Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová VC Kataru 2021: Závod MotoGP vyhrála Yamaha a Maverick Viñales

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 28. 3. 2021 • 13:30
50
Zobrazit náhledy (50)
Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021 Grand Prix Kataru 2021

První závod sezóny MS silničních motorek ovládl v nejsilnější kategorii Maverick Viñales, který nakonec překazil spanilou jízdu Ducati. Moto2 opanoval Sam Lowes, Moto3 tým Akiho Aja.

Grand Prix Kataru otevřela 73. ročník mistrovství světa silničních motocyklů. Jela se na okruhu v Losailu. Ten měří přesně 5,38 km a má celkem šestnáct zatáček, deset pravých a šest levých. Cílová rovinka měří přes kilometr. V sobotu na ní ve čtvrtém tréninku Johann dosáhl Johann Zarco 362,4 km/h. I když nedobrzdil a zajel do kačírku. Na motorce je to něco neuvěřitelného – a navíc rychleji ještě nikdy nikdo na jednostopém stroji při Velké ceně nejel.

MotoGP

12 z 22 jezdců královské kubatury už v minulosti získalo titul mistra světa. A to ještě chybí Marc Márquez. Jorge Martín jel svou 100. GP napříč všemi kategoriemi a první v té nejvyšší. Stovku jen v MotoGP slavil Australan Jack Miller, ale ten má na kontě dalších 55 startů z nižších tříd. Zahřívacímu tréninku vládly tovární Yamahy M1, nejrychlejší byl Fabio Quartararo před Maverickem Viñalesem.

KTM se nepovedla kvalifikace. „Co potřebujete k tomu, abyste se dostali dopředu?“ Šéf Pit Beirer odpověděl: „Potřebovali bychom dlouhé lano, abychom se zavěsili za Ducati.“Neustále se spekuluje o tom, jestli Lorenzo Savadori vydrží u Aprilie a kdo ho popřípadě nahradí. Bradley Smith, nebo Andrea Dovizioso? „Dovi“ se zúčastní testu, ale připravuje se na návrat v roce 2022. S kým, to ještě není jasné.

Závod MotoGP byl vypsán na 22 kol, tedy vzdálenost přes 118 km. Hned ve druhé zatáčce skončil Danilo Petrucci (KTM). Neobul dopředu měkkou gumu jako jediný, což se mu stalo velmi rychle osudným. Z roštu ovšem vyrazili čtyři jezdci na rudých strojích. Aerodynamika Ducati má v Kataru nespornou výhodu. Vedl „Pecco“ Bagnaia před Jackem Millerem, toho ale brzy zdolal Johann Zarco. Ve třetím kole vycenily zuby na Jorgeho Martína obě tovární yamahy Quartarara a Viñalese. Záhy dohonily i další ducati před sebou .

Quartararo se pustil do Millera v sedmém kole. Spousta jisker doprovodila pád Takaakiho Nakagamiho. Yamahy se přes Australana přesypaly a prohodily si příčky, přilepil se na něj i Álex Rins (Suzuki). První šestice se ale těsně před polovinou závodu sjela. Viñales se začal prokousávat až do čela, ale Bagnaia vedení držel. Quartararo naopak tempo první pětky neudržel a ztrácel. Ve 14. kole havaroval mladší z bratrů Márquezů. Martín už dávno nejel v Top 10, bojoval o poslední bod s Valentinem Rossim, ten se propadl poté, co jej vybrzdil Brad Binder (KTM)

„Top Gun“ Viñales se konečně prodral do vedení, práskl heftem a soupeřům se vzdaloval. A to nebylo vše. V Zarcovi chytly saze, předjel „Pecca“ a vydal se stíhat modrou yamahu. Jenže ji nedohnal. Bývalý lídr si musel rovněž velký pozor na Rinse, ten už měl za sebou obhájce titulu a svého týmového parťáka Mira. A za chvíli dokonce před sebou... Quartararo s Millerem nestíhali, Jackovi odcházely pneumatiky. Fabio se následně malinko probral.

