernizované Audi Q8 přijíždí s novým designem a laserovými světlomety

Marek Bednář
Diskuze (6)

Modernizované Audi Q8 a SQ8 přijíždění se stejnými motory, ovšem v novém kabátu a s novinkami v oblasti světel. Nejdůležitější jsou laserové paprsky a technologie LED Matrix.

Po zhruba čtyřech letech na trhu přišel čas na modernizaci největšího audi v nabídce – modelu Q8. Změny v technologiích na palubě, ačkoliv nejsou na první pohled vidět, jsou podstatnější.

Začněme ale upraveným designem zvenčí. Vůz prošel obměnou v polovině životního cyklu, nečekejte tedy žádné velké změny, spíše klasiku – nové nárazníky na obou koncích auta a nové světelné podpisy. Přední maska má nově vertikální elementy a po stranách nárazníku jsou zcela nové otvory pro přístup vzduchu.

Vzadu vidíme nový design koncovek výfuku, které jsou podle designérů plně funkční, a obměněný nárazník. V závislosti na provedení – zdali je vůz v základní verzi, s výbavou S line či to je rovnou silná verze SQ8 – se různé detaily zevnějšku liší barvou a provedením, a konečně tu je nové, ploché logo, které debutovalo už před řadou měsíců na elektrickém modelu Q8 e-tron.

Video se připravuje ...

Nové světelné podpisy na obou koncích auta jsou různě nastavitelné skrz infotainment vozu, ovšem důležitější je, co se skrývá za nimi. Q8 nově dostává technologii LED Matrix do hlavních světlometů, navíc kombinovanou s laserovými paprsky, které v rychlostech nad 70 km/h zásadně prodlužují dosvit dálkových světel. „Matrixy“ tvoří 24 diod v každém světlometu, laserový paprsek emituje po jedné diodě v každém světlometu.

K mání jsou také zadní lampy s technologií OLED, které kromě volitelné grafiky spolupracují se senzorem přiblížení auta zezadu. Pokud jiný řidič např. na křižovatce přijede blíže než dva metry ke stojící Q8, aktivují se všechny segmenty, aby vůz svítil o trochu víc. Tato funkce ovšem není až takovou novinkou, již dříve ji nabídla např. menší Q5.

Video se připravuje ...

Po stránce interiéru tisková zpráva hovoří výhradně o nových možnostech dekorativního obložení, funkčně tedy patrně zůstává vše při starém. To znamená dvojici centrálních displejů, kdy ten horní, hlavní a s funkcemi běžnými pro takovou součást vozu, je doplněn spodním, trvale zobrazujícím ovládací prvky klimatizace.

Právě zde se zobrazí uložené zkratky k některým funkcím vozu, či je možné si sem uložit i oblíbené stanice rádia, a také se tu zobrazí klávesnice či panel pro psaní písmenek prstem, pokud je nechcete vyklepávat po jednom. Obrázky ukazují např. také ambientní osvětlení, ovšem ani to není u Q8 novinkou.

Osmiválec zůstává

Pod kapotou navzdory současným trendům nevidíme mnoho změn, základem nabídky je verze 45 TDI se vznětovým šestiválcem o 231 koních a 500 Nm. Jeho silnější varianta 50 TDI nabídne 286 koní a 600 Nm. Zážehová V6 je k mání v podobě verze 55 TFSI a nabídne 340 koní a 500 Nm.

Všechny tyto motory spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou, stálým pohonem všech kol a 48V mild hybridním systémem. Ten zvládá vypnout spalovací motor, pokud řidič uvolní pedál plynu a plachtí v rychlostech od 55 do 160 km/h, také ho vypíná při dobrzďování už v rychlosti nižší než 22 km/h a stará se o opětovné rozběhnutí motoru.

Nové Audi Q8        
Motorizace 45 TDI 50 TDI 55 TFSI SQ8
Motor 3,0 V6 3,0 V6 3,0 V6 4,0 V8
Nejvyšší výkon (kW) 170 210 250 373
Nejvyšší točivý moment (Nm) 500 600 500 770
Převodovka 8st. aut. 8st. aut. 8st. aut. 8st. aut.
Nejvyšší rychlost (km/h) 226 241 250 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,1 6,1 5,6 4,1
Spotřeba dle WLTP (l/100 km) 8,0-8,9 8,0-8,9 12,0-12,8 12,0-12,8
Ceny        
v euro 86 700 89 700 89 900 119 500
v korunách (kurzem z 4. 9. 2023) 2 092 505 2 164 910 2 169 737 2 884 133

Verzi SQ8 zůstává čtyřlitrový zážehový osmiválec o 507 koních a 770 Nm. Motor je vybaven technologií vypínání poloviny válců, která se aktivuje při nízkém zatížení v otáčkách mezi 950 a 2.500. I tento motor spolupracuje s osmistupňovým automatem a stálým pohonem všech kol. Navíc však může mít sportovní zadní diferenciál s vektorováním točivého momentu pomocí nezávislých vícelamelových spojek pro každé kolo. Ten posílá více síly na vnější kolo v zatáčce, aby vozu pomohl zatočit.

Za příplatek i natáčení zadních kol

Modernizovaná Q8 nabídne ve standardu ocelové pružiny, za příplatek je k mání adaptivní vzduchový podvozek; u verze SQ8 je standardem. Dalším takovým prvkem, který je standardem pro SQ8 a příplatkem pro ostatní verze, je elektronicky řízené natáčení zadní nápravy, které zadní kola natáčí až o 5° - v nízkých rychlostech proti směru předních kol pro lepší manévrovatelnost, ve vysokých po směru pro lepší stabilitu.

Modernizované Audi Q8 a SQ8 bude k mání od září letošního roku.

Marek Bednář
Diskuze (6)

Doporučujeme

6. 9. 2023 14:46
Re: Q8 je super designově,
Ze zacatku mi prisel predek divnej, ale postupne si me Q8 ziskala.
Pro me je to fakt hodne moc velkej a naslapanej golf na urovni A8 :-! Samozrejme golfu si za to koupis 5 kusu, ale tak proc ne :-!
Avatar - twistedTSD
6. 9. 2023 08:29
Re: Q8 je super designově,
Souhlas, jednoznačně jedno z nejlépe vypadajících Audi.
Avatar - KANKUNEN
5. 9. 2023 15:11
Q8 je super designově,
když se z SUV nedělá liftback, ale daleko praktičtější hatchback.
5. 9. 2023 13:23
Laserové paprsky
Je to naspané tak sugestivně ... doufám pan Bednář ví že z těch světel žádný laserový paprsek na silnici nevyzařuje ?