Mohou reproduktory zvýšit dojezd elektromobilu? Britská firma tvrdí, že ano
Automobilky hledají všechny možné způsoby, jak prodloužit dojezd elektromobilů. Britská firma přišla s novým konceptem reproduktorů, který prý má zvýšit dojezd až o 30 kilometrů a už má možná i zájemce.
Britská firma Warwick Acoustics představila velmi zajímavou technologii reproduktorů, které mají být mnohem úspornější, než systémy, které dnes běžně najdeme v autech. Kromě toho jsou ale také lehčí a spolu s tím údajně dokáží zvýšit dojezd elektromobilu se 100 kWh baterií až o 32 kilometrů (20 mil).
Vychází z testování v upraveném Polestaru 2, kde je nový audiosystém o 90 % lehčí než ten původní sériový a má o 90 % nižší spotřebu. Tedy ano, srovnání platí pouze pro cesty, kde celou cestu posloucháte hudbu.
Nazývají se elektrostatické reproduktory a zvuk generují pomocí elektricky nabité, super tenké membrány, která je zavěšena mezi dvěma kovovými deskami. Když je na ni aplikován zvukový signál, vytváří se elektrostatické pole, jež pohybuje membránou a produkuje zvukové vlny. A údajně nabízejí lepší čistotu zvuku a nízké zkreslení.
Další výhodou mají být jejich velmi kompaktní rozměry, díky čemuž bude jednodušší i zakomponování do interiéru. Koncept ukazuje například instalaci v hlavových opěrkách. V těch mají tradiční reproduktory omezení co se týče frekvencí a množství plochy, kterou dokážou pokrýt.
Podle Warwick Acoustics je ale s elektrostatickým reproduktorem možné tvarovat membránu tak, aby pokrývala celou plochu opěrky hlavy, což pomáhá každému pasažérovi získat perfektně vyváženou zvukovou zónu, kde pohyb hlavy neznamená náhlé zeslabení zvuku.

Výsledkem je možnost vytvořit něco jako „zvukovou bublinu“ pro každého pasažéra na palubě vozu. Každý si může pouštět svou hudbu a nerušit ostatní, nebo nemusí ztišovat audio, když třeba řidič zrovna telefonuje. Warwick Acoustics systém nazývá „virtuální sluchátka“ a pokud opravdu fungují tak dobře, jak slibují, může to být větší benefit než diskutabilní zvýšení dojezdu.
Podle CEO firmy Mike Granta firma spolupracuje s několika automobilkami, nejmenoval však žádné konkrétní. Spekuluje se však, že by jej měla chtít automobilka JLR do prvního elektrického Range Roveru. Pravdu se tedy dozvíme brzy, auto se má totiž začít prodávat už letos.