Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Honda NX500
Honda NX500
Honda NX500
Honda NX500
44 Fotogalerie

Mototest Honda NX500: S novou identitou

Leoš Káňa

Letos nám Honda jako novinku naservírovala střední cestovní enduro NX500. V podstatě jde o lehce upravené předchozí CB500X s novým designem přední kapotáže a technologickými novinkami.

Na první pohled působí úplně jinak, přesto toho má nová Honda NX500 s předchůdkyní CB500X hodně společného. Je totiž postavena na shodném rámu svařeném z 35mm kosočtvercových ocelových trubek a rozvor kol zůstal 1445 mm. Známá nám je také přední inverzní 41mm vidlice Showa s možností nastavení předpětí pružin nebo dvojice brzdových kotoučů s průměrem 296 mm, do nichž se zakusují axiálně ukotvené třmeny Nissin.

Shodná je i zadní kyvná vidlice. Lehce poladěný je jen centrální tlumič, který nabízí pět stupňů nastavení předpětí. A zachován zůstal i řadový čtyřdobý dvouválec s celou výfukovou soustavou. Ze zdvihového objemu 471 cm3 dává výkon 35 kW dostupný při 8600 min-1 a maximum točivého momentu 43 Nm je k dispozici při 6500 min-1, takže na NX500 mohou i nadále jezdit držitelé řidičského oprávnění A2, tedy od 18 let.

Seznam novinek

Do roku 2024 motor vstupuje se standardně dodávaným systémem HSTC, který reguluje trakci zadního kola pro větší klid a jistotu jezdce. Systém porovnává otáčky předního a zadního kola a v případě zjištění jeho prokluzu omezí vstřikování paliva, čímž plynule sníží točivý moment. Systém HSTC může jezdec podle svého přání zcela vypnout.

S touto první novinkou je spojen i přepínač trakce T na levé rukojeti. A vedle něj na nás koukají v noci podsvícená tlačítka pro ovládání nového multifunkčního systému. Jeho základem je 5“ přístrojový displej TFT, který lze přepínat mezi čárovým, kruhovým a jednoduchým zobrazením. Čitelnost displeje je velmi dobrá i na přímém slunci a potěší konektivita systému s mobilními telefony prostřednictvím aplikace Honda RoadSync. Jezdec si tak může na displeji pouštět pokyny navigace nebo přes bluetooth a headset telefonovat a poslouchat v helmě muziku. Jedinou výtku máme k titěrným tlačítkům na rukojeti, do nichž se v rukavici hůře trefuje.

Přední část ještě zdobí nová, hranatější kapota, která působí dobrodružnějším dojmem. Kolem chladiče je širší, směrem nahoru se v oblasti předních blikačů výrazně zužuje, aby se u větrného štítku (je mnohem vzpřímenější) opět rozšířila. Proti předchůdkyni jí chybí zobáček pod reflektorem, který je nově plně diodový. Podle výrobce má před stroj vrhat širší kužel světla, takže zlepšuje viditelnost v zatáčkách. V noci jsme ale nejezdili, takže nemůžeme posoudit.

Pohodlí a pohoda

Jinak vlastně NX500 jezdí tak, jak jsme byli zvyklí u CB500X po poslední modernizaci. Vzhledem k tomu, že zadní část převzalo NX z předchozího modelu, je štíhlé sedlo opět 830 mm nad vozovkou a krásně z něj na zem dosáhne i jezdec s výškou 174 cm. Pozice s mírně pokrčenými koleny je uvolněně vzpřímená. Po chvilce jízdy se nám v paměti začíná připomínat předchozí CB500X. S motorkou se lehce manévruje a při jízdě je hbitá. Honda se ve městě lehce proplétá kolonami, v zatáčkách se ochotně překlápí z jedné strany na druhou a plexištítek chrání řidiče i při rychlé jízdě na dálnici.

Řadový dvouválec si stále libuje v nízkých otáčkách a zprostředkovává velmi slušný zátah již od 2000 min-1. Po rozjezdu tak stačí rychle přeřadit na šestku a na ni zvládnete jezdit i po městě. V padesátce si motor brumlá v tempu 2500 min-1 a ochotně reaguje na sebemenší pohyb pravačky. Za obcí stačí pootočit plynovou rukojetí a honda vyrazí svižně vpřed. Ani není potřeba podřazovat, protože například na čtyřku se zrychlování neuspíší. Vylepšená řídicí jednotka by měla zlepšovat akceleraci, ale rozdílu jsme si nevšimli. Spotřeba zůstala na stejně nízké úrovni odpovídající údajům výrobce.

Podobné je to i s revidovaným nastavením odpružení, které souvisí s novými koly. Ta již nemají sedm paprsků, ale pět zdvojených, čímž honda na hmotnosti ušetřila 800 gramů na předním a 700 gramů na zadním kole. Podvozek je stále příjemně komfortní a výborně tlumí nerovnosti na silnici i v lehčím terénu.

A skvělá zpráva na závěr. Modernější a vybavenější NX500 se prodává za 174.900 Kč, což je stejná částka, kterou Honda chtěla za CB500X v roce 2022. V nabídce je i spousta doplňků, které lze dokoupit jednotlivě nebo ve čtyřech přednastavených paketech: Adventure, Travel, Urban nebo Comfort. Testovaný stroj měl navíc paket Urban se zadním 38litrovým kufrem a hlavním stojanem za 23.290 Kč.

Plusy

  • Uvolněný posez
  • Zátah motoru odspodu
  • Nízká spotřeba
  • Propojení s mobilem

Minusy

  • Cukání při ubrání a přidání plynu
  • Titěrná tlačítka pro listování v multimediálním systému
Honda NX500: Základní technické údaje
Motor čtyřtaktní řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3471
Kompresní poměr 10,7:1
Výkon (kW/min-1)35/8600
Točivý moment (Nm/min-143/6500
Převodovka 6° manuální
Sekundární převod řetěz
Startování elektrické
Brzda přední dvoupístková, dva kotouče 296 mm s ABS
Brzda zadní kotoučová 240 mm s ABS
Pneumatiky P a Z 110/80 R19 a 160/60 R17
Rozvor (mm) 1445
Výška sedla (mm) 830
Pohotovostní hmotnost (kg) 196
Spotřeba paliva (l/100 km)3,6
Objem nádrže (l)17,5
Základní cena (Kč) 174 900