Může přesáhnout 600 milionů! Vítězné Ferrari 250 LM z Le Mans míří do aukce
Aukční dům RM Sotheby's připravuje prodej posledního ferrari, jež během dvacátého století vyhrálo v Le Mans. Továrna na něj navázala až v roce 2023.
Velká rivalita Ferrari a Fordu je jedním z nejvýznamnějších milníků motoristického sportu šedesátých let. Americký automobilový gigant se tehdy pustil do boje s malou, avšak výrazně zkušenější italskou továrnou Ferrari. Američanům se vítězstvím prototypů GT40 povedlo ukončit nadvládu Ferrari trvající od začátku toho desetiletí, ale jen málokdo si dnes vzpomene, že Italům se na předchozí vítězství povedlo navázat až v loňském roce 2023.
Když totiž Ferrari oficiálně oznámilo návrat do Le Mans s novým prototypem 499P, všichni opravdoví fanoušci legendární čtyřiadvacetihodinovky začali spekulovat, zda se továrně povede velký comeback. Nejnovější závodní speciál skutečně uspěl a odvezl si do domovského Maranella další pohár, s nímž automobilka v jednom z nejnáročnějších vytrvalostních závodů znovu zvítězila po dlouhé pauze od roku 1965.
V tom roce si nejrychlejší vozy se vzpínajícím se plnokrevníkem ve znaku odvezly zlatou, stříbrnou i bronzovou medaili. Vítězným vozem se stalo Ferrari 250 LM se startovním číslem 21, které pro soukromou stáj North American Racing Team pilotovala posádka Masten Gregory, Jochen Rindt a Ed Hugus. Poslední vítězné ferrari z Le Mans tak nepochybně je významným sběratelským artiklem, který až doposud stál v muzeu.
Právě teď se však pro nejbohatší sběratele historických aut na světě objevila jedinečná příležitost, při níž si jej mohou koupit do své garáže. Oficiální muzeum amerického závodního okruhu Indianapolis Motor Speedway se jej rozhodlo uvolnit ze své kolekce a nabídnout na veřejném trhu prostřednictvím aukčního domu RM Sotheby’s.
Ferrari 250 LM s číslem šasi 5893 je šestým z celkem 32 vyrobených exemplářů a díky vítězství v Le Mans je tím nejdůležitějším. Muzeum okruhu v Indianapolis jej koupilo už v únoru 1970, jen krátce po návratu vozu z vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně. Dodnes si vůz dochoval i originální dvanáctiválec i převodovku, takže o jeho autenticitě nemůže být nejmenších pochyb. Se stejnou techniku vyhrál v Le Mans.
Snad ani není překvapením, že nový majitel z tuhle exkluzivitu zaplatí pořádnou sumu peněz. Aukční dům RM Sotheby’s uvádí, že očekává prodejní cenu přesahující 25 milionů eur, tedy více než 631 milionů korun.