Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Navigace v autě (1. díl): vestavěné navigační systémy

Ondřej Láník
Diskuze (9)
První mapa České republiky s plným pokrytím a podrobnou navigací nás přivedla k tématu navigačních systémů v autě. První část seriálu zaměříme na základy navigačních systémů a na to, co nabízejí samotní výrobci automobilů.

První mapa České republiky s plným pokrytím a podrobnou navigací nás přivedla k tématu navigačních systémů v autě. První část seriálu zaměříme na základy navigačních systémů a na to, co nabízejí samotní výrobci automobilů.

Na úvod trochu teorie a názvosloví. GPS, neboli globální polohový systém (Global Positioning System), je družicový pasivní dálkoměrný systém jehož pomocí lze určit polohu přijímače na Zemi, což využívají také navigační přístroje v automobilu.

Systém GPS tvoří síť družic, kroužících na přesně specifikovaných oběžných drahách a vysílajících speciální různorodé kódované informace. Tyto informace přijímá uživatel pomocí speciálního přístroje - přijímače GPS, který informace zpracovává a na jejich základě vypočítává okamžitou pozici uživatele. Termín pasivní značí, že uživatel GPS informace pouze přijímá a nemůže je, alespoň tedy primárně, vysílat dál (zprostředkovaně např. přes systém kombinující GPS s mobilním telefonem ano), resp. GPS přijímač sám nic nevysílá. Pod pojmem dálkoměrný se skrývá princip určování polohy, který spočívá v určování vzdálenosti uživatel-družice na základě rozdílu času vyslání a příjmu signálu.

Vestavěné navigační systémy

Tyto navigační systémy jsou již pár let příplatkovou výbavou luxusních automobilů a s přibývajícími roky se elektroničtí navigátoři postupně dostávají také do dostupnějších vozů.

Přístroje o velikosti autorádia, případně o málo větší, poskytují v autě informace o nejbližších odbočkách, dokáží vypočítat nejrychlejší či nejkratší trasu k cíli. Vyspělé systémy, poskytující tzv. „dynamickou navigaci“, dovedou přijímat informace z pozemního vysílání o aktuální dopravní situaci a pak vedou řidiče místy s nejmenším provozem na silnici (funguje například v Německu). Vedle GPS přijímače je navigační systém vybaven mechanikou na mapové CD-ROM nebo DVD disky, na nichž jsou uloženy informace o silniční (uliční) síti daného státu (území). Jednodušší a levnější systémy jsou vybaveny monochromatickým textovým displejem, na kterém je jednoduchou grafikou naznačen směr další jízdy, odbočení a vzdálenosti k místu odbočení. Dražší systémy jsou dodávány s LCD displejem, na němž může být aktuální poloha vozu zobrazována nad podrobnou mapou.

Pro případ zastínění GPS signálu se u dokonalejších systémů přebírá rychlost jízdy přímo z vozidla současně se změnou směru jízdy (palubní gyroskop). V případě chybného odbočení nebo neplánované objížďky dokáží přístroje přepočítat navigační trasu a navigovat opět po nejvýhodnější trase k cíli. Systém počítá s nadjezdy, podjezdy, kruhovými objezdy, umí vyhledávat podle adresy, najde nejbližší restaurace, hotely parkoviště a převážně zvládá také hlasovou navigaci.

Výhodou je komfortní ovládání, nově doplňované, u nejvyspělejších systémů, promítáním informací pomocí head-up-displeje na čelní sklo, do zorného pole řidiče. Možnost vedení místy s nejmenší hustotou provozu (u dynamických navigací), na území států s podporou dynamické navigace.

Nevýhodou se stává závislost na dostupnosti mapových disků, protože tam kde zatím není mapové pokrytí k dispozici, se na displeji pohybuje automobil po prázdné obrazovce (v tom lepším případě). K nevýhodám bychom mohli počítat také vyšší pořizovací ceny a to jak u přístrojů samotných, tak i mapových disků na CD-ROM. Cenově náročný je taktéž upgrade map po několika letech od zakoupení přístroje. Se zavedením prvních navigací ve Škodovkách před lety vznikl černý trh s těmito přístroji, takže v době kdy se jich příliš mnoho neprodalo, navíc hrozilo velké riziko, že vám velký displej s drahým přístrojem někdo zcizí.

V České republice se s automobilovou navigací již několik let setkáváme také v automobilech Škoda, která dodává ve vozech navigační systémy značky Blaupunkt. Díky investici ŠkodaAuto vzniklo CD s mapou ČR pro navigaci Blaupunkt, podle internetových stran ŠkodyAuto je v současné době k dispozici rozšířená digitální mapa ČR, která obsahuje kromě detailních map všech krajských měst i podrobné zmapování prakticky všech silnic a sídel středočeského, plzeňského, karlovarského a ústeckého kraje, včetně názvů ulic, dopravního značení a případně i číslování domů. Na plné pokrytí mapy, zejména ve východních regionech ČR se ještě čeká. Mapa připravená ve spolupráci se společnostmi TeleAtlas, CEDA a Loca Agency je dostupná ve všech modelových řadách Škody (od 46 tisíc Kč do cca 77 tisíc Kč). Podobně je nabízena digitální navigace s částečným pokrytím České republiky také několika dalšími automobilkami.

Cenově dostupnější alternativou originálním navigačním systémům automobilek jsou navigace nabízené velkými výrobci autorádií. Ve skutečnosti automobilky vždy spolupracují s některým z producentů autorádií, kteří dále spolupracují s dalšími externími dodavateli. Klíčová je spolupráce výrobců přístrojů s poskytovateli digitálních map. Mapový trh mají rozdělen prakticky dvě firmy TeleAtlas a NavTeq. K největším dodavatelům těchto navigačních systémů patří firmy Blaupunkt, Kenwood, Clarion, Philips, Siemens VDO nebo Becker.

Ve druhém díle se zaměříme na cenově dostupnější přenosné navigační přijímače, které již dnes umí účinně pomáhat v automobilu nejen v západní Evropě, ale také na území ČR, Slovenska nebo Maďarska.

V tomto článku byla citována kniha Ivo Steinera a Jiřího Černého: GPS od A do Z (ISBN 80-239-3314-0), internetová prezentace firmy ŠkodaAuto a obrazový materiál firem Blaupunkt, DaimlerChrysler a Ford .

Ondřej Láník
Diskuze (9)