Motor Volvo D13TC Turbo Compound: Využití výfuku
Velká rychlost výfukových plynů tvoří nabídku značné energie, kterou se Volvo rozhodlo využít i k pohonu. Jak?
Třináctilitrový šestiválec D13K Euro VI posloužil jako základ pro jednotku, která dokáže využít energii výfukových plynů a přes mechanickou vazbu jimi pomáhat pohánět klikovou hřídel motoru. V praxi to znamená „zadarmo” až 300 N.m navíc.
Motor označený D13TC (Turbo Compound) zajišťuje, že pro udržení stabilní rychlosti v dálničním provozu (při potřebě malého nebo středního tlaku turbodmychadla) si vozidlo vystačí s menším množstvím paliva. Je to ideální řešení pro dopravce z oblasti dálkové přepravy. Přebytečná energie výfukových plynů se tedy ještě využívá k pohonu motoru pomocí přídavné turbíny (Turbo Compound) ve výfukovém potrubí. Přenos síly na klikovou hřídel se děje přes ozubené soukolí.
Toto však není jediným prvkem nových úprav nazvaných I-save, protože dohromady mají přinést až sedmiprocentní úsporu nafty. Dno pístu motoru D13TC má patentovaný tvar, který zvyšuje účinnost spalování paliva ve válci. Další součásti systému I-save tvoří nové energeticky úsporné zadní nápravy a aktualizovaný systém topografického tempomatu I-see. Celý balíček úpav je určen pro model FH, protože má největší využití v dálkové dopravě.
Motor D13TC odvozený od běžné verze 460 nabízí vedle 338 kW extrémní točivý moment 2600 N.m, novinka je také již dostupná s výkonem 368 kW (500 k) s točivým momentem 2800 N.m. Jde tedy o již zmíněný nárůst 300 N.m bez zvýšené spotřeby paliva.
Nabídka snížení nároků na naftu v nákladní dopravě znamená obrovskou konkurenční výhodu. Platí to ještě více v zemích střední a východní Evropy, ve kterých nákladová položka dopravce na naftu tvoří přibližně třetinu všech výdajů. V případě rostoucí ceny nafty o to více.
„Přizpůsobili jsme každou funkci systému I-save potřebám nákladních dopravců, zvláště těch, kteří běžně najedou více než 120.000 km ročně,” říká Mats Franzén, ředitel pro pohonnou strategii ve společnosti Volvo Trucks a pokračuje: „Čím delší trasa, tím větší potenciální úspora. Agregát D13TC je výkonný, díky němu je jízda velmi úsporná a příjemná.”
Součásti Volvo i-Save
- motor D13TC (Turbo Compound) 460/2600 Nm nebo 500/2800 N.m
- zadní nápravy snižším odporem
- upravená automatizovaná převodovka I-shift s upraveným softwarem pro dálkovou dopravu
- zkrácení doby volnoběhu
- tempomat I-cruise s volnoběžkou I-roll, který upravuje rychlost pro nízkou spotřebu nafty
- čerpadlo posilovače řízení s proměnlivým zdvihovým objemem; n aktualizovaný systém I-See