Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na světě už jezdí 20 milionů CNG vozidel, poptávka po plynu roste

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
Celosvětová poptávka po stlačeném zemním plynu (CNG) a zkapalněném zemním plynu (LNG) vzrostla mezi roky 2008 až 2013 o 220 %na 30,1 miliardy metrů krychlových.

Na světě již jezdí 20 milionů CNG vozidel, v roce 2009 to bylo zhruba deset milionů vozidel. Na mezinárodní konferenci to řekl výkonný ředitel Evropské asociace pro zemní plyn a biometan v dopravě (NGVA Europe) Lennart Pilskog.

"CNG zažívá celosvětově velký rozmach. Evropská unie počítá se 160 miliony eur (asi 4,4 miliardy Kč), které budou investovány do infrastruktury CNG stanic v EU," uvedl Pilskog. Dodal, že návrh směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva přímo nařizuje státům EU zajistit veřejně přístupnou infrastrukturu pro dodávku CNG s přesnými vzdálenostmi mezi čerpacími stanicemi, které umožní provoz vozidel na CNG na celém území EU, a určitého počtu čerpacích stanic umístěných v městských aglomeracích.

Evropská plynárenská asociace Eurogas uvádí, že spotřeba CNG v Evropě se může do roku 2035 zvýšit až sedminásobně. Podle německé energetické agentury DENA vzrostla poptávka po CNG již loni v první polovině roku meziročně o 60 %.

V ČR na stlačený zemní plyn jezdí více než 6.700 vozů, největší vozové parky společností v Česku mají 500 až 700 CNG vozidel. CNG se stále více využívá v organizacích a firmách. Spotřeba CNG pro automobily se v loňském roce v Česku zvýšila meziročně o 44 % na zhruba 22 milionů metrů krychlových. Za posledních pět let se ztrojnásobila.

Nejčastějším důvodem pořízení CNG vozidel je podle člena představenstva firmy E.ON Jiřího Šimka velké snížení nákladů na provoz. Cena CNG je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě.

Problémem CNG je ale nedostatečně rozšířená síť veřejných plnicích stanic. V České republice je v provozu 52 veřejných plnicích stanic na CNG, v březnu zahájí provoz nejméně dvě další. Do konce letošního roku by mohlo být v ČR v provozu až 90 plnicích stanic.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (6)
20. 2. 2014 15:54
Re: cena
Yop... Celé je to o spotřební dani..
Dávám bolševikovi 5-7 let a daň bude výrazně stoupat.
Skutečnou výhodou oproti ostatním palivům je pouze realtivní jednoduchost výroby tohoto paliva.
20. 2. 2014 12:31
Re: cena
par let bych tomu jeste dal, pak natom nasolej spotrebku a voala, statni dluh bude minulosti >:D
Avatar - Hittman
20. 2. 2014 11:59
cena
Jsem zvědavý, kdy poroste i cena LPG a CNG nahoru....aut přibude a pak na to stát a prodejci "šlápnou" a cena poletí nahoru ;-\
20. 2. 2014 11:39
Re: Jak je to s ekologií
ano plyn je dobrej a fandim mu, ale ty blbosti okolo elektra co kazdy druhy pise jsou nuda :-)

jakej problem s baterkama? baterky se recyklujou a tim ze se jedna o velke baterky tak se to neda snadno obchazet jak u monoclanku ktere drtiva vetsina lidi spatne vyhazuje do smiseneho odpadu, vpodstate veskery svetovi velky autobatere jsou mensi zlo nez vsechny ty male monoclanky co bohuzel casto konci prave mimo recyklacni postupy ;-) opravdu si nekdo mysli ze si treb Toyota dovoli jen tak vyhodit pouzite a vymenene baterie treba z jejich hybridu? nejen ze by je to stalo prestiz a povest, ale ono by to prone bylo i nevyhodne financne a kazda takova zrecyklovana baterie jim dokonce vydela ;-) firmy co vyrabeji baterie jsou dokonce ochotne si pouzite baterie svazet z jinych kontinentu protoze je to financne velice vyhodnej business ;-)

a ohledne zateze dobijeni, obnova verejne el. rozvodne site se deje celosvetove a problem to fakt neni, s timhle strasi lidi jen ti co maj potrebu za kazdou cenu hledat nejake nevyhody na tom co se jim nelibi, a to anis by si zjistili jak je to veskutecnosti :-) energeticke spolecnosti po celem svete se sami zasazujou oto aby elektromobily pribejvali, oni dobre vedi ze se jim to zaplati a vydelaj neskutecny penize ;-) i proto se pod zastitou nekterych energetickych spolecnosti dari rozjizdet projekty OLEV ;-) a do doby nez bude elektromobil aktualni alespon co se treba 10-15% zastoupeni tyce tu budou davno silnice takto vybavene a takto stavene, minimalne v tech rozvynutejsich castech sveta, kam EU zatim radit urcite muzem :-!
Avatar - 3_diamanty
20. 2. 2014 11:34
20 miliov CNG nie je ziadne velke cislo
ved tolko aut sa preda za rok v Cine...

takze z hladiska celosvetovych poctov aut jazdiacich po nasej planete je to uplne smiesne cislo .... cakal som ze tych CNG setrilkov jazdi podstatne viac v pomere k ostatnym autam.... 20 milionov je nic....