Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na Škodu 1500 se zapomnělo. Co byla zač studie z éry embéčka?

David Bureš
Diskuze (28)
Automobil navržený Milanem Strejčkem si dnes pamatují jen znalci. V nabídce měl doplnit menší 1000 MB.

Začátek šedesátých let byl v Mladé Boleslavi ve znamení finalizace příprav na zahájení sériové výroby napjatě očekávané Škody 1000 MB, která i z celoevropského pohledu patřila mezi nejmodernější auta své éry. Jakmile bylo embéčko, interně nazývané „novým osobním vozem“ (NOV), hotové, mohlo se začít pracovat i na dalších projektech. A jedním z nich byl větší model střední třídy, který by se vlastně stal nástupcem Škody 1200.

První návrhy vznikly v polovině šedesátých let, kdy se interně řešilo, jakou koncepci novinka vlastně nabídne. Zatímco embéčko použilo v té době moderní koncepci s pohonem zadních kol a motorem vzadu, u většího automobilu střední třídy se počítalo spíše s klasickou koncepcí, tedy motorem vpředu a pohonem zadních kol. Prvotní návrhy ale zvažovaly i motor uložený podélně před přední nápravou s pohonem předních kol nebo dokonce koncepci z 1000 MB. Až na poslední nápad se přitom počítalo s rozvorem 2.550 mm, zatímco pod kapotou měly pracovat nově vyvinuté agregáty o objemu 1,2 litru a 1,5 litru. Zatímco první měl objem 1236 cm3 a výkon asi 49 kW, druhý z objemu 1498 cm3 nabízel zhruba 62 kW.

Vedení nakonec ukázalo na klasickou koncepci, která měla v očích Škodovky vlastně jedinou výraznou nevýhodu. A tou byla nutnost použití jiných komponentů než v 1000 MB, což by zvýšilo vývojové i výrobní náklady. Jinak ale bylo toto řešení považováno za ideální kompromis, bylo při jízdě stabilní, nabízelo slušnou stoupavost za různých podmínek nebo bezpečné zpomalování. Konkurence z řad západních značek navíc tehdy potvrzovala, že klasická koncepce je ve střední třídě skutečně nejlepší řešení. Práce tak mohly začít ve velkém.

Mezitím už se pracovalo na tom, jak by taková Škoda mohla vypadat. A právě jedním z návrhů je i Škoda 1500 (podle uvažovaného motoru o objemu 1,5 litru) v přiložené fotogalerii. Tato studie vznikla v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV), který se takovými projekty zabýval. Jmenovitě se jednalo o dílo designéra Milana Strejčka, který později nakreslil i skici krátce zvažovaného terénního auta s motorem Tatra.

V ÚVMV vzniklo několik návrhů různých karosářských variant, vedle liftbacku byla zhotovena i vize kombíku nebo kupé. Z papíru k reálnému modelu nakonec dospělo auto s výklopnou zádí, které na jaře 1966 bylo postaveno v podobě makety v měřítku 1:1. Ta samozřejmě nebyla pojízdná, postavená byla na dřevěné kostře s panely z polystyrenu. Uvnitř ale nechyběla sedadla a dokonce ani maketa palubní desky. Později podobným způsobem vznikla i maketa kombi. Výsledek ale nebyl moc pohledný, lehce připomínal Wartburg 353 a hlavně působil neforemně, což si uvědomil i autor a později návrh snížil o výrazných osm centimetrů.

Pro případnou realizaci Strejček předvídal použití ocelové karoserie. Zavěšení mělo být nezávislé, vpředu s trojúhelníkovými rameny, vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, zatímco vzadu s lichoběžníkovými rameny. Brzdy měly být vpředu kotoučové, zatímco vzadu bubnové. Poháněná byla zadní náprava.

Automobil měl být dlouhý asi 4.270 mm a široký 1.600 mm, výška se po korekci snížila z 1.400 mm na 1.320 mm. Rozvor činil 2.550 mm, jak se počítalo od začátku. Auto mělo podle odhadu vážit zhruba 975 kilogramů, přičemž nabízelo prostor pro pět osob a 520 litrů objemu zavazadlového prostoru.

Další historie se ale dílo navržené Milanem Strejčkem nedočkalo. Ve AZNP totiž dali přednost vlastním návrhům, jmenovitě výtvorům Josefa Brokeše, které byly dále rozvíjeny v rámci projektu Škoda 720. Nakonec ale i ty musely být přepracovány, protože na Škodě střední třídy později začalo pracovat italské designérské studio Italdesign Giorgetta Giugiara. Bohužel ani toto dílo se nedočkalo realizace v podobě sériového modelu, projekt Škoda 720 byl nakonec ukončen bez sériového výsledku, jak jsme psali třeba zde. Do nastupující doby normalizace se automobil střední třídy zkrátka nehodil. A ani na jeho dokončení nebyly potřebné finance.

David Bureš
Diskuze (28)
7. 8. 2018 20:25
Re: Ako že model strednej triedy?
Embecka bola nizsia stredna. mimochodom, dnes je polo velke ako kedysi golf
Avatar - wakantanka
21. 7. 2017 08:33
Re: Něco ukazovat dnešním dětem
Sorry, akože technika mohla byť sebelepšia, ale design karosérie je aj v dobovom merítku výnimočne nepodarený. Nemusím vám obom starešinom hádam pripomínať čo už produkovala (nie prototypy ) vtedajšia konkurencia.
21. 7. 2017 00:43
Re: Něco ukazovat dnešním dětem
Tú predstavu máš dosť skreslenú aj ty. V tej dobe a aj predtým v Škode vznikali aj vydarené návrhy s dobrou úrovňou techniky a dizajnu. Nepripisuj neschopnosť tvorcov dobe.
20. 7. 2017 13:35
Re: Něco ukazovat dnešním dětem
Ano, nemají představy o stavu techniky v této době. Z pohledu ní tohle nebyl marný pokus - auto bylo nebývale prostorné atd.

Vzpomínám si na výstavu historie Škodovky ke 100. výročí na zahradě Trojského zámku v Praze. Tenkrát byla Škoda pod VW jen pár let. A zajímavé bylo, že tam mohl člověk těsně přistoupit i k nejstarší Luarince z r. 1905 (Voituretě) i k dalším stařičkým autům, ale všechny prototypy s motory vepředu ze 60-ých, 70-ých a 80-ých let byly obehnané provazy - jako jediné z celé velké plochy! Jakoby se "někdo" bál, aby je lidi neviděli. Pro všechny, kdo ta léta prožili, byly tyhle prototypy neznámé a mohli je poprvé vidět! V těch letech se na něco takového čekalo - Š105,120 se už neměly narodit a narychlo se narodily.

Já vím, ty prototypy tehdy nebyly dotažené do konce, ale byla to těžká doba - mnohé bylo diktováno z Moskvy.
20. 7. 2017 12:39
Re: libovka
No v době vzniku oba jmenované vozy byly ještě hudbou budoucnosti.