Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je část rotačního motoru z Mercedesu C111. Ale je to skutečně originál?

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Na německé eBay se prodává rotor a rotor housing motoru Wankel, údajně pocházející z Mercedesu C111. Ihned se vyrojily spekulace, zda se jedná o originál.

Na aukčním serveru eBay lze koupit ledacos. Výjimkou nejsou ani části z havarovaných letadel či jiné diskutabilní artefakty. Také v tomto případě se jedná o unikátní nabídku. Nejde o dražbu, ale o možnost přímé koupě. Jejím předmětem jsou dvě hlavní části rotačního motoru typu Wankel, a sice rotor s ozubeným pastorkem a jeho takzvaný rotor housing. Tedy vlastně převedeno do řeči pístových motorů válec.

Za třista tisíc korun

Prodávající se sídlem ve Weinstadtu v Německu uvádí, že předmět je zasílán ze Stuttgartu a nabízí je za částku 12.000 eur nebo 13.600 dolarů, tedy přes 306.000 korun.

Dále je uvedeno, že se jedná o originální součástky pro Mercedes-Benz C111, který se však sériově nikdy nevyráběl. Spolu s částí Wankelova motoru prodávající údajně poskytne také technickou dokumentaci k motoru, vše originál Mercedes-Benz. I ta je prezentována v přiložené obrazové části na eBay. Dále je zde vyobrazen model C111, který ovšem v ceně zahrnutý není.

Nabízí se otázka, zda se opravdu jedná o originální součástky do motoru C111. Bohužel z dostupných zdrojů toto nelze s jistotou určit. Součástky mohou pocházet přímo z C111, nebo se může jednat o náhradní díl, který zcela jistě existoval, neboť C111 bylo celkem intenzivně testováno. Bylo to v době, kdy Mercedes-Benz stejně jako jiné značky stále věřil v budoucnost rotačního motoru typu Wankel.

Jenže Mercedes-Benz to s rotačními motory myslel opravdu vážně, takže ještě před představením C111 intenzivně testoval menší třímotorový motor M50F v modelu SL (W113) a údajně s ním najezdil přes 68.000 km, a to od června do října 1968. Od roku 1971 se vyráběla modernější řada SL R107, přičemž i do její karoserie zabudovali Němci rotační motor Wankel. Konkrétně KE 413, který se vyznačoval čtyřmi rotory.

To se pak přímo nabízí otázka, zda má inzerovaná část rotačního motoru skutečně původ v C111, a ne třeba v řadě W113. Jenže i v tomto případě jde o velmi obtížně zjistitelnou věc.

Tři, ale i čtyři rotory

Mercedes-Benz C111 bylo kupé s motorem uprostřed a nahoru výklopnými dveřmi ve stylu původního Mercedesu 300 SL „Racek“. C111 vznikla ve čtyřech sériích, ovšem rotační Wankelův motor poháněl pouze první dvě charakteristické svým oranžovým nátěrem. U druhé navíc později rotační motor nahradil vznětový agregát, který se přetavil také do třetí řady. Čtvrtá řada C111 dostala zážehový osmiválec. Navíc třetí a čtvrtá série mají výrazně aerodynamicky řešenou karoserii, což první dvě řady neměly.

Pokud zůstaneme u první a druhé série, tak celkem údajně vzniklo 16 aut. První řada dostala v roce 1969 třírotorový rotační Wankelův motor, druhá řada z roku 1970 dokonce čtyřrotorový. Právě z těchto aut má pocházet ona část motoru nabízená na eBay.

Pokud zůstaneme u motoru C111, tak Mercedes jej označoval jako M950F. Toto označení se používalo pro třírotorový i pro pozdější čtyřrotorový. Oba měly totiž shodný objem 600 cm3, čili celkový objem činil 1,8, respektive 2,4 litru. Menší motor poskytoval nejvyšší výkon 210 kW, větší dokonce 260 kW.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)