Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejprodávanější auta v Evropě: Mezi nejlepšími i dvě škodovky!

David Bureš David Bureš 21. 1. 2017 • 02:00
51
Nejprodávanějším automobilem v Evropě byl i loni VW Golf. Značka Škoda má pak v top 20 modelech hned dva své zástupce.

Rok 2016 byl pro automobilky na evropských trzích úspěšný. Za dvanáct měsíců loňského roku se na starém kontinentě prodalo 15,14 milionu nových aut, což je o 5,6 % více než o rok dříve. Je to také druhé nejvyšší číslo od roku 2007, kdy evropské prodeje přesáhly magickou hranici 16 milionů prodaných automobilů za rok.

Prodejní statistiky vyplývají z dat společnosti JATO Dynamics, která zkoumá prodeje v 29 zemích Evropy. Jedná se státy Evropské unie, mimo Bulharska a Malty, které doplňují prodejní čísla z Norska, Srbska a Švýcarska. Ve statistikách jsou tudíž zahrnuty statistiky z většiny evropských zemí, chybí ale třeba prodejní čísla z Ruska.

Nejlepší značky

Největší automobilkou zůstává Volkswagen, který loni v Evropě prodal přes 1,7 milionu aut. V meziročním srovnání ale jeho prodeje zůstaly na stejné úrovni, dokonce klesly o nepatrných 0,6 %. Hranici jednoho milionu prodaných aut za rok překonaly ještě Renault a Ford. Francouzská automobilka se díky mohutnému meziročnímu růstu o bezmála 13 % posunula na druhou příčku v pořadí značek.

Takto mohutný nárůst zaznamenal ještě Mercedes a Fiat. Trojcípá hvězda se s výsledkem 845.178 registrovaných aut stala nejúspěšnější luxusní značkou, zatímco italská automobilka obsadila devátou příčku v celkovém pořadí značek. Nejlepší desítku pak stejně jako v roce 2015 uzavírá Škoda, jejíž 663.467 prodaných vozů je o 7,3 % více než před rokem.

Když se podíváme mimo top 10, nejvíce zaujme úspěch Jaguaru. Jeho prodeje meziročně vzrostly o 70,1 %, celkem prodal 67.182 aut a v celkovém pořadí byl na 29. místě. Hned za ním byla Alfa Romeo s 66.256 prodanými auty a meziročním nárůstem o 16,5 %. Hodně si pomohla i Lada, jejíž 3.951 prodaných automobilů je o 81 % více než v roce 2015. Prodeje Infiniti, které se kvůli nízkým prodejním číslům loni stáhlo z českého trhu, pak meziročně vyskočily o 151 %! Výsledkem bylo 13.563 prodaných vozů.

Růst celkových prodejů znamenal, že jen minimu značek loni počet prodaných kusů klesl. Vedle Volkswagenu mezi takové výrobce patří Nissan, Citroën (oba -1,2 %), Mitsubishi (-11,9 %), DS (-12,7 %) nebo Tesla (-3,5 %).

Evropský trh v roce 2016: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 2016 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Volkswagen 1.714.646 -0,5
2. Renault 1.101.400 +12,9
3. Ford 1.056.115 +1,5
4. Opel/Vauxhall 991.172 +5,5
5. Peugeot 865.426 +1,1
6. Mercedes-Benz 845.178 +13,9
7. Audi 830.364 +8,3
8. BMW 820.505 +9,9
9. Fiat 731.980 +13,1
10. Škoda 663.467 +7,3
11. Toyota 600.993 +7,1
12. Nissan 550.510 -1,2
13. Citroën 543.798 -1,2
14. Hyundai 502.773 +7,6
15. Kia 434.174 +12,4
16. Dacia 419.466 +10,2
17. Seat 350.203 +3,8
18. Volvo 290.388 +1,6
19. Mazda 235.879 +11,8
20. Mini 209.451 +11,3
- CELKEM 15.141.326 +6,5

Nejlepší modely

A jak si vedly jednotlivé modely? Nejprodávanějším autem na starém kontinentu s přehledem zůstává Volkswagen Golf s 492.952 prodanými kusy, který si však kvůli probíhající modernizaci meziročně pohoršil o 7,8 %. Podobně si pohoršil i celkově čtvrtý Ford Fiesta (-4,4 %), naopak šestý Opel Astra meziročně poskočil o 29,6 %. Že by mu pomohl titul Evropského auta roku 2016?