Zato Joan Mir se prodral až na pódium... a dostal chuť i na Zarca! Zkusil to v předposledním kole, ale nic. Maverick Viñales vyhrál v Kataru po čtyřech letech. Loňský šampion Francouze v závěrečném okruhu podjel, ale náskok neudržel. V poslední zatáčce byl dlouhý a Zarco s Bagnaiou využili obří rychlosti svých italských strojů, získali tak obě zbylá pódia.

Bagnaia po závodě řekl: „Zničil jsem zadní gumu, když se přes mě dostal Zarco, trochu jsem ji zachránil. V příštích závodech se ji musím snažit šetřit.“ Zarco: „Snažil jsem se stíhat Mavericka, ale odcházela mi zadní pneumatika. V cíli mi pomohla rychlost motorky, takže jsem získal druhé místo zpátky.“ A usměvavý a šťastný Maverick? „Jediný problém jsem měl na startu, kdy se mi zvedlo přední kolo. Pak jsem byl konstantní a držel dobré tempo.“

VC Kataru MotoGP 2021 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Maverick Viñales Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 42:28,663 min
2. Johann Zarco Ducati Pramac Racing +1,092 s
3. Francesco Bagnaia Ducati Ducati Lenovo Team +1,129 s
4. Joan Mir Suzuki Team Suzuki Ecstar +1,222 s
5. Fabio Quartararo Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP +3,030 s
6. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar +3,357 s
7. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing Team Gresini +5,934 s
8. Pol Espargaró Honda Repsol Honda Team +5,990 s
9. Jack Miller Ducati Ducati Lenovo Team +7,058 s
10. Enea Bastianini Ducati Esponsorama Racing +9,288 s

P ořadí MS jezdců po prvn ím závodě : 1. Maverick Viñales 25, 2. Johann Zarco 20, 3. Francesco Bagnaia 16, 4. Joan Mir 13, 5. Fabio Quartararo 11...

Moto2

Sam Lowes se ve warm upu lehce sklouzl, ale takových incidentů uvidíme i u těch nejlepších letos ještě spoustu. Jake Dixon zase musel mimo trať, ale výlet ustál. První místo Američana Robertse (nemá nic společného s se slavnou závodnickou rodinou mistrů světa, jde jen o shodu příjmení) už není žádným překvapením.

Jake Dixon dostal penalizaci za sobotní incident s Xavim Viergem, byl přeřazen na roštu o tři místa dozadu. Kvůli zlomeninám zápěstí chyběli na startu Simone Corsi a Barry Baltus. Marcos Ramírez sice vynechal warm up, dramatický pád v první sobotní kvalifikaci pro něj ale překvapivě neznamenal stopku, lékaři mu start povolili. Jezdce čekalo rovných 20 okruhů, 107 kilometrů. Na okruhu už se setmělo.

Fabio di Giannantonio odjel od startu po zadním kole. Remy Gardner se sťukl s Robertsem. Nejlépe vyrazili Marco Bezzecchi s Bo Bendsneyderem, ale toho brzy zdolal Lowes. Nizozemec, který měl původně letos jezdit supersporty, podlehl i Raúlovi Fernándezovi. Ramírez se zlomenou pravou rukou po prvním kole své snažení vzdal. Lowes se ve třetím kole dostal do čela a začal ujíždět. Za pár okamžiků se jej vydal stíhat španělský nováček, který přišel z Moto3.

Bendsneyder, jeden z celkových vítězů Red Bull Rookies Cupu (2015) se dále pořadím propadal. „Diggia“ musel napravit drobnou chybku. Gardner vyřídil Dixona a brousil si zuby na Bezzecchiho, dostal ho v 8. okruhu. Spadl Lorenzo Baldassarri (MV Agusta). Spanilá jízda Australana, syna exmistra světa pětistovek pokračovala, zdolal svého týmového kolegu Raúla Fernándeze a jel druhý.

