Víte, proč jsou podél silnic barevné patníky?
Že se podél silnic vyskytují bílé patníky, je známá věc. Všimli jste si ale někdy sloupků barevných?
S bílými směrovými sloupky, jimž se podle jejich kamenných nebo betonových předchůdců běžně říká patníky, je to jednoduché: označují okraj pozemní komunikace, a přispívají tak k orientaci řidičů. Ve tmě navíc šoférům pomáhají ještě ve sloupcích zabudované odrazky.
Význam barevných patníků však řada řidičů nezná. Někteří možná ani nevědí o jejich existenci, přestože je třeba i denně vídají. Jen jim jednoduše nevěnují pozornost.
Barevné odlišení pochopitelně má svůj význam. Červené a modré sloupky řidiče zjednodušeně řečeno nabádají ke zvýšené opatrnosti, pokaždé však z jiných důvodů. Červené patníky vyznačují vyústění účelové komunikace, například polní nebo lesní cesty, různé vjezdy na nádvoří nebo i parkoviště.
Podle Centra služeb pro silniční dopravu je informace o připojení účelové komunikace důležitá především kvůli vymezení pojmu „křižovatka“. Křižovatkou se totiž rozumí místo, v němž se protínají nebo spojují pozemní komunikace. Za křižovatku se naopak nepovažuje vyústění účelové komunikace na jinou pozemní komunikaci.
Červené sloupky tak vyznačují místo, které přes protnutí či spojení dvou komunikací není křižovatkou. A to má samozřejmě vliv na přednost v jízdě nebo (ne)ukončení platnosti některých dopravních značek.
Jistou užitečnou roli pak červené patníky mohou mít také jako prosté upozornění, že se v jejich místě mohou na pozemní komunikaci připojovat různé těžké stroje, například traktory. Ty sice samozřejmě musejí dát přednost vozidlům na pozemní komunikaci, ale za volantem je vždy lepší počítat s možnými riziky.
V Česku se aktuálně používají červené sloupky v provedení "levý" a "pravý", narazit však můžete také na kulatý směrový sloupek, který lze v jediné variantě použít jako náhradu za zmíněné levé a pravé varianty.
Modré patníky pak vyznačují lokality, kde hrozí zvýšené riziko námrazy. Objevují se proto například na horách, například ve stinných a prudkých zatáčkách. Ve zmenšeném provedení je najdete často na svodidlech a zábradlích mostů, na přejezdech vodních ploch samozřejmě námraza hrozí nejčastěji.
A za zmínku stojí také zelené kulaté směrové sloupky, takzvané balisety. Ty se používají při usměrňování provozu, mají totiž zdůraznit podélné čáry souvislé vodorovného dopravního značení. V současnosti se s nimi setkáte snad v každém českém městě.