Motory V8 rozhodně nejsou passé, GM do nich investuje 854 milionů
Koncern General Motors oznámil investici 918 milionů dolarů do svých továren v USA. Většina půjde na nový spalovací motor s osmi válci.
Zatímco evropské automobilky mluví o ukončení výroby spalovacích motorů a počítají se zákazem jejich prodejů během příštího desetiletí, v zámoří je situace docela jiná. Koncern GM totiž oznámil investici 918 miliard do svých amerických závodů, přičemž většina půjde na nový motor V8.
Na vývoj šesté generace small-block vidlicového osmiválce půjde částka 854 milionů dolarů, tedy zhruba 18,7 miliardy korun. Dalších 67 milionů dolarů (cca 1,4 miliardy) pak GM investuje do podpory produkce elektromobilů, respektive komponent.
Největší částka, celkem 579 milionů dolarů, poputuje do závodu Flint Engine Operations v Michiganu, kde bude probíhat velká část výroby nových motorů V8 - obrábění bloku, klikové hřídele a hlavy. Navíc zde bude probíhat i montáž motoru. Modernizace závodu by měla začít okamžitě, i při stávající výrobě 3,0litrových vznětových šestiválcových motorů.
Celkem 216 milionů dolarů získá závod Bay City, kde bude probíhat primárně výroba vaček a ojnic. Současně však místní závod podpoří obráběním bloku a hlav závod v Michiganu. Závod GM Defiance v Ohiu dostane 55 milionů dolarů, přičemž 47 milionů bude určeno na nový motor V8, zbytek má pomoci s vývojem odlitků pro budoucí čistě elektrické vozy.
Částka 68 milionů pak zamíří do závodu Rochester v New Yorku. Asi 12 milionů bude použito na výrobu sání a palivových lišt pro budoucí motor V8, zbytek bude určen na výrobu chladicích systémů pro baterie čistě elektrických modelů.
O technice nového motoru V8 zatím nevíme nic bližšího, vidlicové osmiválce jsou však napříč nabídkou značek koncernu General Motors velmi populární. Najít je můžeme například v modelech Silverado, Sierra, Escalade, Yukon nebo Tahoe.
Motor V8 však používá i známý sporťák Chevrolet Corvette, který se nedávno představil v hybridní verzi E-Ray. V roce 2028 se však očekává představení již deváté generace, která by měla stále používat spalovací motor. S trochou štěstí tak může jít o zmiňovanou šestou generaci motoru GM small-block V8.