Druhá polovina závodu byla poklidnější. V patnáctém kole po pádu odkulhal Xavi Vierge. Dotkl se s Arónem Canetem. Vítr za první desítkou dělal Američan Cameron Beaubier, pětinásobný mistr amerických superbiků (ale v roce 2009 odjel sezónu MS stopětadvacítek!). Tři kola před cílem přišel Raúl Fernández o svůj průběžný bronz ve prospěch Bezzecchiho, oba stínoval di Giannantonio a i on záhy Španěla zdolal. Raúl se musí naučit zacházet během závodu se zadní pneumatikou, která mu rychle odešla.

Sam Lowes zvládl úvod sezóny brilantně, Gardner na něj neměl. Třetí příčku ale ještě urval „Diggia“, který porazil Bezzecchiho o třináct tisícin. hezky si to ve finále oba Italové rozdali. Za nimi dojel Fernández, sice vypadal v úvodu na víc, ale pátá příčka v cíli v nové třídě vůbec není zlá.

V boxu se usmíval. Přešťastný Fabio se zase objímal s Lowesem a neudržel ani slzy. Byl opravdu dojatý. „Měl jsem těžkou zimu, hodně problémů,“ řekl Simonu Crafarovi po závodě. Není divu, těšil se, že pojede u Gresiniho, kam přestoupil od Speed Upu a šéf mu zemřel... Celé poslední kolo jsem křičel,“ dodal ještě. Remy Gardner: „Musím zapracovat na prvních fázích závodu. Pak už se mi jelo dobře, ale na Sama jsem prostě neměl, jel neskutečně.“ Lowes: „Poslední tři měsíce jsem pracoval na zlepšení závodního tempa. Rozhodil mě trochu ranní pád, jsem ale spokojený.“ Aby ne, vždyť vyhrál!

VC Kataru Moto2 2021 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Sam Lowes Kalex Elf Marc VDS Racing Team 40:03,123 min
2. Remy Gardner Kalex Red Bull KTM Ajo +2,260 s
3. Fabio di Giannantonio Kalex Federal Oil Gresini Moto2 +5,228 s
4. Marco Bezzecchi Kalex Sky Racing Team VR46 +5,241 s
5. Raúl Fernández Kalex Red Bull KTM Ajo +6,145 s
6. Joe Roberts Kalex Italtrans Racing Team +6,786 s
7. Jake Dixon Kalex Petronas Sprinta Racing +8,721 s
8. Marcel Schrötter Kalex Liqui Moly Intact GP +10,911 s
9. Bo Bendsneyder Kalex Pertamina Mandalika SAG Team +12,493 s
10. Jorge Navarro Boscoscuro MB Conveyors Speed Up +16,800 s

P ořadí MS jezdců po prvn ím závodě : 1. Sam Lowes 25, 2. Remy Gardner 20, 3. Fabio di Giannantonio 16, 4. Marco Bezzecchi 13, 5. Raúl Fernández 11...

Moto3

Zahřívací tréninky začaly v neděli ve 13:45 našeho času a pořádně foukalo. Nejprve vyrazili na trať jezdci se čtyřdobými dvěstěpadesátkami. Ukazovali se hlavně nováčci Xavier Artigas a Pedro Acosta. Artigas, pravda, není úplným debutantem, startoval už ve Valencii 2019, kde vybojoval v závodě famózní „bednu“, třetí místo. Nakonec se ale radoval „poleman“ Darryn Binder.

Moto3 vyjely do závodu jako první v 16:00. ještě za denního světla. A 1.500 diváků, kterým byl povolen vstup, se rozhodně mělo na co dívat. I když vítr obtěžoval, přivál písek z okolí, vždyť okruh leží v poušti. Co udělá taková věc na asfaltu je jasné, očekávalo se. že na takovém povrchu budou rychleji odcházet pneumatiky. Klání bylo vypsáno na 18 kol, tedy něco přes 96 kilometrů. Filip Salač startoval z 23. pozice, poslední rychlé kolo v Q1 včera nestihl a nešel do boje o pole position. Sám uznal, že si měl v týmu pořádně dupnout a vyrazit dříve.

