Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kulatý přístroj působí dostatečně retro, byť je z tekutých krystalů
Honda CMX1100T Rebel DCT
Na pravé rukojeti najdete tlačítka k ovládání automatické převodovky.
Honda CMX1100T Rebel DCT
35 Fotogalerie

Mototest Honda CMX1100T Rebel DCT: Až moc přívětivý rošťák

Leoš Káňa

Chlapácká Honda CMX1100 Rebel se letos začala prodávat i v praktičtějším provedení Touring s aerodynamickou polokapotáží a kufry.

Honda jako globální výrobce motocyklů se snaží uspokojit požadavky široké škály motorkářů. Proto v jejím výrobním programu najdete roadster inspirovaný stylem „bobber“, pojmenovaný Rebel. Tento název měla již pětistovka z roku 2017 a vzhledem k jejímu úspěchu ani nepřekvapí, že před dvěma roky do tohoto modelu Honda zapracovala řadový dvouválec o objemu 1100 cm3.

Novinkou pro modelový rok 2023 je provedení Touring, a to i s novým lakem Gunmetal Black Metallic. Praktičtější verze je určena jezdcům, kteří chtějí využít veškerý potenciál standardního stroje, ale zároveň požadují možnost pohodlně překonávat větší vzdálenosti a potřebují prostor pro uložení věcí. Proto rebel dostal širokou polokapotáž, upevněnou na vidlici zakrývající i rukojeti.

Ač štítek není příliš vysoký, dobře odvádí vzduch kolem jezdce a nefouká nám ani na ruce. S tímto prvkem i hezky ladí nové pevné zadní boční kufry s horními víky upevněnými pomocí pantů, jež nabízejí 35 litrů úložného prostoru (pravý 16, levý 19 litrů). Vzhledem k jejich aerodynamickému tvaru ale nejsou příliš skladné a například batoh s notebookem se nám do toho většího sotva vešel. Jako celek působí provedení Touring hezky a svým stylem připomíná velké americké silniční koráby.

Skrčené nohy

Jinak tady máme starý dobrý CMX1100 Rebel s rustikálním trubkovým rámem, pohodlným zapuštěným sedlem umístěným jen 700 mm nad vozovkou, širokými řídítky, klíčkem zapalování na levé straně pod bezpřírubovou nádrží, kulatým přístrojem LCD, diodovým světlem a bohužel tak trochu lacině působícím výfukem. Jako na správném bobberu se sedí nízko, což je fajn při nastupování, stání i manipulaci se strojem na místě.

Pozice jezdce by ale mohla být přívětivější. Natažené ruce k podobným strojům patří, ale moc se nám nezamlouvalo ukotvení stupaček. Ty jsou od sedla tak nějak na půli cesty. Ani dost daleko, abychom si mohli natáhnout nohy, ani nízko, abychom je složili pod sebe. Jsou vysoko a blízko, takže máme nohy nepřirozeně skrčené, kolena hodně vysoko a stehna nás tlačí do pupku – bohužel už dávno nejsme vyrýsovaní sportovci.

Poloha zadní nožní brzdy u pravé stupačky nás navíc neustále nutí zvedat špičku, jinak bychom do ní tlačili. Ale umístění stupaček chápeme, celková geometrie umožňuje velkorysé náklony až 35°. S rebelem si tak vychutnáváme nejen příkladnou stabilitu v přímém směru, ale také klikaté silničky.

Video placeholder
Svět motorů (upoutávka s Martinem Vaculíkem) • Auto.cz

Dva v řadě

Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec s osmi ventily, ojničními čepy na klikové hřídeli přesazenými o 270° (charakterem tak připomíná vidlicové dvouválce) a ventilovým rozvodem SOHC zůstal. Jde o stejný agregát, jaký najdete i v enduru Africa Twin. Pro použití v rebelu je však upraven. Dostal větší setrvačník a jiné jsou i časování a zdvih ventilů. Výsledkem je snížení výkonu ze 75 na 64 kW a pokles točivého momentu ze 105 na 98 Nm, ale zase více síly v nízkém spektru otáček. Dvouválec má dostatek temperamentu téměř od volnoběhu, takže se při běžné jízdě stačí pohybovat v rozmezí 2000 až 4000 min-1. Do červeného pole na osmi tisících není potřeba vůbec zasahovat, i v nízkých otáčkách stačí řádně pootočit rukojetí plynu a honda vystřelí vpřed. Navíc si v tomto spektru hezky brumlá a chvěje se, což se snoubí s celkovým vyzněním rebelu. I když musíme také říct, že charakteru vidlicových dvouválců nedosahuje.

Také nám přišlo zvláštní spojení bobberu pro drsné motorkáře s automatickou převodovkou. U naháče bychom ji asi nezvolili, ale v případě cestovatelského provedení Touring smysl dává. Funguje skvěle a není nic příjemnějšího než se s ní brouzdat krajinou a pozorovat okolí. Nemusíte se starat o řazení a dvouspojková šestistupňová skříň vždy zařadí správný kvalt, přičemž otáčky drží nízko – už v padesátce tam kopne šestku.

Potěší i při delších přesunech, kdy přijde vhod také standardní tempomat, ale překvapivě nás okouzlil i při rychlejším tempu. Nahoru řadí téměř neznatelně, při brzdění a podřazování tam posílá kratičké meziplyny. Jezdec se tak může plně soustředit na místo, kde brzdit a kde nasadit do zatáčky. Rebel se sice při zpomalování spoléhá jen na jeden přední kotouč, ale díky jeho průměru 330 mm a čtyřpístkovému třmenu je jeho účinnost dostatečná.

Rebel s jedenáctistovkou, automatem a v provedení Touring je povedený stroj a za cenu 309.900 Kč i dostupný. Chybí mu však větší charisma. Tím, jak dobře funguje, nás ničím zajímavým neupoutal. Svezli jsme se hezky, ale z paměti rychle odešel.

Plusy

  • Slušná cena a bohatá výbava
  • Zátah motoru odspodu
  • Pohodlný a jistý podvozek
  • Přesná převodovka

Minusy

  • Umístění stupaček
  • Málo charismatu
  • Samostatný zámek řídítek
Technické údaje Honda CMX1100T Rebel DCT
Motor čtyřtaktní řadový dvouválec SOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm31087
Vrtání a zdvih (mm) 92 x 81,5
Kompresní poměř 10,1:1
Výkon (kW/min-164/7000
Točivý moment (Nm/min-1)98/5750
Převodovka automatická dvouspojková DCT, 6°
Stálý převod řetěz
Spojka dvě vícelamelové mokré
Startování elektrické
Brzda předníčtyřpístková, jeden kotouč 330 mm
Brzda zadní kotoučová 256 mm
Pneumatiky P a Z 130/70 R18 a 180/65 R16
Rozvor (mm) 1520
Výška sedla (mm) 700
Pohotovostní hmotnost (kg)233
Objem nádrže (l) 13,6
Spotřeba (l/100 km) 5,3
Základní cena (Kč) 289 900
Cena včetně příplatků (Kč) 309 900 Kč