Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejlepší asistent řízení? Poslední testy ovládl Ford BlueCruise

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Tesla na sebe strhává největší pozornost, v testech ale skončila až za řadou konkurentů.

Magazín Consumer Reports zveřejnil nový test 12 sofistikovaných asistentů řízení, které američtí kolegové hodnotili v pěti kategoriích: schopnosti a výkon, udržení pozornosti řidiče, snadnost použití, nereagující řidič a snadnost pochopení, že je systém možné bezpečně používat.

Během testu se američtí kolegové podívali na následující systémy, které jsou seřazeny v pořadí dle umístění: Ford BlueCruise, GM Super Cruise, Mercedes-Benz Driver Assistance, BMW Driving Assistance Professional, Toyota Safety Sense 3.0 (a ekvivalent Lexusu), Volkswagen Travel Assist (a ekvivalent Audi), Tesla Autopilot, Rivian Highway Assist, Nissan/Infiniti ProPilot Assist, Honda Sensing (a ekvivalent Acura), Volvo/Polestar Pilot Assist a Hyundai/Kia/Genesis Highway Driving Assist.

Video se připravuje ...

Nejvyššího hodnocení dosáhl systém Ford Blue Cruise, který získal hodnocení 9 z 10 bodů v kategoriích schopnosti a výkon, udržení pozornost řidiče a jasnost možnosti využití systém. V kategoriích snadnost použití a nereagující řidič získal systém šest bodů. Druhý systém v pořadí, GM Super Cruise, porazil Ford v oblasti nereagující řidič, ztratil ale v kategorii snadnost použití.

Systémy automobilky Ford a koncernu General Motors pak byly jediné, které v oblasti „jasnost bezpečného požití“ dosahovaly dobrých výsledků, většina konkurentů dosáhla pouze na 3 body (včetně Tesly), Rivian jako jediný dosáhl na 4 body, ostatní vozy skončily na 3 bodech.

Systémy ADA, které jsme testovali, kromě BlueCruise a Super Cruise neinformují řidiče o tom, kdy je jejich použití bezpečné. Navíc jsme zjistili, že většina příruček pro majitele vozidel je příliš vágní, takže se jeví spíše jako nástroje sloužící ke snížení odpovědnosti výrobce než k tomu, aby řidičům pomohly plně pochopit a použít tyto high-tech systémy,“ uvedl Kelly Funkhouser, manažer pro technologie v Consumer Reports.

Systém Tesla Autopilot, který na sebe dlouhodobě strhává pozornost, dosáhl 9 z 10 bodů v kategorii schopnosti a výkon. V ostatních kategoriích dosáhla Tesla spíše jen průměrné hodnocení. Může se sice zdát, že právě kategorie schopnosti a výkon je nejdůležitější, podle Consmer Reports ale s výkonností a schopnostmi systému roste i riziko, že se řidič dostane do potíží.

Organizátoři testu například ocenili, že Tesla sice dokáže zastavit na křižovatce při červené na semaforu a opakovaně se rozjet. A to prakticky pokaždé, což je působivé. Kritizují však, že systém nedělá dost pro to, aby upoutal pozornost řidiče. Jeho nepozornost přitom může vést k rizikovým situacím na silnici.

Výrobci automobilů si také musí uvědomit, že čím schopnější systém asistence řidiče vyvinou, tím větší je šance, že řidič přestane vnímat a pokusí se nechat řídit samotné auto,“ dodal Funkhouser. „Proto je přímé sledování řidiče pomocí kamery tak důležité a mělo by být do budoucna základním nástrojem každého aktivního asistenčního systému.

Za zmínku pak stojí, že Mercedes-Benz jako jediný dosáhl plných 10 bodů v kolonce schopnosti a výkon, většina značek pak získala 8 či 9 bodů. Na sedmi bodech skončily značky Nissan/Infiniti a Volvo/Polestar, značky Hyundai, Kia a Genesis skončily s 6 body.

Video se připravuje ...

U značek Honda/Acura a Hyundai/Kia/Genesis pak kolegové z Consumer Reports kritizovali výsledky v oblasti nereagující řidič. „Alarmující je, že pokud řidič nereaguje na upozornění k položení rukou na volant, systémy ADA se u vozů Kia a Honda vypnou ještě před zastavením vozidla. To znamená, že pokud je řidič rozptýlený nebo zdravotně indisponovaný, vozidlo bude pokračovat v jízdě vpřed – potenciálně mimo vozovku v rychlosti – bez jakéhokoli asistenta řízení nebo kontroly rychlosti, dokud se nakonec nezastaví nebo do něčeho nenarazí,“ uvádí Funkhouser.

V každém případě ale kolegové z Consumer Reports doporučují, aby si zájemci o vozidlo s pokročilým/sofistikovaným asistentem řízení důkladně vyzkoušeli jeho schopnosti již během testovací jízdy. Na závěr pak dodejme, že byly testovány vozy pro americký trh. Nejsme přitom schopni určit, jak se liší nastavení jejich asistenčních systémů od modelů určených pro evropské trhy.

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Doporučujeme

27. 1. 2023 15:41
Re: Ford?
To pak musim zkusit s Focusem nekde na snehu :-!
Ruka se ze cim mas lepe vyvazeny nastaveni podvozku, tim pozdeji musi ESP zasahovat, ale jasny, nesmi se to prehnat :-!
Avatar - Ozzman
27. 1. 2023 15:03
Re: Ford?
:yes: :yes: Přesně, proto mam ta auta rád :D
27. 1. 2023 14:55
Re: Ford?
Ford Carmageddon Edition
Avatar - Ozzman
27. 1. 2023 12:08
Re: Ford?
Ok, ten jsem nezkoušel, ale většina konvenčních Fordů má ASR i ESP tak benevolentní, že s tím můžeš dělat blbosti, honit auto ze strany na stranu na sněhu na silnici a jejich asistent automatického brždění testovaný na Fusionu/MK5 si vysloužil hodnocení, že sbírá body za každého přejetého chodce :D Na YT je dost videí :D
27. 1. 2023 11:38
Re: Ford?
Ale to snad ne........
Naposled jsem jel s Mach E a celkem si uzival schopnosti "samo"rizeni...