Od startu vystřelil Binder. Prvním, kdo spadl, byl Dennis Foggia, ale ne vlastní vinou, sundal ho Carlos Tatay. Záhy havaroval Deniz Öncü, navíc v chumlu, ale bez újmy na zdraví, dostal se mimo asfalt a nebezpečí. Romano Fenati obdržel dvojité dlouhé kolo. Pedro Acosta je obrovským talentem, původně měl podepsáno s Prüstely, ale nakonec ho ulovil Aki Ajo. Na motorce jezdí agresivním, spíše motokrosovým stylem a při debutu se dostal do čela. Havaroval Riccardo Rossi.

Filip už jel ve třetím kole na bodech. Andrea Migno, John McPhee a Jeremy Alcoba doplatili na chybu Xaviho Artigase, všichni skončili na zemi. Ulehčili našemu závodníkovi cestu do Top 10 a první velké skupiny. Tatay dostal „long lap“. Acosta se propadl na konec první desítky, ale ne na dlouho. Salačovi ale motorka na rovinkách nejela. V polovině závodu se sťukli Rodrigo s Binderem, naštěstí bez následků. Dalším, kdo musel na dlouhé kolo, byl Adrián Fernández. který jezdil mimo trať.

Ve 12. okruhu udělal chybu Gabriel Rodrigo, musel mimo trať a hodně ztratil, jenže španělský Argentinec se zase rychle dotáhl. Pole už zase vodil Acosta před týmovým kolegou Jaumem Masiou. Klání se chýlilo do finále, vedoucí grupa čítala skoro všechny bodující, první třináctku, během závodu se roztrhala, ale pak se zase pole v čele sjelo. A Filip se v něm držel srdnatě, vystoupal až na páté místo! Kdo vyhraje? První skupina se neustále přelévala hlavně na cílové rovince, chvíli jel v čele i Ayumu Sasaki a pak... Antonelli! Japonec se bohužel v posledním okruhu odporoučel k zemi.

Oddělili se Masiá, Acosta a Binder. I když se Pedro s Darrynem snažili, Jaumeho o triumf nepřipravili. Aki Ajo může slavit, první dvě KTM v cíli nesou barvy jeho týmu. Filip dělal, co mohl, ale cílem projel až třináctý.

Darryn Binder po závodě řekl: „V posledním kole mě vzal vítr, snažil jsem se to dohnat, ale nedostal jsem se do slipstreamu. Poprvé na hondě a stupně vítězů!“ A to se ještě dva okruhy před cílem srazil s Rodrigem. Jaké to je být v prvním závodě na pódiu? Pedro Acosta: „Tohle je vyústění mojí tvrdé práce. Nemám, co bych dodal, děkuji všem, kteří mi pomohli!“ První závod na nové motorce v novém týmu? Masiá ho zvládl brilantně. „Vítr byl neuvěřitelný, ale byl jsem silný. Plán, který jsem si předsevzal, jsem splnil,“ řekl šťastný vítěz.

VC Kataru Moto3 2021 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Jaume Masiá KTM Red Bull KTM Ajo 38:29,620 min
2. Pedro Acosta KTM Red Bull KTM Ajo +0,042 s
3. Darryn Binder Honda Petronas Sprinta Racing +0,094 s
4. Sergio García Gas Gas GasGas Gaviota Aspar +0,435 s
5. Gabriel Rodrigo Honda Indonesian Racing Gresini Moto3 +0,880 s
6. Niccolò Antonelli KTM Avintia Esponsorama Moto3 +0,899 s
7. Izan Guevara Gas Gas GasGas Gaviota Aspar +0,965 s
8. Tatsuki Suzuki Honda SIC58 Squadra Corse +2,234 s
9. Kaito Toba KTM CIP Green Power +1,950 s
10. Jason Dupasquier KTM CarXpert PrüstelGP +2,219 s
13. Filip Salač Honda Rivacold Snipers Team +2,345 s

P ořadí MS jezdců po prvn ím závodě : 1. Jaume Masiá 25, 2. Pedro Acosta 20, 3. Darryn Binder 16, 4. Sergio García 13, 5. Gabriel Rodrigo 11... 13. Filip Salač 3...

Zdroje: iSport.cz, Wikipedia, MotoGP.com, MotoGPsport.cz, MotoGP.com Twitter, Nova Sport

Foto: Václav Duška jr.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku