Náhradní baterie pro Nissan Leaf stojí skoro 5 tisíc liber (172.500 korun)
Dobře víme, že s bezemisním provozem elektromobilů to není tak horké, jak se na první pohled zdá. Kysličník uhličitý přece do ovzduší vypouštějí zvířata i lidé, silniční vozidla pak nevyjímaje, lhostejno na jejich druhu a pohonu. Dalším problémem je pořizovací cena, hatchbacky nižší střední třídy stojí dvoj- až trojnásobek oproti svým zážehovým a vznětovým kolegům. Síť dobíjecích stanic zatím není úplně dostatečná ani jinde v Evropě, natožpak u nás. A dojezd se pohybuje v reálných podmínkách mezi zhruba 100-140 km, nehledě k číslům dle norem, která udávají výrobci. Pokud jedete po dálnici a využíváte klimatizaci či topení a máte puštěné rádio, je akční rádius pouze dvouciferný.
Jedinou výhodou jsou tak nízké náklady na samotný provoz. Jenže i servis se může prodražit, pokud třeba potřebujete vyměnit baterie. Nissan prodává svůj Leaf s elektromotorem o výkonu 80 kW v České republice aktuálně za 715.300 korun. Na lithium-iontové články o kapacitě 24 kWh dává záruku pět let, avšak omezenou 100.000 km. Je totožná v celé Evropě a měla by stačit, s elektromobilem přece jen nikdo nejezdí dlouhé trasy jako s turbodieselem. Kapacita se však samozřejmě léty a častým dobíjením snižuje, takže co potom, když dojde k jejímu výpadku a záruka už uplynula?
Pak nezbude nic jiného než výměna. Nikde jinde než ve značkovém servisu vám ji pochopitelně neprovedou. Problém je ten, že v Albionu si za ni Nissan účtuje 4.920 liber, tedy 172.500 korun. A to ještě zákazníkům vrací tísícovku (tedy v přepočtu 35 tisíc korun) za starou. U nás za tyto peníze koupíte skoro nové miniauto, případně Dacii v základní výbavě.
Jak se k tomu staví samotná automobilka, respektive její odpovědní zaměstnanci za kanálem La Manche? Naopak velmi pozitivně. Paul O'Neil, manažer Nissan Motor GB pro elektromobily, podle Autocaru řekl: „Nissan očekává, že většina řidičů Leafu nebude nikdy muset vyměnit svou baterii. Nahradili jsme zatím pouze tři z 30 tisíc Leafů prodaných v celé Evropě od uvedení na trh! Máme velkou důvěru v dlouhověkost technologie našich článků, ale jsme rádi, že můžeme poskytnout další záruky rostoucí komunitě majitelů Leafu a rozptýlit tak mýty kolem cen baterií.“
Připomeňme, že Leaf byl zvolen evropským Vozem roku 2011 jako druhý Nissan a čtvrtý japonský automobil v této anketě, další dva tituly patří konkurenční Toyotě.