Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari a Le Mans: Slavné vítězství 1965 a triumf po 58 letech v roce 2023

Ferrari 250 LM
Ferrari 250 LM
Ferrari 250 LM
Ferrari 250 LM
13 Fotogalerie
Jan Faltýsek

Včera, v neděli 11. června 2023, Ferrari vyhrálo Le Mans. Bylo to po celých 58 letech! Pojďme si tedy připomenout dnes již předposlední vítězství Italů v Le Mans.

V roce 1965 dosáhl vůz Ferrari jednoho z nejznámějších vítězství v historii 24hodinového závodu Le Mans. Bylo to šesté po sobě jdoucí vítězství Ferrari v Le Mans a sedmé v posledních osmi letech. Pro Maranello to byl jeden z nejvýznamnějších okamžiků, kdy se navzdory silné konkurenci ze strany nových Fordů GT40 podařilo získat první místo.

Ferrari a Ford: Rivalita století

Ford byl tehdy nováčkem na scéně Le Mans, ale nebyl rozhodně připraven jít do boje bez zbraní. Do závodu vstoupil s 11 vozy, včetně nového monstrózního 7,0litrového GT40, s řidiči jako byli Phil Hill, bývalý mistr světa Ferrari, a Chris Amon, který o dva roky později vedl tým Ferrari F1.

V reakci na to se na startovní čáře postavilo 11 Ferrari. Mezi nimi byl nový model 330 P2 z Maranella, řízený obhájcem mistrovství světa Ferrari F1, Johnem Surteesem, stejně jako starší P1 a 250 LM, které vstoupily do závodu s podporou soukromých vlastníků.

Nepředvídatelný závod

Závod se vyvíjel nepředvídaným způsobem. Nejprve se do vedení dostal Ford, ale kvůli vysoké spotřebě paliva byly oba vozy GT40 nuceny zajet do boxů po pouhé hodině jízdy.

Ferrari převzalo vedení a po třech hodinách bylo prvních pět míst obsazeno právě vozy z Maranella. Po sedmé hodině byly všechny vozy GT40 mimo hru kvůli problémům s motorem a převodovkou, zatímco všechna Ferrari stále pokračovala v závodě.

Různé modely, stejný výsledek

I když se zdálo, že Ferrari má vítězství v kapse, potýkalo se s problémy s novými brzdovými kotouči u modelu P2. Tyto problémy posunuly starší a pomalejší vozy Ferrari nahoru v pořadí.

Po 24 hodinách závod skončil a šachovnicová vlajka se rozvlnila nad vozem Ferrari 250 LM týmu NART, když Gregory a Rindt dokončili své 348. kolo - pět kol před dalším 250 LM vedeným francouzským soukromníkem. Na třetím místě skončilo belgické 275 GTB. Bylo to Ferrari 1-2-3, a to se třemi nepředvídanými modely Ferrari.

Video placeholder
Poslední kolo Le Mans 1965 • Zdroj: mscheeres

Důležitost spolehlivosti a historický význam

Vítězství Ferrari v roce 1965 zdůraznilo důležitost spolehlivosti ve 24hodinovém závodu Le Mans. Ačkoliv byla síla a rychlost vozu GT40 ohromující, nakonec to byla odolnost a vytrvalost Ferrari, která rozhodla.

Tento závod také ukázal, jak často Le Mans přináší překvapení. I přes obrovské úsilí a investice do projektu Ford GT40, bylo Ferrari, které překvapivě zvítězilo, a to se svým starším a méně výkonným modelem 250 LM.

Závod v roce 1965 byl pro Ferrari posledním celkovým vítězstvím v Le Mans po dobu minimálně 58 let. To činí z tohoto vítězství jedno z nejvýznamnějších v historii automobilky.

Výsledky Le Mans 1965

Jedná se o pozoruhodné výsledky závodů, které ukazují silnou dominanci Ferrari, jež obsadilo čtyři z prvních šesti míst. První místo získal tým North American Racing Team s řidiči Jochen Rindt, Masten Gregory a Ed Hugus, kteří dokončili závod s obrovským počtem 348 kol na modelu Ferrari 250 LM.

Porsche také ukázalo svou konkurenceschopnost, když se dvěma svými vozy obsadilo 4. a 5. místo, oba vozy dokončily více než 320 kol. Je také hodno poznamenat, že tým Owen Racing Organization, s ikonickými řidiči Grahamem Hillem a Jackiem Stewartem, se dostal do první desítky s vozem Rover-BRM Turbine, což ukazuje na širokou škálu vozů, které se zúčastnily těchto závodů.

PoziceŘidičiTýmVůzPočet kol
1Jochen Rindt, Masten Gregory, Ed HugusNorth American Racing TeamFerrari 250 LM348
2Pierre Dumay, Gustave GosselinPierre DumayFerrari 250 LM343
3Willy Mairesse, Jean BlatonEcurie FrancorchampsFerrari 275 GTB340
4Herbert Linge, Peter NockerPorsche System EngineeringPorsche 904/6336
5Gerhard Koch, Anton FischhaberPorsche System EngineeringPorsche 904/4 GTS325
6Dieter Spoerry, Armand BollerScuderia FilipinettiFerrari 250 LM324
7Pedro Rodriguez, Nino VaccarellaNorth American Racing TeamFerrari 365 P2320
8Jack Sears, Dick ThompsonShelby American Inc.Shelby Cobra Daytona Coupe304
9Jean de Mortemart, Regis FraissinetIso Prototipi BizzariniIso Grifo A3C304
10Graham Hill, Jackie StewartOwen Racing OrganizationRover-BRM Turbine284

Závěrem je patrné, že závody byly vyvážené a napínavé, s velkým množstvím účastníků a různých typů vozů. Závodění bylo řemeslo spojené se strategií a výdrží, které jsou potřeba k dosažení úspěchu v automobilových závodech.

Vítězství po 58 letech v roce 2023

Ferrari vyhrálo první závod 24 hodin Le Mans po 58 letech. Zvítězil vůz AF Corse 499P Hypercar s číslem 51, který řídili Alessandro Pier Guidi, James Calado a Antonio Giovinazzi.

Závodní bitva s vozem #8 Toyota Gazoo Racing skončila necelé dvě hodiny před koncem, když Ryo Hirakawa narazil s vozem Toyota GR010 do zdi, poškodil přední a zadní křídlo a ztratil několik minut.