Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Itálie 2018: Nejrychlejší v kvalifikacích Rossi, Pasini a Martín

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 6. 2018 • 04:20
15
Zobrazit náhledy (15)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Kvalifikace na Velkou cenu Itálie silničních motocyklů vyhráli v jednotlivých kubaturách Valentino Rossi (MotoGP), Mattia Pasini (Moto2) a Jorge Martín (Moto3).

70. ročník seriálu MS silničních motorek pokračuje o tomto víkendu šestým podnikem na Autodromo Internazionale del Mugello. Velká cena Itálie má předlouhou, avšak přerušenou tradici. První dva podniky s tímto oficiálním názvem se totiž uskutečnily už v letech 1914 a 1921 na Circuito del Pino a v Turíně. Do kalendáře se vrátila ale až v roce 1991, kdy ji hostil Circuito Internazionale Santamonica v Misanu. Ten se s toskánským Mugellem prostřídal ještě v sezóně 1993. Pokud někdo namítne, že se na italském území mistrovství světa závodí od začátku, má pravdu, ale podnik nesl až do sezóny 1990 název Velká cena národů. V Mugellu se odehrál v letech 1976, 1978 a 1985.

MotoGP

Davide Brivio, který vede tovární tým samurajského S, potvrdil, že Andrea Iannone letos skončí a Suzuki jedná... s Joanem Mirem! Není na přestup příliš brzy? Podívejme se kupříkladu na Jacka Millera, který Moto2 vynechal úplně a po zisku titulu vicemistra světa Moto3 (2014) přešel rovnou k LCR do MotoGP. Pokud se Mir se Suzuki dohodne, ostrouhá Jorge Lorenzo. Jenže ten řekl, že určitě bude závodit další dva roky. Za koho, dosud neprozradil.

Ale nyní je trochu jasněji, Španěl se nejpravděpodobněji vrátí k Yamaze. Akorát nejspíš nikoli v továrních barvách, spekuluje se o Asparově týmu, nebo o nástupci Marc VDS, stáj by měl vést současný manažer Emilio Alzamora. Jorge „Aspar“ Martínez může získat peníze od Petronasu a k nim Hafizhe Syahrina, ale ten nejspíš zůstane u Tech 3 (na KTM). Smlouvu s Marcem van der Stratenem mají Franco Morbidelli a Álex Márquez. Situace je dost složitá a podle německého SpeedWeeku není zatím jasné vůbec nic. Záleží samozřejmě na penězích, o ty přece jde až v první řadě.

23. a 24. května probíhaly privátní testy MotoGP na Katalánském okruhu u Barcelony. Ten dostal nový povrch a jezdci používali konfiguraci, na které se jezdilo před smrtelnou nehodou Luise Saloma. Ten zahynul v tréninku Moto2 3. června 2016. Tentokrát měl těžký pád Tito Rabat, jeho ducati dokonce hořela. Poranil si vazy v levém lokti, v Mugellu však nastoupí. Valentino Rossi si pro domácí závod přichystal přilbu v národní trikolóře.

Nejlepší čas prvního volného tréninku královské kubatury zajel v pátek dopoledne Iannone, který má letos slušnou formu. Bohužel si musí hledat jiné místo. V tom druhém byl znovu nejrychlejší. Klání však muselo být dvakrát přerušeno. Dramatický a tvrdý pád absolvoval Michele Pirro, který startuje u Ducati tradičně na divokou kartu, ale neutrpěl žádnou vážnější újmu. Nicméně byl v bezvědomí a zbytku víkendu se bohužel nezúčastní. Stroj jeho kolegy Andrey Doviziosa po restartu kouřil a začal z něj unikat olej, takže musela být trať vyčištěna. „Dovi“ však dosáhl maximálky 356,4 km/h! Rychleji na silniční motorce ještě nikdo nejel...

