Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

NedCar: Mini možná převezme kapacity po Mitsubishi

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Továrna NedCar v nizozemském Bornu s největší pravděpodobností neskončí. Po Mitsubishi by ji mohla převzít BMW Group, respektive značka Mini.

Vzhledem k tomu, že Mini hodlá v budoucnu značně rozšířit portfolio svých modelů, výrobní kapacity by se mu mohly hodit. Továrna v Bornu je schopna ročně produkovat až 200 tisíc aut.

Mitsubishi je ochotno ji prodat za symbolické 1 euro.

Kupující bude ovšem muset zajistit pracovní místa pro 1500 zaměstnanců. To znamená všechny stávající zachovat a nepropouštět. Řekl to ústy svého mluvčího Barta Vissera nizozemský ministr hospodářství Maxime Verhagen serveru Automotive News Europe. Na jednání s představiteli japonské automobilky odletí Verhagen ještě tento měsíc.

Mitsubishi v pondělí 6. února uvedlo, že v závodě NedCar, jediné své západoevropské továrně, zastaví výrobu Coltu a Outlanderu na konci tohoto roku. Colt končí úplně, nahradí jej nový globální model Mirage. Také třetí generace kompaktního SUV Outlander je na spadnutí. Produkce v Bornu už klesla na 50 tisíc aut, tedy čtvrtinu kapacity a novinky poputují na starý kontinent z Japonska a Thajska. V Thajsku se staví nový závod, Mitsubishi plánuje zvýšit produkci také v Číně a Brazílii, tamní trhy stále rostou. V období 2007/2008 v Evropě prodalo 340.000 aut, ale loni se čísla podle agentury Reuters propadla na 218.000 vozů.

Mitsubishi Motors zastaví výrobu v Evropě

Z MME (Mitsubishi Motors Europe) ale naposledy zaznělo: “V tuto chvíli jsme nemluvili o uzavření NedCar, ale o tom, že se zde nebude po roce 2012 vyrábět žádný nový model. Zahajujeme jednání o tom, co s továrnou bude, třetí strana není vyloučena“ Mluvčí dodal: “Slyšeli jsme také, co řekl pan Verhagen, ale nejsme v tuto chvíli v pozici, abychom jeho slova komentovali“.

Nizozemská vláda nebude poskytovat dotace na provoz továrního komplexu. V rozhovoru pro rozhlasovou stanici BNR ministr Verhagen prozradil: “To by v dlouhodobém horizontu nebylo dobré řešení“.

NedCar vznikl v Bornu v roce 1991. Peníze do projektu vložili tři společníci: Mitsubishi Motors, Volvo a nizozemská vláda. Po deseti letech zbyl akcionář jediný: japonská automobilka se třemi diamanty ve znaku, která podíly svých partnerů odkoupila. Ta se pak spojila s tehdejším koncernem DaimlerChrysler, krátce zde vznikaly čtyřdveřové Smarty ForFour, které měly s Coltem společnou platformu. Propojení ale nebylo finančního rázu. Nyní tedy po Daimleru možná přijde jiná německá automobilka: BMW.

Mini F56: Třetí generace hatchbacku v létě 2013, později i jako MPV a sedan

Aleš Dragoun
Diskuze (1)