Nástupce Mazdy 6 konečně i v Evropě. Model 6e má čínské kosti
Komfort na palubě bude hlavním lákadlem elektrického liftbacku Mazda 6e. Slibuje dlouhý dojezd i a v jedné z verzí i 200kW nabíjení.
Nejeden fanoušek značky Mazda oplakal konec výroby „šestky“, která coby prostorný kombík a elegantní sedan ve své třetí, poslední generaci existovala mezi léty 2012 a 2024. Jednu dobu se spekulovalo o tom, že přijde nástupce s řadovými šestiválci a pohonem zadních kol, sdílející techniku s SUV CX-60, ovšem nic takového se nestalo.
Mazda 6 přesto nástupce má – odhalil se čerstvě na autosalonu v Bruselu pod názvem 6e. Písmenko prozrazuje jedno prvenství – novinka je prvním elektromobilem Mazdy na evropském trhu, který má vlastní platformu. MX-30 totiž svůj technický základ sdílí se spalovací CX-30.
Kde jsou ty čínské kosti? Mazda 6e je evropskou verzí modelu EZ-6, která se představila na pekingském autosalonu v dubnu 2024. Je to výsledek spolupráce Mazdy s čínskou státní automobilkou Changan. Od ní pochází i platforma s názvem EPA1.
Protože je design známý již tři čtvrtě roku, vyzdvihněme jen detaily, jako svítící rámeček přední masky, linku zadních světel napříč celou šířkou zádě, nebo fakt, že jde o liftback, nikoliv sedan. Na voze je také vidět, že se designéři opravdu snažili zamaskovat výšku vozu, danou tlustou podlahou nesoucí baterii.
Dojezd až 552 km
Baterie může mít 68,8 nebo 80 kWh kapacity, což znamená dojezd na jedno nabití až 479, resp. až 552 km. Elektromotor v obou případech pohání zadní nápravu, a to výkonem 258 koní (190 kW) v případě menší baterie a 245 koní (180 kW) v případě větší baterie. Nejvyšší točivý moment je v obou případech 320 Nm, zrychlení na stovku je do 8 sekund a maximální rychlost je 175 km/h.
Nabíjecí výkon až 200 kW zvládne nabít menší baterii z 10 na 80 % v ideálních podmínkách za 22 minut. Větší baterie se nabíjí výrazně pomaleji – výkonem až 95 kW to z 10 na 80 % trvá 45 minut. Jak říkají technická data, která najdete na konci článku, každá z baterií má jiné chemické složení. Maximum nabíjení střídavým proudem je u obou verzí 11 kW a přední i zadní osvětlení mají funkci indikace stavu nabití.
Tisková zpráva zmiňuje ideální rozložení hmotnosti 50:50, víceprvkovou zadní nápravu či naladění řízení, odpružení a rotace vozu kolem svislé osy tak, aby to řidiči bylo příjemné. Elektricky výsuvný spoiler na zádi se aktivuje v 90 km/h; je to možné udělat i manuálně.
Interiér bude k mání ve dvou provedeních. Verze Takumi nabídne umělou kůži v béžové nebo černé barvě, varianta Takumi Plus nabídne béžovou kůži Nappa kombinovanou se semišem.
„Je inspirovaný japonským konceptem ‚ma‘, který zdůrazňuje jednoduchost a otevřený prostor“, stojí v tiskové zprávě. Konkrétně to znamená bohatý prostor pro nohy předních i zadních cestujících – připomeňme, že stejně jak je pro Čechy důležitý kufr a pro Francouze dojezd na jedno natankování, v Číně to je prostornost pro nohy na zadních sedačkách – dále prosklenou střechu a prémiové materiály.