Na devátém místě skončila Škoda Octavia. Ta měla na svém kontě 230.255 kusů, o 5,6 % více než před rokem. Mladoboleslavská značka pak mezi nejlepší dvacítkou má ještě jednoho zástupce, celkově 19. Fabia evidovala 177.301 prodaných kusů. Nejlepší desítku pak uzavírá Renault Captur, který dlouhodobě ukazuje, jak jsou malá SUV mezi Evropany oblíbená. Loni mu prodeje vyrostly o 11,1 %.

Když se podíváme mimo top 20, nepochybně zaujme nárůst celkově 25. Hyundaie Tucson (+305 %) a 36. Renaultu Kadjar (+161 %), u nichž je však meziroční růst z velké části způsoben tím, že se začaly prodávat teprve v průběhu roku 2015. Hodně si pomohly i celkově 26. Renault Mégane (+20,3 %), 31. Kia Sportage (+31,4 %) nebo 41. Fiat 500X (+42 %). V prvních dvou případech na tom měla nepochybně vliv mezigenerační výměna.

Evropský trh v roce 2016: Nejprodávanější auta podle modelů
Poř. Model Prodej 2016 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. VW Golf 492.952 -7,8
2. Renault Clio 315.115 +3,0
3. VW Polo 308.561 +1,9
4. Ford Fiesta 300.528 -4,4
5. Opel/Vauxhall Corsa 264.844 -1,9
6. Opel/Vauxhall Astra 253.483 +29,6
7. Peugeot 208 249.047 +8,0
8. Nissan Qashqai 234.340 +0,9
9. Škoda Octavia 230.255 +5,6
10. Renault Captur 217.105 +11,1
11. Ford Focus 214.435 -8,5
12. VW Passat 208.575 -8,4
13. Peugeot 308 195.653 -9,1
14. Toyota Yaris 193.969 +5,2
15. Fiat Panda 191.617 +10,5
16. Audi A3 190.660 -4,5
17. Fiat 500 183.730 +1,8
18. VW Tiguan 180.198 +21,3
19. Škoda Fabia 177.301 +9,8
20. Mercedes C 176.551 +1,8
- CELKEM 15.141.326 +6,5

JATO Dynamics si obecně všímá úspěchů SUV, kterých se loni v Evropě prodalo 3.880.618 exemplářů, o 21 % více než o rok dříve. To znamená, že každé čtvrté auto prodané na starém kontinentu je právě SUV. Naopak tržní podíl malých a kompaktních aut navzdory růstu jejich prodejů mírně klesl, stále však čítají 3,21 milionu (+2,7 %), respektive 3,06 milionu prodaných kusů (+4,0 %). Naopak prodeje MPV klesly o 3,1 %, v případě aut vyšší střední třídy pak pokles činil dokonce 4,4 %.

Když se pak podíváme na jednotlivé trhy, zjistíme, že tím největším zůstává s přehledem Německo. U našich západních sousedů se loni prodalo 3,35 milionu vozů, o 4,5 % více než v roce 2015. Následují Velká Británie (2,69 milionu prodaných aut, +2,3 %) a Francie (2,01 milionu aut, +5,0 %). Meziročně klesly prodeje jen ve Švýcarsku (-2,1 %) a Nizozemí (-14,9 %). V Česku pak loni bylo prodáno 259.737 aut, o 12,5 % více než o rok dříve.

