Nejdůležitější továrna Fordu oslavila 115 let. Masová dostupnost aut začala právě tady
Továrna Fordu v michiganském Highland Parku byla místem, kde se začala používat první pohyblivá výrobní linka automobilů, věc, bez které si dnes masovou výrobu aut nelze představit.
Že se dnes auta vyrábějí na pohyblivých výrobních linkách, považujeme za samozřejmost. Vůbec poprvé však byla tato inovace použita v továrně Highland Park, kterou nechal postavit americký Ford. Své brány otevřela 1. ledna 1910. První den letošního roku tak oslavila 115 let.
Henry Ford pořídil stavební parcelu o výměře 526 tisíc metrů čtverečních na adrese 91 Manchester St. v michiganském městě Highland Park už v září roku 1907. O rok později dokončil architekt Albert Kahn, známý pro spoustu mrakodrapů, kancelářských staveb, honosných sídel i budov Michiganské univerzity, projekt na stavbu továrny.
Továrna, které se později přezdívalo Křišťálový palác podle početných oken ve zdech i střeše, byla dokončena v roce 1909 a hned první den roku 1910 otevřela své brány. V průběhu toho roku sem byla přesunuta výroba Fordu Model T z dřívější továrny v ulici Piquette v Detroitu, ještě však v dosavadní formě. V Highland Parku následně vznikla pohyblivá výrobní linka, z níž začaly Modely T sjíždět 7. října 1913.
Komplex ovšem neobsahoval jen montovnu. Byla tu i elektrárna, kanceláře a výrobny spousty dílů pro stavěná auta – a dokonce i slévárna. Henry Ford tehdy razil strategii integrovat co největší část dodavatelského řetězce pod jednu střechu. Náhodná nebyla ani volba místa, neboť jen 6,4 km daleko stála fabrika bratrů Dodgeových, která do Modelu T dodávala některé díly šasi a motoru.
Ford Model T nebyl prvním autem na světě, nebyl ani prvním fordem a ani prvním autem vyráběným na výrobní lince – toto prvenství získal v roce 1901 Oldsmobile Curved Dash. Stal se ale prvním autem vznikajícím na pohyblivé výrobní lince, která dobu potřebnou k výrobě jednoho kusu zkrátila z 12 h 8 min na pouhou hodinu a 13 minut.
Díky tomu mohla jeho cena klesnout ze 700 dolarů v roce 1910 (573 tisíc korun v dnešních penězích) na polovinu, 350 dolarů, v roce 1917 (209 tisíc korun v dnešních penězích), a to navzdory více než dvojnásobnému zvýšení mezd dělníků z 2,34 dolaru (1.779 korun v dnešních penězích) na 5 dolarů (3.805 korun v dnešních penězích) za den v roce 1914.
Komplex v Highland Parku dosud ze značné části stojí, ovšem Ford ho prodal v roce 1981. Poté si tam ještě mnoho let pronajímal skladové prostory.