Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motocyklová GP Kataru 2021: Kvalifikaci MotoGP vyhrál Bagnaia v novém rekordu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Nejrychlejšími v kvalifikacích na první podnik letošního mistrovství světa silničních motocyklů byli v jednotlivých kubaturách Fracesco Bagnaia (MotoGP), Sam Lowes (Moto2) a Darryn Binder (Moto3).

73. sezóna MS silničních motocyklů startuje. Prvním podnikem je už tradičně Grand Prix Kataru v Losailu, jejíž hlavní část se koná za umělého osvětlení. Letošní kalendář zatím obsahuje devatenáct podniků. Zasáhla do něj pokračující pandemie covidu-19, takže Velké ceny Argentiny a USA byly odsunuty na neurčito. Místo nich se pojede druhý závod v Losailu (jako GP Dohá) a Portugalsko, které loňskou totálně změněnou sezónu uzavíralo. „Horská dráha“ Algarve v Portimãu ale nadchla... V Termas de Río Hondo začátkem února navíc vypukl požár, který zničil kompletně boxy, tiskové středisko a sídlo ředitelství závodu, prakticky okamžitě se však začalo s opravami.

V Brně se nepojede a nikdo neví, jestli vůbec se tu ještě nejvyšší liga silničních motorek vůbec kdy ukáže. Vedení okruhu se pořádání velkých akcí dobrovolně vzdalo. Na rok 2023 se naopak chystá nová trať v Maďarsku nedaleko města Hajdúnánás u Debrecínu na severovýchodě země. Pravděpodobně přibude i Saúdská Arábie (2024). Pro letošek je rezervou indonéská Mandalika.

V Losailu se uskutečnily už předsezónní testy. Jezdí se zde bez přestávky od roku 2004, noční závody pak počínaje sezónou 2008. Loni se ale nejela nejsilnější a nejprestižnější MotoGP. Program pátečních tréninků 18. ročníku začínal v 11.50 středoevropského času. Na GP Kataru nikdy nechodí moc diváků, ale letos mají smůlu všichni, tribuny zejí prázdnotou.

MotoGP

Marc Márquez si ještě nedoléčil své loňské zranění, zaskakuje za něj loni pravidelný náhradník, kterým je testovací jezdec HRC Stefan Bradl. Lorenzo Savadori, který podepsal Aprilii, v katarských testech nepřesvědčil. Do FP1 (free practice) ale nastoupil. Svou helmou v italské trikolóře vzpomíná na týmového šéfa Fasuta Gresiniho, dvojnásobného mistra světa stopětadvacítek z let 1985 a 1987, který bohužel po takřka dvouměsíčním boji s covidem 23. února v nemocnici v Boloni zemřel. Nakazil se o vánoční svátky. Bylo mu pouhých šedesát...

V prvním tréninku byl ze všech nejrychlejší vicemistr světa z předchozí sezóny Franco Morbidelli (Yamaha Petronas SRT). Sedlá starší specifikaci stroje. Jack Miller poslal svou tovární Ducati Desmosedici GP21 k zemi v poměrně velké rychlosti, ale nic se mu nestalo. Johann Zarco, který jej vystřídal u Pramacu, ale sedlá rovněž „fabrickou“ specifikaci, upadl také. Pol Espargaró, ten letos přestoupil od Lucia Cecchinella do továrního týmu v barvách Repsolu, začal rovněž sezónu pádem. Naštěstí lehkým. I Luca Marini vyzkoušel nedobrovolně tvrdost katarského povrchu. Jede sice spolu s Bastianinim v týmu Esponsorama Racing (tedy bývalé Avintii), ale loga Sky a VR46 nasvědčují, co se se stájí bude dít po letošní sezóně.

Po sedmi a půl minutách třičtvrtěhodinového druhého tréninku zavlála rudá vlajka, z cílové rovinky musely být odklizeny napadané nečistoty. Pauza byla ale jen krátká. Za tmy excelovali jezdci Ducati Miller a „Pecco“ Bagnaia. Pol Espargaró v závěru havaroval už podruhé, tentokrát se spoustou jisker.

Jack Miller okořenil třetí trénink v sobotu odpoledne pádem. Ve finiši kamery zabraly Eneu Bastianiniho, jak traťoví komisaři drží jeho stroj a jezdec odchází. Aleix Espargaró svou aprilii zahodil, letošní model se podařilo odlehčit. Uvidíme, co letos předvede, v prvním volném měření sil byl sice druhý, ale to druhé bylo o dost rychlejší. FP3 ovládl znovu Morbidelli.

Po kvalifikacích slabších kubatur následoval trénink čtvrtý, který se nikam nepočítá, ale slouží k dalšímu nastavení strojů. Johann Zarco dosáhl na cílové rovnice fantastické maximální rychlosti 362,4 km/h, to je neuvěřitelné číslo. Prvenství v FP4 mu ale nakonec vyrval Maverick Viñales. Polu Espargarovi se ještě stihla dramaticky rozvlnit jeho oranžová honda a musel chvíli na umělou trávu... Zajezdil si trochu motokros.

