Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MS ve fotbale je za rohem. S těmito autobusy Mercedes cestovaly národní týmy v roce 1974

Dominik Kovář
Diskuze (1)

Mistrovství světa ve fotbale startuje již za několik dní. Jak se jednotlivé národní týmy přesouvaly během šampionátu před téměř půl stoletím?

Největší sportovní událost letošního roku začíná dvacátého listopadu v Kataru. O místě konání a komplikacích s tím spojenými se toho napsalo už dost, Mercedes však blížící se akci využívá ke vzpomínce na svůj speciální autobus, který vozil fotbalisty během Mistrovství světa v roce 1974 v Západním Německu.

V moderní éře se mistrovství světa účastní 32 zemí. V roce 1974 se turnaje zúčastnilo pouze 16 týmů. Mercedes tehdy dodal autobusy O 302 všem národním týmům. Základem byla žlutá barva, kterou doplnily barvy jednotlivých zemí. Na zadním okně měl každý z autobusů maskoty tehdejšího šampionátu “Tip a Tap”, zatímco na střeše byly vlajky zemí.

Vybavení autobusu by se dnes pravděpodobně neslučovalo se zásadami profesionálních sportovců. Každé sedadlo mělo vlastní popelník a v zadní části autobusu se nacházel výčep piva. Klimatizace udržovala týmy v příjemném prostředí a hudba byla zaručena pomocí stereo Blaupunkt s kazetovým magnetofonem.

Červeno-oranžový potah sedadel je jakousi symbolikou stylu sedmdesátých let minulého století. Každé sedadlo zvlášť má potah hlavové opěrky a každý hráč měl v autobusu přidělené místo.

Mercedes-Benz O 302 se vyráběl od roku 1965 a byl prvním autobusem, který nabízel již zmíněnou klimatizaci. Do roku 1976, kdy výroba autobusu O 302 skončila, se vyrobilo více než 32 tisíc kusů. Autobus měl k dispozici čtyři řadové šestiválcové vznětové motory s výkony od 93 do 176 kW (126 až 240 koní).

Domácí tým nakonec celý šampionát vyhrál, když ve finále porazil národní tým Nizozemska 2:1. Jednalo se o druhý triumf Německa na mistrovství světa. Předpokládáme, že pípa v autobuse na zpáteční cestě do hotelu dostala zabrat.

Po turnaji se všechny autobusy O 302 vrátily do běžného provozu. Pro Mercedes tak bylo téměř nemožné dohledat originální kousky a tak zvolili jednodušší cestu - autobus, který se nachází v muzeu, je přesnou replikou originálu z roku 1974.

Dominik Kovář
Diskuze (1)

Doporučujeme

18. 11. 2022 11:50
Len aby sme boli v obraze
V tom čase sa výroba autobusov radu Š11 stále ešte len rozbiehala. Väčšina autobusov používaných u nás boli prastaré Š706RTO a z nedostatku nových Š11 aj poľské verzie RTO vyrábané pod značkou Jelcz..K tomuto stavu vyzerá uvedený autobus Mercedes ako stroj z iného sveta...