Sobotnímu dopolednímu měření sil kraloval pro změnu Marc Márquez (Repsol Honda), navíc v novém rekordu 1:46,4 min. Ve čtvrtém půlhodinovém tréninku, který následoval po kvalifikaci Moto3, byl ze všech nejlepší znovu Iannone. Možná udělala Suzuki chybu, že ho pouští, ale co se dá dělat? Karel Abraham padal, kontakt s asfaltem se nevyhnul ani Johannu Zarcovi, Danimu Pedrosovi, na zemi se ocitli i Álex Rins a Aleix Espargaró.

Boj o pole position v MotoGP má jiný formát než méně prestižní kubatury. Z první čtvrthodinové části postupují do druhé patnáctiminutovky dva nejrychlejší k desítce, která byla nejúspěšnější právě v oněch úvodních třech trénincích. Ta nejprve odpočívá. Z Q1 šli dál Jack Miller a Maverick Viñales, Pedrosa nikoliv! Scott Redding prohnal svou aprilii únikovou zónou, ale nespadl.

Ve druhé části, která rozhoduje o postavení na roštu na předních příčkách, konkrétně v prvních čtyřech řadách, řádil opět Marc Márquez, jenže Andrea Iannone posunul hranici rekordu dráhy na 1:46,3 min a Valentino Rossi ukrojil další desetinku! Jorge Lorenzo se těsně před koncem dostal za něj a třetí byl Viñales. Jak to dopadlo? Márquez neodpověděl a zůstal až šestý za Petruccim a Iannonem. „Vale“ zajel na domácí trati pole position, navíc v nejrychlejším čase historie!

VC Itálie MotoGP 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Valentino Rossi Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:46,208 min
2. Jorge Lorenzo Ducati Ducati Team 1:46,243 min
3. Maverick Viñales Yamaha Movistar Yamaha MotoGP 1:46,304 min
4. Andrea Iannone Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:46,347 min
5. Danilo Petrucci Ducati Alma Pramac Racing 1:46,445 min
6. Marc Márquez Honda Repsol Honda Team 1:46,454 min
7. Andrea Dovizioso Ducati Ducati Team 1:46,500 min
8. Cal Crutchlow Honda LCR Honda Castrol 1:46,813 min
9. Johann Zarco Yamaha Monster Yamaha Tech 3 1:46,830 min
10. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:46,909 min
22. Karel Abraham Ducati Ángel Nieto Team 1:48,532 min

Moto2

Prvnímu pátečním volnému tréninku Moto2 kraloval Álex Márquez (EG 0,0 Marc VDS/Kalex), druhému jeho týmový parťák, nováček kubatury a loňský mistr světa Moto3 Joan Mir. Třetí, dnešní část soupeření vynesla na vrchol výsledkové listiny Mattiu Pasiniho (Italtrans Racing Team/Kalex). Vyrovnanost pole prostřední třídy dokazuje to, že se do jedné sekundy vešlo dvacet jezdců' Že by se konečně začalo po návratu dařit Samu Lowesovi? Byl dvakrát pomyslně stříbrný a naposledy i přes pád bronzový.

Kvalifikace Moto2 trvá 45 minut a dnešní program uzavírala. Zpočátku jí vévodil Álex Márquez, ale pral se o nejrychlejší čas s Marcelem Schrötterem a Mattiou Pasinim. Padali Lorenzo Baldassarri a Stefano Manzi. Schrötter zajel vynikajících 1:51,6 min, ale Pasini stlačil nejrychlejší výkon ještě o desetinku níže. Na první místo na startu to stačilo. Marcel Schrötter dokázal, že patří ke špičce, ani mladší z bratrů Márquezů na něj nestačil. Druhu řadu okupuje domácí trojice Bagnaia – Corsi – Fenati.