Boj o postup do druhé kvalifikace se rozhořel v šest večer. V MotoGP jdou k desítce pouze první dva nejrychlejší, nikoli čtyři k Top 14 jako v nižších třídách, ale tento formát je nejstarší ze všech. Senzační časy zajížděl obhájce titulu Joan Mir. Pak zaúřadovala senzace jménem Enea Bastianini, ale loňský šampion se vrátil. Jorge Martín zahodil svou šanci v posledním kole. Ne tak Takaaki Nakagami, který se stal nakonec nejrychlejším mužem Q1. „Bestia“ měl tedy smůlu...

Bitvu o nejlepší pozici na startovním roštu mezi továrními týmy Yamaha a Ducati rozsekl Fabio Quartararo v novém absolutním rekordu 1:53,04 min. Jenže Francesco Bagnaia kontroval famózním výkonem 1:52,77 min. To je čas z říše snů. Za Italem se srovnala trojice na strojích se třemi ladičkami: Quartararo, Viñales a... Valentino Rossi. Miller odstartuje pátý, Zarco šestý.

VC Kataru MotoGP 2021 – Kvalifikace (Top 10)
1. Francesco Bagnaia Ducati Ducati Lenovo Team 1:52,772 min
2. Fabio Quartararo Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 1:53,038 min
3. Maverick Viñales Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 1:53,088 min
4. Valentino Rossi Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:53,114 min
5. Jack Miller Ducati Ducati Lenovo Team 1:53,215 min
6. Johann Zarco Ducati Pramac Racing 1:53,286 min
7. Franco Morbidelli Yamaha Petronas Yamaha SRT 1:53,313 min
8. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing Team Gresini 1:53,315 min
9. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:53,490 min
10. Joan Mir Suzuki Team Suzuki Ecstar 1:53,682 min

Moto2

Ital Marco Bezzecchi hned v prvním pátečním tréninku všem ukázal, že s ním budou muset letos počítat v boji o nejvyšší příčky. Ai Ogura naopak jako první v této třídě letos při závodním víkendu havaroval. Takhle si svůj debut ve tříválcové prostřední třídě loňský bronzový medailista z Moto3 určitě nepředstavoval. V této kubatuře zůstal jediným Japoncem, Tetsuta Nagashima se nikde neuchytil.

Druhý trénink vyhrál Sam Lowes. Tým Marca van der Stratena změnil hlavního sponzora, nealkoholické pivo Estrella Galicia 0,0 nahradili francouzští olejáři Elf. Španělé opustili i Moto3, tým, který vedl exmistr světa stopětadvacítek Emilio Alzamora už nestartuje. Soustředí se jen na MotoGP, konkrétně přišli k Suzuki. Peníze dal Marc VDS i italský výrobce nářadí Beta, na strojích jsou tak jeho typické barvy: černé nápisy na oranžovém pozadí. V FP2 jsme viděli jediný pád, havaroval Somkiat Chantra.

Hned v úvodu sobotního tréninku se potkali se zemí Bo Bendsneyder a Jake Dixon. Deset minut před koncem potkal ošklivý highsider Barryho Baltuse (NTS). Belgičan, který vyrostl a přestoupil o kategorii výše, i když v Moto3 loni u Prüstelů ani nebodoval, dopadl nepříjemně na záda, opustil prostředek dráhy po svých. Kamery jej pak ale zabraly, jak si lehá do kačírku a čeká na zdravotníky s nosítky. Skončil ve zdravotním středisku. Těsně před koncem se válel po zemi i Marcos Ramírez. Trénink vyhrál Arón Canet, v kombinovaném měření ale zůstal na čele Lowes ze včerejška.

Do první kvalifikace musel vítěz 5 GP Lorenzo Baldassarri (MV Agusta), který nepostoupil o pouhé tři tisícinky! Šestnáctiletý Baltus do dalšího programu kvůli zraněné levé ruce nezasáhne. Nepříjemně v Q1 spadl Simone Corsi, byť v malé rychlosti, ale zůstal zčásti pod motorkou. Bez problémů však vstal a chodil po svých. Naděje Ramíreze na postup skončily poté, co vlastním tělem přeskočil motorku. Držel si zápěstí pravé ruky. O nejrychlejší čas se přetahovali Fabio di Giannantonio a Celestino Vietti, Fabio byl rychlejší, ale postoupili oba. Spolu s nimi i Chantra a Lorenzo dalla Porta, který na poslední chvíli odsunul mimo Aie Oguru.

Přetahované o pole position dominoval Sam Lowes. Jake Dixon s Xavim Viergem, týmoví kolegové u Petronasu se málem srazili. Xavi už sám až po vypršení časového limitu spadl – a dost tvrdě. Moto2 jely bez zastávky v boxech. Britský exmistr světa supersportů se na čele udržel až do konce. Získá letos konečně vysněný titul? Druhý ale skončil Raúl Fernández, nováček třídy. V první řadě jim sekunduje Bendsneyder, tomu přestup od NTS do SAG Teamu na rám Kalex rozhodně prospěl... Bezzecchiho, Joea Robertse a Remyho Gardnera bychom vpředu čekali, těm patří řada druhá.

