Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, proč jsou podél silnic barevné patníky?

Jan Zajíc Jan Zajíc 21. 11. 2022 • 18:26
16
9
Zobrazit náhledy (16)
Směrové sloupky Směrové sloupky Směrové sloupky Směrové sloupky Směrové sloupky Směrové sloupky Směrové sloupky Směrové sloupky Směrové sloupky Směrové sloupky Směrové sloupky

Že se podél silnic vyskytují bílé patníky, je známá věc. Všimli jste si ale někdy sloupků barevných?

S bílými směrovými sloupky, jimž se podle jejich kamenných nebo betonových předchůdců běžně říká patníky, je to jednoduché: označují okraj pozemní komunikace, a přispívají tak k orientaci řidičů. Ve tmě navíc šoférům pomáhají ještě ve sloupcích zabudované odrazky.

Video se připravuje ...

Význam barevných patníků však řada řidičů nezná. Někteří možná ani nevědí o jejich existenci, přestože je třeba i denně vídají. Jen jim jednoduše nevěnují pozornost.

Barevné odlišení pochopitelně má svůj význam. Červené a modré sloupky řidiče zjednodušeně řečeno nabádají ke zvýšené opatrnosti, pokaždé však z jiných důvodů. Červené patníky vyznačují vyústění účelové komunikace, například polní nebo lesní cesty, různé vjezdy na nádvoří nebo i parkoviště.

Podle Centra služeb pro silniční dopravu je informace o připojení účelové komunikace důležitá především kvůli vymezení pojmu „křižovatka“. Křižovatkou se totiž rozumí místo, v němž se protínají nebo spojují pozemní komunikace. Za křižovatku se naopak nepovažuje vyústění účelové komunikace na jinou pozemní komunikaci.

Červené sloupky tak vyznačují místo, které přes protnutí či spojení dvou komunikací není křižovatkou. A to má samozřejmě vliv na přednost v jízdě nebo (ne)ukončení platnosti některých dopravních značek.

Jistou užitečnou roli pak červené patníky mohou mít také jako prosté upozornění, že se v jejich místě mohou na pozemní komunikaci připojovat různé těžké stroje, například traktory. Ty sice samozřejmě musejí dát přednost vozidlům na pozemní komunikaci, ale za volantem je vždy lepší počítat s možnými riziky.

V Česku se aktuálně používají červené sloupky v provedení "levý" a "pravý", narazit však můžete také na kulatý směrový sloupek, který lze v jediné variantě použít jako náhradu za zmíněné levé a pravé varianty. 

Modré patníky pak vyznačují lokality, kde hrozí zvýšené riziko námrazy. Objevují se proto například na horách, například ve stinných a prudkých zatáčkách. Ve zmenšeném provedení je najdete často na svodidlech a zábradlích mostů, na přejezdech vodních ploch samozřejmě námraza hrozí nejčastěji.

A za zmínku stojí také zelené kulaté směrové sloupky, takzvané balisety. Ty se používají při usměrňování provozu, mají totiž zdůraznit podélné čáry souvislé vodorovného dopravního značení. V současnosti se s nimi setkáte snad v každém českém městě.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Mikesus
22. 11. 2022 11:20
Re: Balisety a (ne)bezpečnost
Pokud chapu připojovací pruh vlevo jak zminujes, mne to přijde docela dobré. V dnešní době, kdy je takový provoz a je problém se připojit na hlavní vlevo, tak nemusíš čekat na volné oba smery a pak se připojiš jen do toho svého až bude volno.
Avatar - Mikesus
22. 11. 2022 11:17
Re: To je na Čechy příliš složité
Tu přednost zprava, to jsi mi připomněl jednu příhodu z parkoviště u obchoďáku v Praze.
Na vjezdech cedule "zóna, přednost zprava " vyjíždím z boční ulice a koukám doprava, jestli můžu, rozjedu se a zleva mne málem nejakej dědek ( cca 50 let ) málem sejmul. Měl jsem problém kolem něj projet, tak jsem stahnul okýnko a zeptal se, zda ví kde je pravá ruka, že tu je přednost zprava. A on, že ví, ale nemusí mi dávat přednost, protoze vyjíždím odněkud z boku. :D
Ne, lidi fakt neznají pravidla.
Avatar - rohYpnol
21. 11. 2022 21:02
Balisety a (ne)bezpečnost
Nemůžu si pomoct ale balisety považuji dokonce za nebezpečné. Zvlášť v této době.

U nás silničáři totiž totálně kašlou na jejich nějakou údržbu. Jsou notně zašlé a v této době naprosto zaprasené od silničního marastu. Takže zvlášť za snížené viditelnosti téměř nejdou vidět. Takže je velmi snadné je přehlédnout a vjet do nich. Jasně, člověka to nezabije, ale pořád je to dost na poškození auta :-! :'-(

A ještě se množí další nešvar, který je vyloženě nebezpečný. A to je připojovací pruh po odbočení vlevo. Takže člověk odbocujici vlevo co vjíždí na hlavní, nedává přednost vozidlům jedoucího po hlavní zprava. Jde o lacinou náhradu míst, kde dovnitř měly být kruhové objezdy. Hrozně nepříjemné dopravní řešení :-! :no:
Avatar - rohYpnol
21. 11. 2022 20:57
Re: Umístění?
Tak může to být z důvodu rozdílné doby realizace. Dřív se na tohle moc nehrálo. Často se značení doplňuje až při opravách.
Může to být i tím, že jedni je napojení např. neveřejné účelové komunikace (sloupky), zatímco druhý je třeba jen sjezd nebi dokonce není považováno za neveřejnou účelovou komunikaci.
Obvykle to vysvětlení má. I když to nemusí být vůbec logické z pohledu objektivní reality.
Avatar - lordlord
21. 11. 2022 15:53
kup
u Lišova je snížená rychlost a značka s tvarem křižovatky a kus dál je výjezd označen červenýma patníkama, tu sníženou rychlost pak nic neruší