Za zmínku stojí „plovoucí“ středový tunel s loketní opěrkou a odkládacími přihrádkami, bezdrátovou nabíječkou mobilu i držáky nápojů, ale bez ovladače infotainmentu. Všechno včetně klimatizace se ovládá skrz centrální displej o úhlopříčce 14,6“. „Pokročilé ovládání hlasem a gesty zjednodušuje ovládání,“ ujišťuje tisková zpráva. Na výběr bude z devíti evropských jazyků.
Rozšířená realita i prémiové audio
Řidič má před sebou 10,2“ displej coby přístrojový štít a k mání bude také head-up displej nabízející rozšířenou realitu. Zobrazuje data opticky ve skutečné scenérii před vozem a umožňuje také nastavit, co a jak se bude zobrazovat. Automobilka se však nepochlubila fotografií, jak vypadá.
Dotykový panel mají k dispozici i pasažéři vzadu. Mohou na něm ovládat zadní zónu třízónové klimatizace, zavírat či otvírat roletu prosklené střechy či posouvat pravou přední sedačku, když vůz stojí.
K mání bude také audiosystém SonyPRO se 14 reproduktory, ambientní osvětlení nabízející 64 barev či systém sledování zadních sedaček, který kamerami monitoruje tento prostor a výstup ukazuje na centrálním displeji. Při vystupování z vozu také zazní varování, že vzadu sedí děti, aby se nestalo, že je tam roztržitý řidič zapomene.
Z elektronických zajímavostí stojí za zmínku několik režimů pro specifické situace. Režim pro odchod z vozu na krátkou chvíli udrží nastavenou teplotu ve voze např. pro situaci, kdy v něm necháte zvíře či dítě, a na displeji zobrazí zprávu, že se brzy vrátíte. Režimy pro dlouhý a krátký odpočinek patřičně upraví pozici sedačky a osvětlení vozu zvenčí i zevnitř a mohou se hodit např. v situaci, kdy při nabíjení sedíte v autě.
Mód pro myčku auta sklopí zrcátka, vypne automatické stěrače a zavře okna, režim soukromého hovoru odpojí mobil od palubního systému, a konečně režim pro čerstvý vzduch otevře řidičovo okno a aktivuje čištění vzduchu v klimatizačním systému.
Standardem je také 9 airbagů a armáda jízdních asistentů a hlídačů, jak je u nových aut běžné. Ceník zatím na světě není, čeká nás však ještě zhruba půlrok, než se vůz letos v létě objeví v evropských showroomech.
Mazda 6e - Základní technická data | ||
6e | 6e Long Range | |
Elektromotor | synchronní s permanentními magnety, pohon zadních kol | |
Nejvyšší výkon a točivý moment | 190 kW (258 k)/320 Nm | 180 kW (245 k)/320 Nm |
Dojezd (WLTP) | 479 km | 552 km |
Spotřeba (WLTP) | 16,6 kWh/100 km | 16,5 kWh/100 km |
Zrychlení 0-100 km/h | 7,6 s | 7,8 s |
Nejvyšší rychlost | 175 km/h | |
Baterie | 68,8 kWh, 240-438 V, LFP, 480 kg | 80 kWh, 211-417 V, Li-ion NMC, 480 kg |
Nabíjení AC | 11 kW, 8 h (10-80 %) | 11 kW, 9 h 30 min (10-80 %) |
Nabíjení DC | 200 kW, 22 min (10-80 %) | 95 kW, 45 min (10-80 %) |
Délka × šířka × výška | 4.921 × 1.890 × 1.491 mm | |
Rozvor náprav | 2.540 mm | |
Rozchod předních/zadních kol | 1.620/1.630 mm | |
Objem zavazadelníku | 330/1.074 l | |
Délka × šířka × výška zavazadelníku | 1.052 × 943 × 432 mm | |
Přední zavazadelník | 70 l | |
Provozní/nejvyšší hmotnost | 2.027/2.387 kg | 2.028/2.387 kg |
Nejvyšší hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu | 1.500/750 kg | |
Základní cena | v ČR zatím nestanovena |