Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motory Volvo Trucks Euro 6: EGR jen částečně

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Technika motorů Euro 6 společnosti Volvo Trucks se od konkurentů významně liší. Největší rozdíl spočívá v systému EGR.

Vrcholu v podobě šestnáctilitrového motoru D16 se točivým momentem blíží třináctilitrový agregát s technologií I-Torque, který používá chlazený systém EGR. Je namířen na nejprodávanější výkonovou verzi v západní Evropě - 338 kW (460 k) a podává úctyhodný točivý moment 2800 N.m již od 900 min-1.

Recirkulace kvůli filtru

Bez chlazené recirkulace výfukových plynů pracují pilotní jednotky D11 a D13, jejichž produkce již začala v září loňského roku. Silnější verzi jsme měli možnost vyzkoušet v reálném provozu (AutoProfi 12/2013). Výhoda nechlazeného systému EGR spočívá v jeho nižší hmotnosti, do motoru se vrací přibližně jen patnáct procent spálených plynů. To prodlužuje životnost motorového oleje, protože jeho účinnost také závisí na množství disperzantů, které jsou schopny zachycovat nečistoty v oleji a udržovat je mimo oběh.

Motory D11 a D13 v zatíženém stavu dokonce systém EGR nevyužívají vůbec. Jeho činnost se vrací v případě volnoběhu a malé zátěže, aby byla dosažena dostatečná teplota pro samovolné vypalování sazí ve filtru pevných částic.

Naftu před katalyzátor

Třináctilitrová jednotka jako jediná obdržela sedmý vstřikovač nafty do výfukového potrubí před katalyzátor. Smysl spočívá v další možnosti zvýšit teplotu ve filtru pevných částic, aby docházelo k jeho regeneraci. Ve stavebním sektoru s velmi kolísavým zatížením motorů jde o výborný prvek k dosažení správné funkce a co nejdelší životnosti zachycovače částic.

U nabídky těžkých motorů (D11, D13 a nastupujícího D16) zachovává společnost Volvo Trucks osvědčený systém pro katalytickou regulaci emisí oxidů dusíku. Systém SCR se při dočišťování emisí velmi osvědčil a vhodně také vyhovuje požadavkům normy Euro 6. Společnost Volvo Trucks navíc vylepšila katalytický povrch jednotky SCR a vstřikovacího systému AdBlue.

Čtyřválec

Samostatnou kapitolu tvoří agregáty určené spíše pro rozvážku, které představuje čtyřválec D5 a šestiválec D8. Nejmenší model FL pohání čtyřválec D5K o objemu 5,1 litru ve dvou výkonových verzích 154 a 176 kW (800 a 900 N.m). D5K tak plnohodnotně zastoupil dřívější šestiválec D7F/176 kW Euro 5.

Obě nové jednotky D5K a D8K používají chlazený systém EGR. Technologické řešení emisí pro motory D5 a D8 tvoří kombinaci systému EGR s chlazením, filtru pevných částic a SCR. Zájemci o silnější pohon v řadě FL mají k dispozici 7,7litrový šestiválec D8K ve variantách 184 a 206 kW (250 a 280). Srovnání se starou jednotkou D7F 260/290 Euro 5 nastal lehký úbytek výkonu, ale točivý moment srovnatelných verzí vzrostl na 950 a 1050 N.m.

Pro 26 tun

Distribuční řada FE dostala šestiválec D8K 250, 280 a 320. Top verze nabízí výkon 235 kW a točivý moment 1200 N.m od 1100 ot./min. „Nové motory splňují nové požadavky Euro 6 a jejich spotřeba paliva je srovnatelná s našimi agregáty Euro 5. Technologické řešení pro splnění požadavků normy Euro 6 je kombinací selektivní katalytické redukce (SCR) a turbodmychadla s proměnlivou geometrií lopatek, chlazeného systému EGR a filtru pevných částic,“ řekl Ruddy Houtmeyers, produktový manažer pro středně těžká vozidla.

Ladislav Černý
Diskuze (0)