Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor Volvo D13TC Turbo Compound: Využití výfuku

Ladislav Černý
Diskuze (3)

Velká rychlost výfukových plynů tvoří nabídku značné energie, kterou se Volvo rozhodlo využít i k pohonu. Jak?

Třináctilitrový šestiválec D13K Euro VI posloužil jako základ pro jednotku, která dokáže využít energii výfukových plynů a přes mechanickou vazbu jimi pomáhat pohánět klikovou hřídel motoru. V praxi to znamená „zadarmo” až 300 N.m navíc.

Motor označený D13TC (Turbo Compound) zajišťuje, že pro udržení stabilní rychlosti v dálničním provozu (při potřebě malého nebo středního tlaku turbodmychadla) si vozidlo vystačí s menším množstvím paliva. Je to ideální řešení pro dopravce z oblasti dálkové přepravy. Přebytečná energie výfukových plynů se tedy ještě využívá k pohonu motoru pomocí přídavné turbíny (Turbo Compound) ve výfukovém potrubí. Přenos síly na klikovou hřídel se děje přes ozubené soukolí.

Toto však není jediným prvkem nových úprav nazvaných I-save, protože dohromady mají přinést až sedmiprocentní úsporu nafty. Dno pístu motoru D13TC má patentovaný tvar, který zvyšuje účinnost spalování paliva ve válci. Další součásti systému I-save tvoří nové energeticky úsporné zadní nápravy a aktualizovaný systém topografického tempomatu I-see. Celý balíček úpav je určen pro model FH, protože má největší využití v dálkové dopravě.

Motor D13TC odvozený od běžné verze 460 nabízí vedle 338 kW extrémní točivý moment 2600 N.m, novinka je také již dostupná s výkonem 368 kW (500 k) s točivým momentem 2800 N.m. Jde tedy o již zmíněný nárůst 300 N.m bez zvýšené spotřeby paliva.

Nabídka snížení nároků na naftu v nákladní dopravě znamená obrovskou konkurenční výhodu. Platí to ještě více v zemích střední a východní Evropy, ve kterých nákladová položka dopravce na naftu tvoří přibližně třetinu všech výdajů. V případě rostoucí ceny nafty o to více.

„Přizpůsobili jsme každou funkci systému I-save potřebám nákladních dopravců, zvláště těch, kteří běžně najedou více než 120.000 km ročně,” říká Mats Franzén, ředitel pro pohonnou strategii ve společnosti Volvo Trucks a pokračuje: „Čím delší trasa, tím větší potenciální úspora. Agregát D13TC je výkonný, díky němu je jízda velmi úsporná a příjemná.”

Součásti Volvo i-Save

  • motor D13TC (Turbo Compound) 460/2600 Nm nebo 500/2800 N.m
  • zadní nápravy snižším odporem
  • upravená automatizovaná převodovka I-shift s upraveným softwarem pro dálkovou dopravu
  • zkrácení doby volnoběhu
  • tempomat I-cruise s volnoběžkou I-roll, který upravuje rychlost pro nízkou spotřebu nafty
  • čerpadlo posilovače řízení s proměnlivým zdvihovým objemem; n aktualizovaný systém I-See
Ladislav Černý
Diskuze (3)

Doporučujeme

7. 10. 2019 22:18
Tc motor
Tc bylo použito i na motoru Wright Duplex cyclone pro b-29 nebo Lockheed Constelation. Jo je to chytrý a logicky koncept pro dlouhodobý chod při konstantních otáčkách, který snižuje mernou spotřebu.
24. 7. 2019 09:22
Nějaká novinka???
Co je to za novinku a za senzaci??? Tohle dělalo Volvo už před 18 lety a samo od toho upustilo kvůli složitosti a nákladnosti systému. Model FH D 500 (368 KW) Euro 3. Kvůli tomu musel být montován retarder protože díky tomu byla omezena možnost využití motorové brzdy tzn. jednak váha navíc druhého turba + převodovky k němu přes kterou tlačilo do kliky + váha retarderu. Opravy a díly byly extrémně drahé a málo servisů si s tím dokázalo poradit. Scania to dělala na motorech 470 PS. Turbo přidávalo na výkonu cca 50 koní.
23. 7. 2019 21:23
Turbo Compound
Před mnoha lety se stejným nápadem přišla Scania a uvedla ho do výroby. Dnes už ho asi nepoužívá, snad to Volvu vydrží déle.