Související články

Témata
4. 10. 2017 23:27
Nadpis je vtipný
2 Škodovky jsou v první 19. Jenže v první desítce má 2 Auta VW , a Opel .V první jedenáctce pak i Ford. Ve dvacítce pak je výše i všemi proklínaný Peugeot. V kontextu pořadí tedy nakonec Škodovka v Evropě moc úspěšná není. Ale chápu, že pokud by napsali, že v Evropě jsou Peugeot, Opel a Ford prodávanější jak Škodovka tak by to nikdo nečetl.
Avatar - miromen
23. 1. 2017 17:49
Re: Samé dobré zprávy
Ale ja to pravě zmiňuji v kontrastu s tim co ford hlasa a nejedna se jen o něj. Vždy bude podle slov automobilek, novy model lepši , kvalitnějši, agilnějši, komfortnějši atd. Jenže zrovna novy focus ma byt větši a stale to bude produkt one ford, takže zrovna na tu vylepšenou agilitu jsem zvědav o ktere tak psal nebo se prostě psalo. A co se tyče prostornosti, na tom ford zřejmě nehodla nic měnit, byť novy focus ma byt udajně prostornějši, jen pravě na ukor většich rozměru. Jenže nova fiesta, ktere je větši a ti co v ni seděli, žadny narust prostornosti nepocitili. Chapu, že někdo ji vyžaduje, ale mi je třeba prostornost v nižši středni ukradena a zrovna od fordu bych ji ani nevyžadoval, s tou ať se předhaněji jini. Tohle je třeba věc, ktera mě docela štve u noveho civicu. Kompakt od hondy a prostornosti zasahuje do středni třidy, včetně vnějši delky....proč zrovna honda ?
Je jasne, že viceprvek je složitějši a sestava z vice dilu, holt něco za něco. Jenže taky zaleži jak oddolny ten podvozek je. Takže ve finale se muže stat, že viceprvek bude potřebovat nějaky větši zasah po větši porci km, než nějaka jednoducha naprava. Ja třeba jedničkoveho focuse pouštěl s najetymi cca 170tkm a na podvozku nebylo potřeba nakladnějšich oprav. Jediny problem byl, když jsem přišel na geometrii, tak měl z toho borec osypky, zda se mu podaři povolit šrouby, naštěsti u meho kusu nebyl problem. A třeba takovy Golf 5/6 generace ma taky hodně bytelny podvozek, ktery toho bez většich zasahu snese velkou porci km. A dalši jejich vyhodou je i to, že nejsou segmentove, jak začina byt v modě, aby se samozřejmě ušetřilo, ale jdou měnit jednotlive časti, což naštěsti je i u součastneho focuse. Ale až to jednou přijde, tak to bude samo stat pravděpodobně vic. Tohle je, ale spiš otazka bazarove koupě, vzhledem k pruměrne ročni kilometraži a obměně vozoveho parku.
23. 1. 2017 15:43
Re: Samé dobré zprávy
Znovu ti opakuju, že jsem tady nikdy nezpochybňoval skvělou kvalitu podvozku Focusu, vč. současné generace (ovladatelnost, jízdní komfort). Takže nechápu, proč se tady v tomto bodě znovu rozčiluješ! :-)
Zadní "traverza" má ovšem i své klady - prostorovou nenáročnost, nižší hmotnost a naprostou bezúdržbovost. Ne každý chce po letech měnit všechny ty čepy, co zadní víceprvek obsahuje. Komu to nevadí, většinou je náročnější zákazník kupující silnější motorizace, a tam ten víceprvek (s výjimkou 2.0 TDI bohužel) má i u modelů koncernu VW.
A pokud bys na zadním sedadle auta C segmentu potřeboval vozit dospělé osoby a přitom bys coby řidič měřil skoro 190 cm, garantuju ti, že bys podélnou prostornost sakra řešil! ;-)
Podle zatím neoficiálních informací bude koncepce One Ford pokračovat i nadále, ale jako celosvětové měřítko v segmenech B,C a D bude nadále Evropa, protože se jedná o nejnáročnější trhy na světě. A to je moc dobře! :-)
Avatar - miromen
23. 1. 2017 14:08
