Náklady na servis? Nejdražší bývají německé prémiové značky, naznačuje Consumer Reports
Koupě auta nebývá nikdy levná sranda, jeho dlouhodobý servis však představuje další náklady, se kterými je potřeba počítat. A to zejména v případě ojetin.
Náklady na údržbu jednotlivých modelů různých značek se přitom mohou diametrálně odlišovat, jak ostatně ukazuje i nedávný průzkum magazínu Consumer Reports. Ten se zaměřil na porovnání cen několika relativně běžných oprav, za pomoci RepairPal vytvořil cenový průměr a následně se podíval po modelech, které průměr výrazně překračují.
Zajímavostí přitom je, že se nejčastěji jedná o vozy německých prémiových automobilek. Téměř v každém srovnání nejdražších oprav se totiž vysoko nad průměrem pohybuje některý z modelů automobilek Audi, BMW, Mercedes nebo Porsche. Několikrát se ale objevil i Lexus a malým překvapením může být přítomnost automobilky Nissan, vždy šlo ale o model GT-R.
Skvělou ukázkou rozdílu v průměrných cenách opravy u prémiových německých modelů přitom může být například servis startéru. Zatímco průměrná cena se pohybovala okolo 630 dolarů, u Audi RS5 se vyšplhala na 2.708 dolarů. O moc lépe na tom ale není ani Mercedes GL63 AMG (2.695 USD) nebo Porsche Panamera (1.376 USD).
Obrovský rozdíl v průměrné ceně se však objevuje také u výměny tlumiče a pružiny. Zatímco průměr se pohybuje okolo 937 dolarů, u Porsche Panamera se cena vyšplhala na 4.808 dolarů. Jenže ani to nebylo maximum. S cenou 5.867 dolarů totiž Nissan GT-R ukazuje, že je sice relativně dostupným supersportem, ale jeho údržba rozhodně neodpovídá běžnému Nissanu.
Ne ve všech případech však musí být ceny tak extrémní. Například výměna rozvodového řemene se v USA pohybuje cenově průměrně okolo 140 dolarů, u prémiového hybridního sporťáku BMW i8 vyjde na 481 dolarů. A u malého SAV BMW X1 na 541 dolarů. Jedná se však o nejnižší ceny z téměř celého srovnání.
Výměna vodní pumpy by se měla průměrně pohybovat okolo 710 dolarů, průměr však nejvýrazněji překonává Lexus RX450h, kde tato oprava vyjde na 2.749 dolarů. Levná sranda to však není ani u Nissanu GT-R (2.340 USD) nebo Audi RS7 (2.028 USD).
Jistě, jedná se o průzkum vycházející z cen v USA, přesto se jedná o skvělou připomínku, proč si před koupí nového či ojetého vozu důkladně zkontrolovat i ceny náhradních dílů a práce v servisu. V případě koupě ojetiny se však vyplatí i důkladnou prohlídka před koupí, která může všechny velké investice přinejmenším výrazně oddálit.