Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejprodávanější auta v ČR 1. pololetí 2024: SUV a MPV

Ondřej Šámal
Diskuze (72)

Jakmile se v nějaké třídě vyskytuje model od Škodovky, je jasné, že bude na prvním místě. Ostatně statistiky kategorií SUV to za letošních prvních šest měsíců jenom potvrzují.

Vozy s vyšší světlostí už mají dominantní podíl na celkových registracích nových aut. Pokud dohromady smícháme všechny kategorie, dostaneme se za letošní první půl rok na 56.291 aut z celkových 119.221. SUV tudíž dosahují tržního podílu 47,22 %, zatímco MPV, druhá kategorie, kterou si v článku přiblížíme, má „pouze“ sedmiprocentní podíl (8318 aut).

Mezi malými a kompaktními SUV suverénně vládne mladoboleslavská Škoda. Ve srovnání s rokem 2023 se mnohem lépe daří modelu Kodiaq, který letos dostal novou generaci. V počtu registrací totiž přeskočil menší Škodu Karoq, jež si na nástupce musí ještě počkat. Jejím duchovním pokračovatelem se sice má stát elektrické SUV Elroq, které se ukáže co nevidět, vzhledem k ochlazení zájmu o auta s lokálně bezemisním pohonem se ale nabízí otázka, jestli přece jen ještě nevyvinout další generaci spalovacího modelu s dimenzemi karoqu.

Video se připravuje ...

Mezi malými modely zaujme vzestup čínského MG ZS, které přeskočilo Toyotu Yaris Cross a zaujímá druhou pozici za Škodou Kamiq. Pokud si ZS zachová podobnou dynamiku i v druhém pololetí, dostanete se na více než 3000 registrovaných exemplářů. Loni si přitom připsalo celkově 2034 registrací.

Malá SUV (SUV-B)
Pořadí Model Počet (ks)
1. Škoda Kamiq 4870
2. MG ZS 1598
3. Toyota Yaris Cross 1382
4. Peugeot 2008 936
5. Hyundai Bayon 911
6. Renault Captur 794
7. Suzuki S-Cross 763
8. Opel Crossland 729
9. Hyundai Kona 677
10. Ford Puma 647

Na prvních dvou místech tradičně Škodovka, jak jsem ale psal, pořadí obou českých SUV se prohodilo. Třetí zůstává tradičně silný Hyundai Tucson. Toyota RAV4 loni byla „až“ 8. nejoblíbenějším SUV v segmentu, letos už díky 1889 registracím (více než za celý rok 2023) poskočila na 5. místo. Jestliže loni si místo v první desítce zajistila také Škoda Enyaq, letos ji velmi pravděpodobně vystrnadí Tesla Model Y, nejprodávanější elektromobil u nás.

Kompaktní SUV (SUV-C)
Pořadí Model Počet (ks)
1. Škoda Kodiaq 5169
2. Škoda Karoq 4556
3. Hyundai Tucson 3159
4. Dacia Duster 5230
5. Toyota RAV4 1889
6. Volkswagen Tiguan 1315
7. Kia Sportage 1101
8. SsangYong Korando 1072
9. Cupra Formentor 867
10. Tesla Model Y 861

Kvůli trochu nejasnému rozdělení jsem středně velká a velká SUV opět spojil do jedné kategorie. Té loni vládl Mercedes-Benz GLE, letos máme prozatímního vítěze ze Švédska. Výprodej výrazně pomohl druhé generaci Volva XC90, které téměř vyrovnalo výsledek za celý rok 2023, kdy bylo registrováno 869 aut. Za zmínku stojí propad Audi Q7 a Q8. První jmenované se dokonce ani nedostalo do první desítky smíšeného žebříčku. Druhé pak spadlo ze 4. na 8. místo. Pokles má na svědomí zřejmě očekávání faceliftu obou SUV.

Středně velká a velká SUV (SUV-D + SUV-E
Pořadí Model Počet (ks)
1. Volvo XC90 858
2. BMW X5 578
3. Mercedes-Benz GLE 433
4. Lexus RX 389
5. BMW X7 332
6. Mercedes-Benz GLS 270
7. Volkswagen Touareg 261
8. Audi Q8 252
9. Toyota Highlander 156
10. BMW X6 135

U MPV a osobních dodávek jsem zvolil stejný postup a všechny modely smíchal do jedné tabulky. Té vládne Dacia Jogger, kterou ovšem můžeme brát spíše jako konvenční kombi až se sedmimístnou kabinou. Na rozdíl od Citroënu, Opelu a Peugeotu si Toyota u modelů Proace City a Proace zachovala spalovací motory, což se jí minimálně v Česku vyplatilo. Díky nepřerušené nabídce zážehových a vznětových agregátů jsou oba zmíněné vozy na druhém, respektive třetím místě.

MPV    
Pořadí Model Počet (ks)
1. Dacia Jogger 1078
2. Toyota Proace City 1048
3. Toyota Proace 763
4. Volkswagen Caddy 735
5. Volkswagen Transporter 683
6. Volkswagen Multivan 479
7. Mercedes-Benz V 407
8. Volkswagen Touran 352
9. Ford Turneo Custom 252
10. Citroën Berlingo 244
Ondřej Šámal
Diskuze (72)
Avatar - Mikesus
12. 7. 2024 22:14
Re: MPV
S kolika PHEV jsi jel ty? A s kolika HEV jsi jel? A jel jsi s nimi shodné trasy? Je jasné, že pojede auto za třeba 4l. I s HL dokážu jet delší trasu za 2l, ale nebudu tvrdit že za tolik jezdi, protoze pro to musí být podmínky. Raději si vezmu nějakou kombinaci všeho, bezne ježdění. Žádné divočení ani extra vhodný provoz.
12. 7. 2024 19:59
Re: MPV
Ale já Vám věřím že jste jezdili za 9l/100km.Ale je to i schopné bez nabité baterie jet i za 6,2 (Fdrive), nebo za 5,1l/100km (město) viz:https://www.youtube.com/watch?…
nebo také za 15 https://www.youtube.com/watch?…
Ale ono je to u více PHEV, nebo jiných aut. Takže pouze neberu hlášku "musí to být užrané jel jsem s tím jednou za 9.
A jinak mám právě zkušenost dlouhodobou se 1,6TGDI smartstream ( je stejný ICE motor ve všech provedeních) a jeho efektivitou. Takže vím že když přihodím 3metráky, tak za 9 litrů stejně jezdit nebudu, dlouhodobě.To je praxe, ne teorie podle jedné jízdy.
Jinak mě tu tedy čím dál více přesvědčujete, že jsem udělal dobře s klasikou bez jakékoliv elektrické pomoci.Připlácet za něco 200tisíc, tak to můžu přidat dalších 200 a mít čisté BEV atd... to radši ty peníze investuji jinam.
Avatar - Mikesus
12. 7. 2024 16:47
Re: MPV
A jeho okolí. Nebo ještě přesněji, všude kromě dalnice. Ale ve městě jsou nůžky nejvíce rozevřené
Avatar - Mikesus
12. 7. 2024 16:47
Re: MPV
Možná zkusit ten nový phev v kodiaqu nebo X5 45e. Ne že bych volvu chtěl nějak krivdit, ale ten jeho phev mi úplně povedený nepřijde.
12. 7. 2024 10:00
Re: MPV
Výhody HEV sa prejavia v meste.