VC Kataru Moto2 2021 – Kvalifikace (Top 10)
1. Sam Lowes Kalex Elf Marc VDS Racing Team 1:58,726 min
2. Raúl Fernández Kalex Red Bull KTM Ajo 1:58,866 min
3. Bo Bendsneyder Kalex Pertamina Mandalika SAG Team 1:58,959 min
4. Marco Bezzecchi Kalex Sky Racing Team VR46 1:59,052 min
5. Joe Roberts Kalex Italtrans Racing Team 1:59,168 min
6. Remy Gardner Kalex Red Bull KTM Ajo 1:59,197 min
7. Jake Dixon Kalex Petronas Sprinta Racing 1:59,203 min
8. Fabio di Giannantonio Kalex Federal Oil Gresini Moto2 1:59,241 min
9. Jorge Navarro Boscoscuro MB Conveyors Speed Up 1:59,420 min
10. Celestino Vietti Kalex Sky Racing Team VR46 1:59,439 min

Moto3

Tipovat letos mistra světa nejslabší kubatury čtyřdobých dvěstěpadesátek je sázkou do loterie. Měly by se udělovat i divoké karty, alespoň v evropských závodech. V loňské sezóně kvůli covidu žádné nebyly. Stávající týmy (včetně vyšší třídy Moto2) ovšem musí nasadit třetí jezdce.

Takový debut ve vrcholném šampionátu jako Pedro Acosta by si přál každý. Hned úvodní páteční trénink patřil právě jemu. Ve druhém, už za umělého osvětlení se roztančil na obrubníku, ale incident ustál. Na samém konci volného měření sil spadl loňský juniorský mistr světa FIM CEV Moto3 Izan Guevara (Gas Gas týmu Aspar). V FP2 byl nejrychlejší Kaito Toba.

Jeremy Alcoba uctil Gresiniho památku nápisem vzadu na své bílé helmě s červenými a modrými pruhy. Sobotní trénink začal ve velkém vedru (38 stupňů vzduch, přes padesát dráha) před polednem našeho času. Náš Filip Salač upadl. V pátek se nemohl trefit do nastavení a dnes jeho problémy pokračovaly. Do druhé kvalifikace se nepodíval, jezdilo se obecně pomaleji než včera k večeru. Měření sil vyhrál Sergio García, celkově ale dominoval výše zmíněný Toba.

Čtrnáctka pomalejších z tréninků vyrazila do první kvalifikace v 15:30, kdy už na okruhu svítily reflektory. Riccarda Rossiho ovšem stíhaly technické problémy. Darryn Binder zajel takový čas, že se posledního rychlého kola neúčastnil, nemusel. Salač sice na trať ve finále vyrazil, ale po prvním kole jej odmávl šachovnicový praporek, další už nestihl. Nakonec se ještě zhoršil o dvě místa. obsadil až devátou příčku, což znamená 23. pořadí na roštu. Rossi měl více štěstí, vsadil vše na jednu kartu, porazil Denize Öncü a postoupil jako čtvrtý s Binderem, Romanem Fenatim a Guevarou.

Následoval boj osmnácti jezdců o pole position. Mladší z jihoafrických bratří byl ďábelsky rychlý i zde a necelých šest minut před koncem se dostal do čela výsledkového pořadí, nahradil v něm Tobu. I když se sťukl s Jaumem Masiou. John McPhee a Dennis Foggia se strkali, Ital byl hodně agresivní, ale v Moto3 musíte mít ostré lokty. Toba s Gabym Rodrigem, Carlos Tatay a Max Kofler byli odmávnuti, zbytek zabojoval. Darryn Binder se ještě zlepšil a zítra odstartuje první, vpředu jej doplní famózní nováček Izan Guevara a John McPhee.

VC Kataru Moto3 2021 – Kvalifikace (Top 10)
1. Darryn Binder Honda Petronas Sprinta Racing 2:04,075 min
2. Izan Guevara Gas Gas GasGas Gaviota Aspar 2:04,278 min
3. John McPhee Honda Petronas Sprinta Racing 2:04,358 min
4. Jeremy Alcoba Honda Indonesian Racing Gresini Moto3 2:04,437 min
5. Jaume Masiá KTM Red Bull KTM Ajo 2:04,498 min
6. Kaito Toba KTM CIP Green Power 2:04,673 min
7. Gabriel Rodrigo Honda Indonesian Racing Gresini Moto3 2:04,780 min
8. Sergio García Gas Gas GasGas Gaviota Aspar 2:04,870 min
9. Riccardo Rossi KTM Boé Owlride 2:04,889 min
10. Niccolò Antonelli KTM Avintia Esponsorama Moto3 2:04,959 min
23. Filip Salač Honda Rivacold Snipers Team 2:06,414 min

Zdroje: MotoGPsport.cz, Wikipedia, MotoGP Twitter, MotoGP.com, Nova Sport

Foto: Václav Duška jr.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme