Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Náhradní baterie pro Nissan Leaf stojí skoro 5 tisíc liber (172.500 korun)

Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
Nissan Leaf
32 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (71)
Elektromobily jsou sice protěžovány jako auta minimálně zatěžující životní prostředí, ale jejich provoz není zrovna nejlevnější.

Dobře víme, že s bezemisním provozem elektromobilů to není tak horké, jak se na první pohled zdá. Kysličník uhličitý přece do ovzduší vypouštějí zvířata i lidé, silniční vozidla pak nevyjímaje, lhostejno na jejich druhu a pohonu. Dalším problémem je pořizovací cena, hatchbacky nižší střední třídy stojí dvoj- až trojnásobek oproti svým zážehovým a vznětovým kolegům. Síť dobíjecích stanic zatím není úplně dostatečná ani jinde v Evropě, natožpak u nás. A dojezd se pohybuje v reálných podmínkách mezi zhruba 100-140 km, nehledě k číslům dle norem, která udávají výrobci. Pokud jedete po dálnici a využíváte klimatizaci či topení a máte puštěné rádio, je akční rádius pouze dvouciferný.

Jedinou výhodou jsou tak nízké náklady na samotný provoz. Jenže i servis se může prodražit, pokud třeba potřebujete vyměnit baterie. Nissan prodává svůj Leaf s elektromotorem o výkonu 80 kW v České republice aktuálně za 715.300 korun. Na lithium-iontové články o kapacitě 24 kWh dává záruku pět let, avšak omezenou 100.000 km. Je totožná v celé Evropě a měla by stačit, s elektromobilem přece jen nikdo nejezdí dlouhé trasy jako s turbodieselem. Kapacita se však samozřejmě léty a častým dobíjením snižuje, takže co potom, když dojde k jejímu výpadku a záruka už uplynula?

Pak nezbude nic jiného než výměna. Nikde jinde než ve značkovém servisu vám ji pochopitelně neprovedou. Problém je ten, že v Albionu si za ni Nissan účtuje 4.920 liber, tedy 172.500 korun. A to ještě zákazníkům vrací tísícovku (tedy v přepočtu 35 tisíc korun) za starou. U nás za tyto peníze koupíte skoro nové miniauto, případně Dacii v základní výbavě.

Jak se k tomu staví samotná automobilka, respektive její odpovědní zaměstnanci za kanálem La Manche? Naopak velmi pozitivně. Paul O'Neil, manažer Nissan Motor GB pro elektromobily, podle Autocaru řekl: „Nissan očekává, že většina řidičů Leafu nebude nikdy muset vyměnit svou baterii. Nahradili jsme zatím pouze tři z 30 tisíc Leafů prodaných v celé Evropě od uvedení na trh! Máme velkou důvěru v dlouhověkost technologie našich článků, ale jsme rádi, že můžeme poskytnout další záruky rostoucí komunitě majitelů Leafu a rozptýlit tak mýty kolem cen baterií.“

Připomeňme, že Leaf byl zvolen evropským Vozem roku 2011 jako druhý Nissan a čtvrtý japonský automobil v této anketě, další dva tituly patří konkurenční Toyotě.

Vstoupit do diskuze (71)