Na prodej je část rotačního motoru z Mercedesu C111. Ale je to skutečně originál?
Na aukčním serveru eBay lze koupit ledacos. Výjimkou nejsou ani části z havarovaných letadel či jiné diskutabilní artefakty. Také v tomto případě se jedná o unikátní nabídku. Nejde o dražbu, ale o možnost přímé koupě. Jejím předmětem jsou dvě hlavní části rotačního motoru typu Wankel, a sice rotor s ozubeným pastorkem a jeho takzvaný rotor housing. Tedy vlastně převedeno do řeči pístových motorů válec.
Za třista tisíc korun
Prodávající se sídlem ve Weinstadtu v Německu uvádí, že předmět je zasílán ze Stuttgartu a nabízí je za částku 12.000 eur nebo 13.600 dolarů, tedy přes 306.000 korun.
Dále je uvedeno, že se jedná o originální součástky pro Mercedes-Benz C111, který se však sériově nikdy nevyráběl. Spolu s částí Wankelova motoru prodávající údajně poskytne také technickou dokumentaci k motoru, vše originál Mercedes-Benz. I ta je prezentována v přiložené obrazové části na eBay. Dále je zde vyobrazen model C111, který ovšem v ceně zahrnutý není.
Nabízí se otázka, zda se opravdu jedná o originální součástky do motoru C111. Bohužel z dostupných zdrojů toto nelze s jistotou určit. Součástky mohou pocházet přímo z C111, nebo se může jednat o náhradní díl, který zcela jistě existoval, neboť C111 bylo celkem intenzivně testováno. Bylo to v době, kdy Mercedes-Benz stejně jako jiné značky stále věřil v budoucnost rotačního motoru typu Wankel.
Jenže Mercedes-Benz to s rotačními motory myslel opravdu vážně, takže ještě před představením C111 intenzivně testoval menší třímotorový motor M50F v modelu SL (W113) a údajně s ním najezdil přes 68.000 km, a to od června do října 1968. Od roku 1971 se vyráběla modernější řada SL R107, přičemž i do její karoserie zabudovali Němci rotační motor Wankel. Konkrétně KE 413, který se vyznačoval čtyřmi rotory.
To se pak přímo nabízí otázka, zda má inzerovaná část rotačního motoru skutečně původ v C111, a ne třeba v řadě W113. Jenže i v tomto případě jde o velmi obtížně zjistitelnou věc.
Tři, ale i čtyři rotory
Mercedes-Benz C111 bylo kupé s motorem uprostřed a nahoru výklopnými dveřmi ve stylu původního Mercedesu 300 SL „Racek“. C111 vznikla ve čtyřech sériích, ovšem rotační Wankelův motor poháněl pouze první dvě charakteristické svým oranžovým nátěrem. U druhé navíc později rotační motor nahradil vznětový agregát, který se přetavil také do třetí řady. Čtvrtá řada C111 dostala zážehový osmiválec. Navíc třetí a čtvrtá série mají výrazně aerodynamicky řešenou karoserii, což první dvě řady neměly.
Pokud zůstaneme u první a druhé série, tak celkem údajně vzniklo 16 aut. První řada dostala v roce 1969 třírotorový rotační Wankelův motor, druhá řada z roku 1970 dokonce čtyřrotorový. Právě z těchto aut má pocházet ona část motoru nabízená na eBay.
Pokud zůstaneme u motoru C111, tak Mercedes jej označoval jako M950F. Toto označení se používalo pro třírotorový i pro pozdější čtyřrotorový. Oba měly totiž shodný objem 600 cm3, čili celkový objem činil 1,8, respektive 2,4 litru. Menší motor poskytoval nejvyšší výkon 210 kW, větší dokonce 260 kW.