VC Itálie Moto2 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Mattia Pasini Kalex Italtrans Racing Team 1:51,575 min
2. Marcel Schrötter Kalex Dynavolt Intact GP 1:51,605 min
3. Álex Márquez Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:51,642 min
4. Francesco Bagnaia Kalex Sky Racing Team VR46 1:51,921 min
5. Simone Corsi Kalex Tasca Racing Scuderia Moto2 1:51,959 min
6. Romano Fenati Kalex Marinelli Snipers Team 1:51,973 min
7. Luca Marini Kalex Sky Racing Team VR46 1:51,979 min
8. Lorenzo Baldassarri Kalex Pons HP40 1:52,083 min
9. Joan Mir Kalex EG 0,0 Marc VDS 1:52,100 min
10. Jorge Navarro Kalex Federal Oil Gresini Moto2 1:52,112 min

Moto3

Divokou kartu dostali pro italský závod čtyřdobých jednoválcových dvěstěpadesátek Manuel Pagliani (Leopard Junior Team/Honda) a Stefano Nepa (NRT Junior Team/KTM). Pagliani má na svém kontě od roku 2015 23 startů v Moto3 na stroji Mahindra a 11 bodů. Šestnáctiletý Nepa v Grand Prix debutuje, je další z italských nadějí blízké budoucnosti.

Celý víkend zahájil nejlepším výkonem Jorge Martín (Del Conca Gresini/Honda). Druhé volné měření sil patřilo rovněž jemu a zůstal nepřekonán i dnes ráno! V FP2 potkal Niccola Antonelliho (SIC58 Squadra Corse/Honda) dramatický pád, ale prohlídka ve zdravotním středisku přímo na okruhu nic závažného neukázala. Naštěstí.

Do bitvy o nejvýhodnější pozici na „gridu“, která trvá čtyřicet minut, vstoupil nejrychleji

Fabio di Giannantonio (1,57,4 min), byť režie dlouho nenabídla časomíru. Pak se dokonce dostal pod 1:57. Po incidentu s Ayumem Sasakim havaroval Thajec Nakarin Atiratphuvapat. Čas dále srazil dolů Jorge Martín, až k 1:56,6 min. Druhý se držel Tatsuki Suzuki, který když má den, tak opravdu umí. A na tomto místě už zůstal. Na třetí příčku se vyšvihl další Japonec Ayumu Sasaki. Že by i zemi vycházejícího slunce rostla nová generace špičkových závodníků? Vzpomeňme na 90. léta a začátek milénia. Prvním japonským mistrem světa byl ale už Takazumi Katayama (1977, třída 350), tím posledním zatím Hiroshi Aoyama (2009), historicky úplně poslední ve dvěstěpadesátkách.

Martín dnes vybojoval 13. (uznanou) pole position a čtvrtou v řadě. Druhá řada má prozatímní podobu Canet – Bezzecchi – di Giannantonio. Jakub Kornfeil skončil až na 21. místě.

VC Itálie Moto3 2018 – Kvalifikace (Top 10)
1. Jorge Martín Honda Del Conca Gresini Moto3 1:56,634 min
2. Tatsuki Suzuki Honda SIC58 Squadra Corse 1:56,824 min
3. Ayumu Sasaki Honda Petronas Sprinta Racing 1:56,844 min
4. Arón Canet Honda Estrella Galicia 0,0 1:56,858 min
5. Marco Bezzecchi KTM Redox PrüstelGP 1:56,875 min
6. Fabio di Giannantonio Honda Del Conca Gresini Moto3 1:56,905 min
7. Niccolò Antonelli Honda SIC58 Squadra Corse 1:56,937 min
8. Adam Norrodin Honda Petronas Sprinta Racing 1:56,993 min
9. Marcos Ramírez KTM Bester Capital Dubai 1:57,087 min
10. Kaito Toba Honda Honda Team Asia 1:57,266 min
21. Jakub Kornfeil KTM Redox PrüstelGP 1:57,678 min

Foto: Václav Duška jr., Rob Gray

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud