Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
John Francis Dodge a Horace Elgin Dodge
Dodge Brothers Motor Car (1914)
Dodge Brothers Motor Car (1914)
Logo Dodge Brothers (1914)
27 Fotogalerie

První auto značky Dodge oslavilo 110 let. Prodávalo se jak teplé housky

Marek Bednář

Dodge 30-35 poprvé vyjel na silnice 14. listopadu 1914. Hned následující rok se ho vyrobilo 45 tisíc kusů a firma Dodge Brothers Motor Company později dodala téměř 13 tisíc vozidel do první světové války.

V počátcích automobilismu na začátku 20. století bylo v podstatě pravidlem, že auta byla drahým, luxusním zbožím a mohla si je dovolit jen hrstka lidí. Zdvihne tak obočí, že první auto Dodge Brothers Motor Company, označené 30-35, během prvního celého roku výroby vznikl ve 45 tisících kusů a stanovil tak rekord v objemu za první rok výroby.

Tento model prvně vyjel na silnice 14. listopadu roku 1914, kdy už v Evropě zuřila válka. Úspěšný byl mimo jiné proto, že zakladatelé firmy, bratři John Francis Dodge a Horace Elgin Dodge, už měli hromadu zkušeností z automobilového průmyslu.

Video placeholder
Počátky automobilky Dodge • Chrysler Historical Videos

Jejich první firma se totiž jmenovala Dodge Brothers Company a v Detroitu ji založili už v roce 1900. Dnes bychom ji nazvali subdodavatelem – vyráběla součástky pro Ford či Oldsmobile a řadu dalších značek; Oldsmobilu dodávala i celé převodovky. Jejich hlavní továrnou, označovanou prostě Dodge Main, byl od roku 1910 závod na hranici měst Detroit a Hamtramck, který dodnes stojí, ale patří koncernu General Motors a v mapách je pojmenován Factory Zero.

Společnost Dodge Brothers Motors Company vznikla v roce 1913 poté, co se bratři Dodgeové rozhodli přestat stavět auta ostatním a místo toho nabízet vozy s vlastním jménem. Dodge 30-35 vyjel na silnice už v listopadu 1914 a měl být lepší, dnes bychom řekli prémiovější alternativou k Fordu Model T.

Poháněl ho 3,5l řadový čtyřválec s rozvodem SV, také označovaným „flathead“ nebo „L-head“, protože ventily nebyly nad pístem, nýbrž na stranu od něj – proto taky SV, „Side Valve“. Dával 35 koní (26 kW), téměř dvakrát víc oproti Fordu Model T. Inovací, které dnes bereme jako samozřejmost, zde byla řada – např. měl vůz celokovovou karoserii, zatímco konkurenti ještě roky používali dřevěný skelet, také tu byla 12V elektrosoustava místo šestivoltové a třístupňová manuální převodovka s posuvnými ozubenými koly.

Dodge 30-35 se zprvu prodával jen jako čtyřdveřový sedan s plátěnou střechou, od ledna 1915 do nabídky přibyla také verze dvoudveřového roadsteru a standardem se stalo elektrické osvětlení vozu.

Existovaly také nákladní verze a velká spousta jich sloužila v americké armádě. Nasazení došly na jaře roku 1916 v mexicko-americké pohraniční válce, která probíhala v letech 1910–1919; tam sloužilo 150 aut různým účelům. Později sloužily vozy značky Dodge v první světové válce, kde jich bylo nasazeno postupně zhruba 12.800 v užitkových i osobních verzích.

Už v roce 1919 postavila Dodge Brothers Motor Company své čtyřsté tisící vozidlo a roční produkce přesáhla 104 tisíc kusů. V prodejích byla firma druhá v USA hned za Fordem. Následující rok však oba bratři zemřeli a jejich vdovy firmu prodaly. Postupně změnila vlastníka ještě několikrát, až ji 30. června 1928 koupila Chrysler Corporation, která ji coby součást koncernu Stellantis vlastní dodnes.