Re: Samé dobré zprávy
Tvl. někdy se podivej, jak se to ma. Řešiš naprosty nesmysl, žadne fugy na pěst prostě nejsou. Nejde o pate dveře, ale o křidlo, ktere je na nich a je standardem u všech focusu, za připlatek lze ještě větši. A jinak focus v německych testech konči za vyprodanymi koncernovymi misty, tak co to tu zase pišeš ? Jizdně ty "skvěle" MQB podvozky nechava za sebou, u Golfu pišou, že jako jediny dokaže byt o něco kultivovanějši, ale to pouze za přitomnosti adaptivnich tlumiču. Navic se u focusu dočteš, že neni v třidě agilněji jezdici vuz. Prostě ford odvedl na spodku skvělou praci. Jinak tu vzdušnost měla už předchozi generace golfu a žadnou MQB platformu neměla. Takže, kde je ta vyhoda pro zakaznika ? Zřejmě nikde, ta je pouze pro vyrobce a naopak zakaznik dostava v nižši středni u koncernu ušetřenou traverzu na zadku. A mě je uplně jedno kolik ma jako platforma cm, tohle važně při vyběru vubec neřešim. Jinak souhlasim, že focus by mohl shodit, ale předpokladam, že v meinstreamu, to bude na ukor poctivosti a celkove kvality. Plechy jak zachodovy papir, meně tlumicich materialu a s tim horši odhlučněni, v kufru osvětleni pouze z jedne strany, jedna parkovačka, natvrdo pasy, nebo stejně jako u koncernu, misto zadnich plnohodnotnych sedadel, pouze nizko ložene nouzovky. Možna a to už jsem psal i duvod, pro tvořeni větši prostornosti. Stači se pravě podivat jak dopadla Astra, ale je fakt, že si mohli u oplu dovolit nizke ceny a to je pro lidi vyhoda, proč to třeba nefunguje u seatu, těžko řict. A už vubec nechapu to tve hltani članku a PR kecu. Pravě třeba ty prodeje, ktere ma ford pořad vyborna a pak mi vysvětli, proč pořad pokračuji v koncepci one ford ? Mi je uplně jedno na čem frči a jake modely tu dodavaji, ať si tu třeba prodava koloběžky, mě zajima konkretni model.
23. 1. 2017 13:21
Re: Samé dobré zprávy
Tak pokud ta velká spára u 5. dveřích je technologická nutnost, tak to není zrovna šťastné, protože to nepůsobí pěkně. Ale celkově současný Focus ve srovnávacích německých testech většinou nedopadá tak dobře, jako tomu před lety bývalo u předchůdců, to je fakt (a bylo tomu tak dokonce hned po představení současné generace). VW platforma MQB je skvělá svoji extrémní rozměrovou přizpůsobivostí, ale to je spíš výhoda pro výrobce - příznivé výrobní náklady díky jejich rozpuštění do mnoha milionů vozů. Pro zákazníky je ale hlavní perfektní využití obestavěného prostoru - na rozvoru 2,63 m tato platfoma nabídne tolik podélných centimetrů, jako u Fordu, Opelu či Renaultu na délce 2,7 m. To je samozřejmě velká výhoda z hlediska obratnosti vozu (poloměr otáčení atd.). Další výhodou je skvělý poměr hmotnosti MQB vůči její tuhosti. Třeba zrovna Focusu III by nějaká odtučňovací kůrů určitě neuškodila, o vysloveně otylém současném Mondeu nemluvě. Jinak si myslím, že Ford škodlivost příliš amerikanizovaného pojetí svých modelů segmentu C a D pro prodeje v Evropě již pochopil a při vývoji nových generací Focusu i Mondea se podle toho jistě zařídí (návrh prý bude opět primárně evropský a pro mimoevropské trhy upravený), na což se coby tradiční příznivce této značky moc těším. Další problém je ale ten, že do Evropy tahá dokonce příšernosti z rozvojových trhů (Ecosport, Ka+), které zde nikdy nemůžou být příliš úspěšné, ale to už je jiná kapitola. :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku