Mototest Suzuki GSX-S1000GX: Silniční expres
Suzuki letos rozšířilo rodinku litrových čtyřválcových motocyklů o model GSXS1000GX. Pod složitým označením se ukrývá známá technika zabalená do stroje stojícího na pomezí klasických cesťáků a cestovních endur.
Aktuálně hned čtyři motocykly japonské značky Suzuki spoléhají na řadový litrový čtyřválec s výkonem 112 kW a točivým momentem 106 Nm – extravagantní katana, naháč GSX-S, cestovní střela GSX-S s přídomkem GT a nejnověji model, který má na konci označení písmena GX. Co si pod tím představit? Výrobce říká, že jde o jakýsi sportovní crossover, tedy zvýšený cestovní motocykl. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde vlastně jen o cesťák GT na vysokých podpatcích, ale změn je na něm podstatně více. Vlastně jde aktuálně o technologickou špičku jednostopých suzuki.
Do výšky
Již na začátku je vidět, že GX je sice postaveno na základech a páteřovém rámu verze GT, ale působí jinak. Není tak nabručené a vypadá civilněji. Patrné je zvýšení celého stroje. Namísto zdvihů 120/130 má GX na obou kolech 150 mm, čímž se světlá výška zvedla ze 140 na 155 mm – můžete tedy vyrazit i do mírnějšího terénu. S protažením předních vidlic se o centimetr zvětšil i rozvor kol, ale to jen detail. Důležitější je, že i díky hutnějšímu sedlu sedí jezdec o 35 mm výš a řidítka jsou zhruba o čtyři centimetry zvednutá a o stejnou hodnotu posunutá dozadu. Při výšce 174 cm se tak sice o zem opíráme špičkami, ale pozice při jízdě je vzpřímenější a mnohem přívětivější. U GT je člověk hodně nakloněn nad řidítky, o něž se celou dobu opírá, což při dlouhých cestách není tak příjemné. A vzhledem k vyšší konstrukci sedla a shodnému ukotvení stupaček nemáte tolik skrčené nohy.
Uvolněnější pozici jezdce odpovídá i čelní štítek s vysokým plexisklem, který lépe rozráží vzduch. Lze ho výškově nastavovat v rozmezí 50 mm. Chrániče rukojetí připomínají nefalšovaná endura. Zrcátka jsou také výš a ukotvená k řidítkům a ne ke kapotáži, která nepůsobí tak agresivně a ve spodní části zcela chybí. GX má diodové světlomety nad sebou (GT vedle sebe), a přestože je předek tvarově trochu rozháraný, nechybí této suzuki originální výraz.

Ranec nastavení
I na slunci krásně čitelný displej je také stejný jako u GT. Jen v okénku u nastavování stroje přibylo k jízdním režimům či kontrole trakce nové políčko pro systém semiaktivního odpružení podvozku, který se také přepíná multifunkčním ovladačem na levé rukojeti. Elektronicky řízené odpružení je propracované. Jezdec si může vybrat jeden ze tří přednastavených režimů (Hard, Medium, Soft), může si tlumiče nastavit podle osobních preferencí (tři úrovně předpětí zadní pružiny) nebo vše nechá na elektronice a jenom dá motorce vědět, zda na ni pojede sám, ve dvou nebo s kufrem. Navíc má Suzuki program SFRC (Suzuki Floating Ride Control), který snižuje pohyb neodpružených hmot. V praxi to znamená, že systém během milisekund upravuje tlumiče tak, aby a motorka zůstala pořád ve stejné pozici nad rozbitým povrchem nebo při zrychlování a brzdění. K tomu umí vnímat kvalitu silnice, tempo či náklony. Takže když letíte rychle s podvozkem nastaveným na soft, tlumiče ztuhnou. A platí to i obráceně – vjedete-li v tvrdém nastavení na rozbitou silnici, podvozek změkne.
Povedený mix
Ve městě nastavujeme měkký podvozek a línější režim motoru C. Pohodově a klidně se proplétáme přeplněnou dopravou. Motorka je komfortní a o kanálech či příčných zpomalovacích pásech nemáme ani potuchy. Na okreskách už můžeme povolit uzdu, ale reakce čtyřválce na plyn je hodně rozvážná, takže nastavujeme nejostřejší režim A. Takhle si litr pamatujeme – břitký, hladový po otáčkách a schopný nás ve vysokém tempu rázně zatlačit do sedla. V nízkých otáčkách přitom umí být přívětivý, kultivovaný a plynule reaguje na povel. Můžete proto klidně a bez cukání popojíždět v koloně nebo se ploužit krajinou – i obousměrné rychlořazení v nízkém pásmu funguje jemně. Při devadesátce na šestku si motor jen přede, pak stačí pootočit rukojetí a vyrazí vpřed.
Pohodlně proplouváme krajinou a říkáme si, že za řidítky GX bychom na cestách klidně strávili celý den. Ale určitě bychom zvolili střední nastavení tlumičů. Podvozek je v něm ještě stále komfortní, a navíc přidává vyšší pocit jistoty. Chvilku zkoušíme i režim Hard. Změna je velká, motorka nám připadá až moc tvrdá. U sportovnějšího GT by nám nevadil, ale u cestovnějšího a pohodovějšího GX je už moc.
Suzuki GSX-S1000GX je velmi příjemný univerzální stroj, který potěší široké spektrum motorkářů. Umí být jemný, přívětivý, bezpečný a zároveň jezdci dopřeje i slušnou dávku adrenalinu.
Plusy
- Komfortní podvozek
- Pohodlná pozice za řídítky
- Bohatá elektronická výbava
- Charakteristika motoru
Minusy
- Vyšší sedlo
Technické údaje Suzuki GSX-S1000GX | |
Motor | čtyřtaktní řadový čtyřválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Vrtání a zdvih (mm) | 73,4 x 59,0 |
Kompresní poměr | 12,2:1 |
Výkon (kW/min-1) | 112/11 000 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 106/9250 |
Převodovka | 6° nožní s rychlořazením |
Sekundární převod | řetěz |
Startování | elektrické |
Brzda přední | čtyřpístková, dva kotouče 310 mm |
Brzda zadní | kotoučová 250 mm |
Pneumatiky P a Z | 120/70 ZR17 a 190/50 ZR17 |
Rozvor (mm) | 1470 |
Výška sedla (mm) | 845 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 232 |
Objem nádrže (l) | 19 |
Spotřeba (l/100 km) | 6,2 |
Základní cena | 376 900 Kč |