Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Může stát Lada z osmdesátých let milion? Může! A na prodej je v USA...

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Lada VFTS Sport patřila v osmdesátých letech k hvězdám závodních tratí v tehdejším východním bloku. Ve Spojených státech amerických se i proto jedná o raritu, za níž si její majitel nechá pořádně zaplatit.

Lada VFTS Sport vznikla v osmdesátých letech dvacátého století na základech sériového sedanu 2105 a podobně jako Škoda 130 LR odpovídala předpisům pro tehdejší skupinu B.

Exteriér lehce přes čtyři metry dlouhého soutěžního speciálu se od sériového modelu odlišoval díky absenci obou nárazníků a za pomoci výrazného rozšíření předních i zadních blatníků. Další viditelné odlišnosti představuje spoiler pod přídí a aerodynamické prvky usměrňující proudění vzduchu kolem horní hrany zadní okna a nad zadní hranou zavazadlového prostoru.

Pod kapotou byl u většiny vozů postavených v osmdesátých letech uložen atmosférický čtyřválec o objemu 1,6 litru s dvojicí karburátorů, který byl naladěn na výkon 118 kW při 7000 min-1 a točivý moment 165 N.m při 5500 min-1. Tyto hodnoty mířily na kola zadní nápravy prostřednictvím čtyřstupňové převodovky.

V závislosti na použitých převodech se mohla rychlost závodního sedanu s hmotností okolo 930 kg pohybovat až okolo 192 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h zabrala 8,4 s.

Lada VFTS Sport patřila k pravidelným účastníkům Poháru míru a přátelství a za jejím volantem se objevovali v soutěžích i na okruzích českoslovenští jezdci. Pro jejich potřeby byly vozy ze sériových sedanů 2105 přestavovány v Metalexu.

Dnes patří u nás i v řadě dalších států bývalého východního bloku tento automobil mezi poměrně populární u jezdců, startujících v závodech historiků. Ceny v Evropě se mohou pohybovat i okolo půl milionu Kč.

Ve Spojených státech amerických je ovšem Lada VFTS Sport raritou s nádechem časů, kdy byl prezidentem Ronald Reagan, který v roce 1983 prohlásil Sovětský svaz za Říši zla. I díky tomu zde může být cena prakticky dvojnásobná oproti evropskému trhu.

Důkazem je exemplář, který je v současnosti umístěn ve Wellingtonu na Floridě a je prostřednictvím webu Craigslist nabízen k prodeji za 40.000 amerických dolarů (zhruba 1.085.000 Kč).

Za tuto částku si zájemce o dnes již klasický závodní automobil odveze domů VFTS Sport z roku 1987, která byla podle prodejce kompletně zrenovována na jaře loňského roku a nyní má pod kapotou čtyřválec převrtaný na objem 2,0 l a spojený s pětistupňovou manuální převodovkou.

Původ vozu zmíněn není, ale nápis Bodnár Motor na čelním skle naznačuje, že tato VFTS Sport vděčí za svou současnou podobu specialistům na závodní vozy značka Lada, sídlícím v Maďarsku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
11. 2. 2017 20:06
Re: To někoho zajímá? Žigul pro pohár
100 000,- Kčs bez daně pro jezdce I. výkonnostní třídy a pro ZO AMK Svazarmu, když dostali povolení. Jinak nebyla na prodej.
Někdy kolem roku 1980, Lada 1600 MTX A2-1600. Postavena podle homologace 21015. Karoserie 21011 + motor 2106.
Jo a nic se nepřevrtávalo, jiná převodovka je také nesmysl. Ta homologace ze SSSR byla závazná. U okruhových vozů Lada docházelo pří otáčkách nad 8000 k roztržení litinového setrvačníku, ale homologace neumožňovala použití jiného materiálu.
11. 2. 2017 19:56
Re: Lady v Exotických zemích
to na prodejní úspěch opravdu nevypadá.
11. 2. 2017 19:54
Re: To někoho zajímá? Žigul pro pohár
kde by se v Zemích míru a přátelství vzal soutěžní vůz světového formátu, když po silnících jezdilo to co jezdilo? Žigul byl v podstatě vrchol všeho snažení, ale ani jeho úprava nebyla bez problémů. Na spoustu dílů byly potřeba valuty/devizy a s těmi byl problém.
Navíc v ČSSR se veškeré dění na okruzích odehrávalo ve třídách od 1000 do 1600. V soutěžích od 600. To na žádné výkony nebylo.
Avatar - KANKUNEN
9. 2. 2017 14:13
Re: To někoho zajímá? Žigul pro pohár
Dobře , že už je ta doba pryč a Fabia R5 je top i v evropské konkurenci.
Avatar - Barrichello
9. 2. 2017 13:23
Re: To někoho zajímá? Žigul pro pohár
Ten 500 konový špičkový speciál stál hádám asi tak 10x tolik. Tady v Metalexu vzali sériovej žigul, sundali s z toho nárazníky, vyházeli vnitřek, dali tam klec a nutné vybavení pro závod, rozšířily blatníky, převrtali motor, dali jinou převodovku, zavšení a brzdy a hurá.

Kolik to asi mohlo stát >:D